Fastfrosne plastlokk over ladekontakter

Startet av Bondeknøl, tirsdag 12. desember 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

Bondeknøl

Hei
Nå som det har går fra vått til is noen ganger så har jeg  fått litt problemer med å åpne lokkene over kontaktene. Det er den fjærbelastede plastvippen som holder lokkene på plass som fryser. Gjelder luka både for saktelading og hurtiglading.
Andre som har hatt problemer med dette? Hva er lurt å smøre med for å fortrenge vann slik at det ikke fryser?

zbk

WD40 (WaterDisplacer) fjerner fukt men smører ikke allverden.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bob-bob

Bruk lithium fett på sprayboks og fyll fjæren med dette forsiktig. (rist boks først ) ---- tørk forsiktig av overskytende og beveg lokk litt . Må gjøres når det er tint opp selvsagt.

leafnor

Ikke hatt problem med det, for forebygger med en liten dusj WD40 nå og da.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bondeknøl

Takk for svar!
Brukte også WD40 etter å ha fått tint opp lukene før jeg dro på tur. Da fortsetter jeg med det.

bob-bob

WD-40 tørker ut. Lithium fett holder atskillig lengre.....  men alt av smøring virker jo. 5-56 også , for den del. Men fett beregnet på elektroapplikasjoner er best. ( batteripolfett fungerer også. )

zbk

WD40 er jo WaterDisplacer40 så den er ypperlig til å fortrenge vann, men den har ikke gode egenskaper for langtidssmøring. Vil tror at WD40 først og lithiumfett litt etterpå vil være en utmerket kombinasjon.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA