Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge

Startet av haheide, fredag 15. desember 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

odahle

Om en bestiller Model X uten preminum pakken, vil en da uansett ha tilgang til radiokanaler som normalt via internettradio? Dette fungerer helt fint? Da om DAB+ mangler, slik det står på nettsiden.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

geear

Tror fortsatt ikke helt på at de har fjernet DAB, men ja, med mindre de også fjerner TuneIn, så vil du kunne streame alt de tilbyr. En annen løsning er å streame fra mobil eller nettbrett, men det ville ikke jeg belaget meg på. Utrolig mye bedre å være uavhengig av løse dippedutter.

Galleren

Noen som har mer info om dette? Ser på websiden at DAB+ fremdeles er lagt under premiumpakken for Model X.
Når jeg bestilte i November var den i standardpakken. Jeg kommer til å forlange at dette er på plass dersom bilen dukker opp uten DAB+ ved levering...
Model X 75D, 5 seter, Pearl white, oppgradert AP
Bestilt: 08.11.2017
Bekreftet: 15.11.2017

holmen

Bestilte ny Model X i går, fikk bekreftet at DAB+ er standard, og selger visste ikke hvorfor det står under premiumpakken.

Galleren

Sitat fra: holmen på fredag 05. januar 2018, klokken 13:05
Bestilte ny Model X i går, fikk bekreftet at DAB+ er standard, og selger visste ikke hvorfor det står under premiumpakken.

Okay, takk for info. Beroligende å vite :)
Model X 75D, 5 seter, Pearl white, oppgradert AP
Bestilt: 08.11.2017
Bekreftet: 15.11.2017

jlan

Hvis de først skal levere med DAB+ så burde vi presse litt på for å få funksjonaliteten opp på samme nivå som andre biler. "Alle andre" har nå for eksempel grafikk som viser platecover eller annen info, som også kan være viktige meldinger. Dette var delvis på plass i en tidligere softwareversjon.

TA løsningen som hopper midlertiding over til NRK Trafikk virker hos Tesla bare hvis man lytter på en NRK kanal, den viser ikke informasjonen som tekst, og har ikke egen volumkontroll. Det burde jo være en enkel sak å få trafikkmeldinger til å (valgfritt) slå gjennom uansett, ihvertfall hvis ikke DAB+ radioen er i bruk på en annen kanal.

Denne trafikkinformasjonen er vel nesten den eneste fordelen med DAB+, da er det irriterende at den virker så dårlig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

AKM

Det er rett slett stryk at det ikke er DAB+ (det er bare DAB) som standard. Trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg fikk bilen i forrige uke. Har lett om det var en innstilling som skulle gjøres for å få DAB+, men må konstatere at Tesla har gjort et latterlig valg i 2017/2018 med å legge DAB+ i premiumpakken.

Noen som som vet om dette er et hardware eller software valg fra Tesla?

holmen

Sitat fra: AKM på søndag 07. januar 2018, klokken 21:37
Det er rett slett stryk at det ikke er DAB+ (det er bare DAB) som standard. Trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg fikk bilen i forrige uke. Har lett om det var en innstilling som skulle gjøres for å få DAB+, men må konstatere at Tesla har gjort et latterlig valg i 2017/2018 med å legge DAB+ i premiumpakken.

Noen som som vet om dette er et hardware eller software valg fra Tesla?

Må man ikke ha DAB+ i Norge? I så fall er det jo helt utrolig...

Luring

DAB slo de vel av i tidlig i 2017, eg hadde iallefall to radioer som slutta å fungere da.
Mulig nokon fortsatt sender på det lokalt.

Så det er DAB+ ein må ha ja, og oopps--- DAB+ er visst standard:

AKM

Sitat fra: Luring på søndag 07. januar 2018, klokken 22:00
DAB slo de vel av i tidlig i 2017, eg hadde iallefall to radioer som slutta å fungere da.

Jeg gjentar: DAB er standard, mens DAB+ synes å ligge i premiumpakken. Forskjellen er at en i DAB+ gir deg bilder og info fra radiokanalen. Jeg var nettopp mottatt X uten premium og det er ingen DAB+

Griffel

NRKs DAB kanaler er stengt. Kan du lytte til NRK eller P4 har radioen DAB+
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jon65

Sitat fra: Griffel på søndag 07. januar 2018, klokken 23:17
NRKs DAB kanaler er stengt. Kan du lytte til NRK eller P4 har radioen DAB+
P4 og Radio Norge sender vel fortsatt på DAB tror jeg. Men får man inn NRK har man DAB+.

automat

Sitat fra: AKM på søndag 07. januar 2018, klokken 23:10

Jeg gjentar: DAB er standard, mens DAB+ synes å ligge i premiumpakken. Forskjellen er at en i DAB+ gir deg bilder og info fra radiokanalen. Jeg var nettopp mottatt X uten premium og det er ingen DAB+

Den viktigste forskjellen på DAB og DAB+ er lydcodec'en. DAB bruker MP2, DAB+ bruker AAC. Nrk og de fleste andre DAB-kanalene i Norge er DAB+. Med bare DAB vil du ikke få lyd ut av radioen hvis du prøver å høre på disse.

Manglende implementering av bilde/info betyr ikke at radioen ikke er kun DAB.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OleJA

Forskjellen er at en i DAB+ gir deg bilder og info fra radiokanalen. Jeg var nettopp mottatt X uten premium og det er ingen DAB+
'Cover art' (bilde) forsvant for drøyt et år siden når software version 8.0 ble lansert, og Tesla har 'glemt' å fikse det i seinere versioner. Så manglende bilde har ingen sammenheng med om en har DAB eller DAB+.

1000kwh

Sitat fra: Luring på søndag 07. januar 2018, klokken 22:00

aiai.. her snakker du om ting du ikke har peiling på  :-[

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA