Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp? Skal kjøpe elbil og vet svært lite...

Startet av JCBX, torsdag 07. juli 2011, klokken 20:29

« forrige - neste »

JCBX

Ja så fandt jeg min mislyd i bilen

lyder præcist som et defekt kugleleje

men det er det ikke !

helt fantastisk at den har kunnet køre til dato

Boogie

Oooh!!!
Dette så ikke bra ut.
Nei, bytte av kulelager hjelper nok ikke stort her....

Det man kan lure på er hvordan det har kunnet skje?
Ellers så ser vi mye metallspon i oljen på disse gearkassene.
Anbefaler bytte av olje HVERT år for at de skal ha lengst mulig levetid.
Ny gearkasse kan bli vanskelig å få tak i etterhvert...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

når du siger ny gearkasse

er det så fordi den ikke fåes ny længere

eller mener du det er svært at finde gearkasser

jeg tror skaden var på bilen da jeg købte den

og så er skaden taget til indenfor den sidste måned eller to

jeg har skiftet olie og fandt ikke alarmerende spåner i olien

og den lød mærkeligt både før og efter olie skiftet

en del metal på magneten nu men 99% ligger i gearet ?????

så man kan ikke alene stole på magneten

Mvh
JCBX

elektrolux

Spørs om du ikke trenger en ny rotor også. Det lille hakket ser uskyldig ut, men det spørs om det ikke vil lage problemer på en ny gearkasse.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

JCBX

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. juni 2011, klokken 15:27
Spørs om du ikke trenger en ny rotor også. Det lille hakket ser uskyldig ut, men det spørs om det ikke vil lage problemer på en ny gearkasse.

havde du ikke taget det af en rotor på et tidspunkt  ?

det må være varmet på eller ??

JCBX

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JCBX

Jeg har renstet det 115% af og samlet det igen

skiftet lejer og pakdåser

og bilen kører igen (indtil det nye gear kommer)

???? underligt at det ikke høres

frank

Det ser faktiskt ganske likt ut til min gamle reduksjonskasse.
Årsaken der var at salt hadde bygget seg opp mellom motor og gir og faktiskt røket to av boltene, det var en åpning på ca. 5mm.
Dette ga feil vinkel på inngående aksel.
Satt sammen ny(brukt)kasse og motor med omtrent like store skader på motordrevet, det holder heldigvis fremdeles etter ca. 6 måneders bruk.
Det er jo ikke så lett å bytte motordrevet.
Det er nok lurt å bytte oljen ofte ja.
Min lagde ingen store ulyder før de løse delene fra tannhjulene begynte å rasle mot ytterhuset
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

JCBX

AHA !

se det er jo yderst interessant

se min havde også 1 eller 2 sprængte hovedbolte

og en stor ir/rust opbygning mellem gear og motor

derfor mit spørgsmål i anden tråd omkring hvilken pakning der anvendes mellem motor og gear

se det er jo meget mere sansynligt at det er vinklen mellem motor gear der på sigt ødelægger sig selv

ergo bør man holde øje med dette og i god tid få renset ud mellem motor og gear således at fejlen ikke opstår

TAK FOR OPLYSNINGEN  ;)

elektrolux

Dette er en interresant tråd.

Har likevel aldri sett at boltene har røket.

Har derimot selv erfart 2 ganger at en helt OK girkasse ryker kort tid etter tilbakemontering. Første gang slet vi med å treffe skikkelig inni planethjulet med utgående drev fra motoren, og brukte nok litt uheldig makt.

Andre gang gjorde jeg alt rett, men giren gav umiddlebart ulyder og var ødelagt. Akkurat som om noe hadde falt av, og havnet mellom tannhjulene. Giren måtte byttes, og skal demonteres og inspiseres ved første anledning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

frank

Dette er jo bare ennå et resultat av all saltet som pøses på veiene om vinteren.
Salt har jo en stor sprengkraft hvis det får bygge seg opp på slike plasser.
2 av mine bolter bar tydelig preg av betydelige strekkrefter.
Tror ikke det er vanlig med noen pakning her, det er jo egentlig ikke behov for tettning.
Pass bare på at det ikke bygger seg opp noe, det er vanskelig å se fordi glippen fylles opp og det ser OK ut.
Det virker som om at materialkvaliteten på planethjulene er mye sprøere enn på motordrevet.
Før jeg satt sammen igjen gikk jeg over det skadde motordrevet med en dremel og tok vekk litt grader/kanter ved sårene.
Lykke til med reparasjonen
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Boogie

For å unngå rust/oksydering, og spesielt mellom jern og aluminium, så bruker jeg NO-OX-ID
http://www.sanchem.com/ox.html

Dette er en pasta som også kan brukes på sikringsholdere og strømskinner.
Har du et begynnende oksyderingsproblem på skinnene, så kan dette stoppes med denne pastaen.

Jeg bruker det også på batteripolene på Li-Ion batteriene siden de ofte bruker både kobber og aluminium i polene...

Pastaen er elektrisk ledende.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA