Hovedmeny

Varme i frontrute

Startet av Mippen, lørdag 09. desember 2017, klokken 15:11

« forrige - neste »

Mippen

Har kjøpt meg en e-Up men vet ikke om varmen i frontruten virker. Knappen står liksom nesten fast og det lyser ikke. Er det slik at det bare en lampe som slår seg på av seg selv? Satt i bilen i sted for å bli klokere og da begynte den å lyse av seg selv.
Fremtiden er elektrisk.

aageaasved

skal lyse og være lett å trykke på

Mippen

På min virker det som at det ikke er en bryter men et panel som lyser. Går ikke an å trykke på den. Er en 14 modell high-up utgave.
Fremtiden er elektrisk.

aageaasved

Mippen

Gjør ikke det på min. Vikrer som den slår seg på når det er dugg på ruten av seg selv.
Fremtiden er elektrisk.

aageaasved

Ellerikke

Ellerikke hadde også feil på den knappen i sin tid, har lest at det har skjedd noen flere også.?Ble fikset på garanti
Blå e-up!

Mippen

2014 modell. Hva koster det eventuelt å fikse knappen?
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Om bilen er solgt ny i Norge er det garanti på den og skal ikke koste noe å få fikset.
:)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Knappen koster 400 og med arbeid skal de ha rundt 2000. Fant en video på youtube hvordan du kan demontere knappene selv, så prøver det og prøver å bytte. Så ut som en 3 min jobb.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Oppskriften på youtube var ikke helt lik men ganske. Fikk kjapt av dekselet rundt knappene med et kredittkort. Har funnet ut feilen. Det er at mellomrommet mellom panelet og knappen for bakrute varmer er for tett så knappen kiler seg. Jeg tror jeg kan få den til å virke helt perfekt igjen hvis jeg bruker en spray som smører litt. En spray som ikke ødelegger elektronikk. Når jeg satt på plass panelet igjen virker knappen mye bedre men er fortsatt litt treg. Går an å trykke på den nå i det minste.
Fremtiden er elektrisk.

nortrahof

Det anbefales ikke å bruke hverken elektronikk-rens eller smørespray på slike knapper uten at du får tørket av smusset det løsner. Da må du demontere knappen i enkeltkomponenter for å tørke av. Det har jeg erfart etter ca. 50 år som elektroniker! Bruker du først spray, virker dette som et "narkotisk stoff" der knappen krever stadig hyppigere behandling og knappen ødelegges raskt.
Knapper som er brukt i E-UP kiler seg ofte fast. Dette kommer av støv eller små fremmedpartikler som følger med hånden og kiler knappen fast. Dessuten er fjæren noe "slapp" slik at knappen spretter ikke ut av seg selv. Prøv å pirke knappen ut med en nål eller liknende. Sørg for å ikke skade glidetilpasningen mellom sjakten og knappen.
Jeg var plaget med knappen for ECO+ som er av samme type.

Ellers er det som oftest ikke nødvendig å trykke på denne knappen da frontrutevarmen sår seg på automatisk når bilen ser behov for det. Det er kun for "ekstra frontrutevarme" knappen er beregnet for. Frontrutevarmen slår seg automatisk av etter en tid enten du har trykket på knappen eller ikke. Om ikke bilen har rukket å fjerne dogg på frontruten automatisk, er denne knapp beregnet for.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

aageaasved

automatisk av og på er det i hvertfall ikke på min e-up

Mippen

Er automatisk av og på på min, men knappen virker ganske bra nå etter jeg har demontert den og trykket litt på den. Jeg kan vel alternativt bruke trykkluft på boks?
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA