Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk rekkevidde X75D

Startet av Amundmo, fredag 08. desember 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 23. august 2018, klokken 14:12
Hva får du igjen for å ligge i 140km/t?
Kortere tid i bil enn i 139 og lenger tid i bil enn i 141.

oto

#106
Sitat fra: Råde på fredag 17. august 2018, klokken 19:36
Nei, ikke riktig. Tesla regenererer ikke like mye på bremsepedalen med regen i Low som den gjør hvis du stiller den inn til maks regen.

Det virker på meg som om trykk på bremsepedalen ikke får Xen vår til å regenerere ekstra uansett modus. Ved manuell kjøring (uten adaptiv cruise / AP) er regen i maks når speedpedalen er sluppet. Ca 50kW i standard regenmodus, lavere i low. Regen øker ikke når jeg trykker inn bremsen.

Jeg synes det er underlig. eGolfen vår regenererer så mye den kan uansett retardasjonsgrunn, ved å alltid starte med regen for så å gradvis fase inn mekanisk brems om nødvendig. Det virker som om Tesla underutnytter regen-potensialet her - med mindre hensikten med low regen mode er nettopp å aktivere de mekaniske bremsene for å slite ned belegg/rust? Jeg har antatt at hensikten var å gi sjåfører som foretrekker det en mer fri coasting-følelse. I så fall underutnyttes regen. Ka dykk trur?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Rævedilter

Nei, den regnererer ikkje med betjening av bremsepedal, ikkje p.t. iallefall.
Det er vel rundt 60kW den regenerer maks (iallefall min) men den kunne fint regenerert opptil 200kW, det hadde bremset bra.
Tipper dette er begrenset for å unngå for mange slike ulykker der teslaen sklei av veien når den bremsa med regenereing.
https://www.courthousenews.com/class-sues-tesla-dangerous-braking-system/

z4rd

Var ute en tur nå med min X75D, tur/retur Oslo-Gardermoen for å hente på terminalen.

4 grader og regn, begge veier. Fulgte fartsgrensa 110/100/90 og ellers trafikken. Der det var 80-skilt lå trafikken i 90.

Tur: 44,1km, 34 min, 202Wh/km.
Retur: 44,2km, 35 min, 203Wh/km.

Totalt: 88,3km, 17,9kWh, 202Wh/km.

Batteriet viste 214km ved avreise og 128km ved hjemkomst.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Da har du iallfall ikke hatt pedalen i gulvet på den turen.  :o Skal ikke mer enn ett hardt pådrag til for å ødelegge slike tall. Utopiske tall i min verden.  :laugh:

z4rd

Kjørt normalt i flyt med alt annet. Ligget i venstre felt store deler av turen tho'. Vært behagelig for de som har sittet på. Sier kanskje litt om kjørestilen din ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

#111
Som en annen referanse:

Kjørte 2. juledag med full bil fra Innlandet til Kristiansand, en strekning på ca 460 km. Hadde en pit-stop i Oslo for å tømme bilen for litt julegaver.

Var -5 ved start og 0 grader i Oslo. I Kristiansand var det 6/7 grader.

Brukte abetterrouteplanner før avreise for å bare se av ren nysgjerrighet.
Satte til 0 grader og dry roads + maks 120 km/t. Reference consumption ved 110 km/t satte jeg til 240. Jeg fikk da opp 250Wh/km som snitt.

I realiteten ble snittet 223Wh/km. Og det var våt veibane for det meste. Lå i 110-120 der det var 110 (avhengig av forhold) og eller fulgte trafikken som ellers lå 5-10 over. IKKE range mode og noe kjøring bak trailere eller buss :)

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Litt nordavind (dvs medvind) 2. juledag hjelper bra på forbruket, men hyggelige tall uansett dette.

Øyvind.h

Oslo-Sandefjord med dårlig tid 1. Juledag. 310Wh/km.
Hjem igjen med bedre tid: 268Wh/km.
Motorveien nesten dør til dør.
Ikke forhåndsvarmet batteri. Forvarmet kupé før avreise fra Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Greit å merke seg at X90 og X100 har mer egenvekt og at X75 kjører mer effektivt i så måte. En kompis som har X90 har ALLTID høyere forbruk enn meg. Seff tatt kjørestil i betraktning.

Skal legge inn mer forbruk på siste del av turen etterpå...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Kilroy

Kjørte Trondheim til Åre i Sverige på julaften, veldig dårlig vær og veldig glatt og mye ubrøytet vei gjorde at det ble ny rekord i forbruk i forhold til hastighet: 329 Wh/km, 161 km strekning med 71 km/t i snitt og   med +468 m høyde. Temperatur var 5 til -1.
Når det gjelder vekt så er vel X75 ca 40 kg lettere enn X90, så vekten gjør nok ikke store utslaget.

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

z4rd

#116
Får ikke lagt inn bilde, men kjørt fra Kristiansand sentrum til SuC Vikeså i dag.

Tripteller viser 185,9km. 2t 31m, 208Wh/km.

Hadde 268km ved avreise. Ved ankomst viste det 91km rest.

Temp mellom 4-7 grader. Regn for det meste av strekningen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Virker som det er noe med biler levert etter juni 2018 kontra tidligere leverte X90 etter min erfaring. Er nok ikke vekta da, ift 90, som du påpekte.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

schcar

Etter det jeg husker referert andre plasser så har X75 en nyere generasjon av Driveunit som gir lavere forbruk enn X90, slik at rekkevidden på de to er omtrent lik.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

z4rd

#119
Strekning videre fra SuC Vikeså til fergen på Mortvika via Stavanger.

82,6km, 1t 11m, 202Wh/km.

Temp 7-8 grader. Kontinuerlig regn.. gikk litt sakte pga trafikk og omdirigering i Stavanger.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA