Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selvpresenterende dører åpnes plutselig ikke fullt ut

Startet av MXAnders17, søndag 10. desember 2017, klokken 21:24

« forrige - neste »

MXAnders17

Hei

Er det flere som har problemer med at førerdøren plutselig ikke åpner seg fullt ut når man kommer forfra på bilen og går forbi døra ?
Dette fungerte de første dagene jeg hadde bilen...

Forventet oppførsel:
- Gå mot bilen - bil åpner seg
- Nærme seg førerdøren - døren åpner seg på gløtt
- Gå forbi døren og stå vedsiden av FWD - førerdør åpner seg fullt ut.

De funker forresten som forventet hvis jeg kommer bort bakfra.
Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

prophan

Førerdøren skal fungere som TS beskriver
Bilen skal åpne på gløtt når du nærmer deg bilen forfra, og åpner seg helt når du har kommet deg bak døren og skal sette deg inn. Alternativet er at den lukker døren hvis døren står på gløtt og merker at du går bort fra bilen. Denne funksjonen kommer med premiumpakken, pg jeg synes den er gull og funherer fint.Påstand om at sensor kun er i fwd har jeg sett flere ganger, men usikker på om dette er riktig.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Cirion

Sitat fra: MXAnders17 på søndag 10. desember 2017, klokken 21:24Forventet oppførsel:
- Gå mot bilen - bil åpner seg
- Nærme seg førerdøren - døren åpner seg på gløtt
- Gå forbi døren og stå vedsiden av FWD - førerdør åpner seg fullt ut.
Fungerer slik for meg. Både på min ny X, gamle X og loaner X i sommer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Rico

Er det noen om vet om man kan lagre åpning av selvpresenterende dører pr. brukerprofil?

MXAnders17

Det er altså ingen andre som har samme problem som meg ? At døren ikke åpner seg fullt opp ?
Har meldt inn sak til SC, men får jo aldri svar der....

Veldig rart, fordi det funket de første dagene...

Fant nettopp denne :
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/self-presenting-driver-side-door-not-opening-fully.102574/

Eier Tesla Model X 75d

Cirion

Sitat fra: MXAnders17 på tirsdag 12. desember 2017, klokken 09:06Det er altså ingen andre som har samme problem som meg ? At døren ikke åpner seg fullt opp ?
Er det ikke det som er beskrevet? Eller mener du at den ikke åpner seg helt når du ikke lenger er i veien for døren? Hos meg åpner den seg på gløtt når jeg kommer forfra eller fra siden (ergo slår ikke inn i nabobil, eller lignende). Spiller ingen rolle om det er 10cm eller 10mil til bilen ved siden. Bakfra åpnes døren helt, eller hvis jeg går forbi døren så åpner den helt.

Ergo, kommer jeg forfra eller fra siden så åpner den på gløtt og jeg må gå bakover forbi døren for at den skal gå opp.
Kommer jeg bakfra så går den opp så lenge det ikke er noe i veien f.eks annen bil.

Har du en dårlig justert sensor, så vil den alltid tro at noe er i veien, noe du ser som en rød bue i store displayet. Da vil aldri døren gå helt ut, og falkevinge døren vil alltid klage ved åpning. Du må manuelt tvinge vingen ut med knapp eller display. Hadde dette på loaneren.

Cirion

En kiip greie med auto dører, er at om du er bak bilen og noen andre går forbi fordøren, så går den opp av seg selv.
Noe som blir farlig om en person går forbi din bil med handlevogn og kommer bakfra. Døren går helt opp og blokkerer handlevognen.

ChrML

Sitat fra: Cirion på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:44
En kiip greie med auto dører, er at om du er bak bilen og noen andre går forbi fordøren, så går den opp av seg selv.
Noe som blir farlig om en person går forbi din bil med handlevogn og kommer bakfra. Døren går helt opp og blokkerer handlevognen.
Må ikke keyfob være i nærheten av den aktuelle døra?

Cirion

Sitat fra: ChrML på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:55
Nei, holder at den er nærheten av bilen. Så når du står bak bilen med nøkkelen på deg vil den tro at du kommer bakfra. Tror den bruker sonar til å se hvor du er.

MXAnders17

Problemet mitt er at døra IKKE åpner seg videre når jeg kommer gående forfra og forbi førerdøren.

Den bare stopper på gløtt.

Forventet oppførsel som sagt i OP er noe som jeg IKKE får lenger. Ergo det må være en bug.

Rart det bare er meg her.. som sagt - se tråden jeg fant på tesla forumet.

Kommer jeg bakfra åpne døra seg fullt ut som forventet.
Eier Tesla Model X 75d

prophan

Sitat fra: Cirion på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:57
Nei, holder at den er nærheten av bilen. Så når du står bak bilen med nøkkelen på deg vil den tro at du kommer bakfra. Tror den bruker sonar til å se hvor du er.

Ett trykk på toppen av keyfob hindrer den å åpne
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Cirion

Sitat fra: prophan på tirsdag 12. desember 2017, klokken 14:13
Sitat fra: Cirion på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:57
Ett trykk på toppen av keyfob hindrer den å åpne
Det er det samme som når den forsøker å spise meg... I det jeg lener meg inn for å hente noe / legge fra meg noe, så ligger fob'en akkurat i høyde så den får seg et trykk.

Ser ikke poenget med så idiotiske forslag? Hva hjelper de å låse bilen og lukke alle dører for å unngå at autodører ikke åpner dører?
Låse bilen før du åpner bakluka funker bedre, men da er jeg jo ikke i nærheten...
Må være noe slikt han stakkaren her forsøkte seg på:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2So0EaBAGfw

Singelklikk for å låse, ble dobbelklikk så quadklikk så passasjer døra også åpnet i forsøk på å låse bilen.

Det mest irriterende er når jeg skal skumlegge bilen. En gang jeg ikke fulgte med så skumla jeg hele dashbordet og innsiden av førerdør :-[ Jeg kom jo selvfølgelig bakfra...

Så i 1 av 10 tilfeller, husker jeg nå å legge fra meg FOB før jeg begynner å skumlegge.

Deaktivere autodører er et alternativ, det har jeg forsøkt, og det er jo bare trist...

Radon

Sitat fra: Cirion på tirsdag 12. desember 2017, klokken 15:50
Det mest irriterende er når jeg skal skumlegge bilen. En gang jeg ikke fulgte med så skumla jeg hele dashbordet og innsiden av førerdør :-[ Jeg kom jo selvfølgelig bakfra...

Aiai. Kan tenke meg DEN følelsen når en oppdager at bilen er full av skum..  :o
Beklager, men denne fikk meg til å le høyt her jeg satt  ;D Håper bilen og du har komt over den og at det nå er en morsom historie du kan fortelle. Et prakteksempel hvor en smart løsning ikke alltid henger med i svingene.

Øyvind.h

Det er en av grunnene til at jeg deaktiverte kjapt.
At døra åpner seg hver gang jeg skulle lufte hunden i skogen var en annen.

Med veldig fast og passende kjøremønster er nok automatiske dører en drøm. Men ikke for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ChrML

Hva skjer om man har parkert langs en smal gate i byen. Så skal man inn i bagasjenrommet og så passerer en bil på siden? Full kræsj og en dør mindre?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA