Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av vfsteffe, torsdag 07. juli 2011, klokken 10:05

« forrige - neste »

vfsteffe

Jag vurderer å kjøpe en brukt Think 2001 modell.

Bilen er re-importert fra Usa og solgt av Automotive Services i Oslo i april 2009. De ble da også satt inn en helt ny batteripakke. Produsert i 2009 i Frankrike.

Bilen er testet. Den var sprekk og klarte 95 km på en ladning uten at bli helt tom.

Selgeren tror også at "bakaxlingen" er byttet. Han grunner det på at Automotive Services sade det og at det er/ikke er "fettnibbler", hvilket det ikke var originalet. Hvilket også gjorde at originalet var mer utsatt for korrosion.
Kan dette sjekkes?
Hva vil kostnaden være hvis det må skiftes

Han fortalte meg at batteriet skal lades mer eller mindre helt ut innen ladding. Dette bør skje i hvert fall en gang i uka.  Men han har prøvt å gjøre det mer eller mindre hver dag. Etter at ha lest en del på forumet så advares det emot å kjøre NiCd (SAFT) - batterier helt tomme. Da dette kan vare ødeleggende, ihvert fall for eldre batterier.
Hva er riktig og hva er galt her?
Dette er et nytt batteri som er brukt ca 30.000km. Hva er risikoen at levetiden er blitt begrenset pga lademønstret?
Hvor lang (i km) burde rekkevidden være? (jag har lest mellom 100.000 og 200.000km)
Kan jag teste batteriene på noe annet vis en å teste hvor lang rekkevidde bilen har?

Er det flere saker enn batterier, lader, bakaksling som jag bør være oppmerksom på når jag kjøper en eldre Think?

Bilen har webasto dieselvarmer, men ellers ikke noe ekstrautstyr. Anbefaler dere at jag kjøper noe spesiellt? Jag har lest om batteriovervåkingsystem og dratt konklusjonen at Robometer virker nyttig. Er det å anbefale?

Er ny her på forumet og som dere ser har jag mange spørsmål. Jag ser framemot å lære meg mye.

Med vennlig hilsen
vfsteffe
Eier fra 1.7.2011 av en Think 2001. Thinken fikk helt ny batteripakke 2009 og håper på mange mil på veien med min første elbil

Baltor

#1
Hvis bilen går 95 km er batteriet i orden, dette til tross for jevnlig tomkjøring. Blokkene tåler dette hvis de er helt like/synkrone, og hvis alle er fra 2009 og har vært i jevnlig bruk er de nok det.  
Det er da ingen grunn til å demontere pakken for å teste enkeltblokker. Hvis de blir behandlet pent kan du håpe på 100-150.000km.
Daglig bruk er bedre for livslengden i km enn lange perioder uten kjøring. En bil som i perioder langtidsparkeres er svært utsatt for skader, da blokkene lett kan bli usynkrone ved selvutlading. Etter parkering skal man være svært forsiktig med tomkjøring før bilen har blitt skikkelig fulladet!!
Generelt skal man unngå tomkjøring, og unngå store strømtrekk når det nærmer seg tomt. (men altså ekstra viktig hvis det er fare for usynkrone blokker)

Det var ikke fettnipler originalt, men om det er montert er det ikke et bevis på at akslingen er byttet. Nipler anbefales nå montert på alle biler, dette tar kun 15 min.
Men hvis akslingen er iorden, og det er montert fettnipler, vil dette neppe skape problemer.
Kan dette sjekkes?
Sjekk at den er iorden ved å rykke i øvre del av bakhjulet. Er det slark kjenner du det med en gang.
Robometer er å anbefale, fungerer veldig fint, men da må pakken ned for å få det montert. (og det er det ingen grunn til foreløbig)
Kjøp heller et Nikometer, da kan du også ta vannservice selv. Du sparer inn kostnaden på kort tid.

Andre mulige feil:
Det er endel småfeil, klemmen på drivakselmansjett ryker ved ca 70.000km, bakvinduene løsner bakerst, taket kan få sprekk, taket kan lekke i bakkant, ladeinntakssikring har for dårlig holder, ladeinntak er for svakt osv.
Men jeg påstår likevel at dette er verdens beste bil, og etterhvert blir den et samleobjekt ;D ;D ;D

Lykke til!!

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 31. mai 2011, klokken 23:43
Men jeg påstår likevel at dette er verdens beste bil, og etterhvert blir den et samleobjekt ;D ;D ;D

Kan si meg enig i det.

Tror at prisene akkurat nå er på et kunstig lavmål. Når det svarer seg å kjøpe en hel delebil framfor en ny og original koblingsboks hos Ford sier det seg selv at her gjelder det å kjøpe mens en kan.

Om kort tid detter omregistreringen ned i minstesats, og vi venter med spenning på at Li ombygging blir stuerent.

Bilene er så godt som rustfrie, og hele bilen er i praksis en stor støtfanger. Kjøregleden er på topp, og skulle den svikte totalt er den et perfekt chassis for f.eks et moderende I-Miev drivverk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. juni 2011, klokken 07:07
.... og skulle den svikte totalt er den et perfekt chassis for f.eks et moderne I-Miev drivverk.

Ja i framtida, når alle bilene er i plast eller karbonfiber, vil Think Classic og Kewet RULE.

Men seriøst:
Forventet levetid bør trekkes inn i debatt rundt elbiler. Når en elbil har kjørt 100.000km er medgått energi og co2 utslipp fra bruk ca like stort som fra produksjon. Det er derfor mer bærekraftig at bilene holder lenge.
Elektriske biler har sjelden mer enn 10.000 km i årlig kjørelengde, skal de kunne kjøres ca 200-300.000 km bør de tåle å bli gamle, mer enn 20 år vil jeg påstå.
Elektriske biler er bra for miljøet. Holdbare elektriske biler er enda bedre ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: vfsteffe på tirsdag 31. mai 2011, klokken 22:45
Er det flere saker enn batterier, lader, bakaksling som jag bør være oppmerksom på når jag kjøper en eldre Think?
Enig i det som er svart tidligere, vil legge til at man bør sjekke om bremseskivene foran er rustne, også på innsiden. Jeg måtte bytte dem etter 8 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#5
Sitat fra: El rayo på tirsdag 07. juni 2011, klokken 07:49
vil legge til at man bør sjekke om bremseskivene foran er rustne, også på innsiden. Jeg måtte bytte dem etter 8 år.

Dersom en pusser skivene med det vi på vestlandet kaller for Negerkuse, vil skivene framstå som nesten nye. Dermed burde de kunne holde minst 8 år til. Lurt å gjøre før en EU kontroll ;)

Gamle AX'en min kjører fremdeles etter 16 år på originale skiver takket være regenerering og "negerkusejobb"  

Ellers har jeg lagt ved bildet av en "fornyet" Think Classic Li i ferd med å akselerere opp til 140 Km/t GPS hastighet. Kjørte råtassen i Tyskland i helgen som var. ( legg merke til "Robometeret" helt oppe til venstre på bilde som indikerer at det går 63,1 kW ut av batteriet i det bildet tas)

Bilen var utstyrt med 185/55-15" dekk og Saxo VTS krengestag framme. Rekkevidden ligger på 160+ km. Alt lovlig i Tyskland. Trenger kun presentere bilen for TUV, og bevise at den tåler x antall nedbremsinger fra topphastighet. Eieren vurderer salg tilbake til Norge med nødvendige TUV papirer som gjør at bilen blir godkjent også her på berget.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA