Ny med Tesla - skiltgjenkjenning..?

Startet av Slettix, mandag 04. desember 2017, klokken 23:22

« forrige - neste »

Slettix


Har bare hatt X'en i en uke nå. Er veldig godt fornøyd med bilen, men det dukker opp noen overraskelser innimellom.
Jeg har hatt automatisk skiltgjenkjenning på de tre siste bilene mine, en Ford S-MAX 2010 modell, BMW X3 2015 modell og BMW i3 2016. Alle har avlest skilt med kamera og dette har fungert stort sett prikkfritt. De har blitt litt forvirret ved noen avkjøringer hvor de har avlest feil skilt, men vil si de har løst oppgaven meget bra. Så kommer jeg til en topp moderne 2017 Model X med 8(!) kameraer, men isteden for å bruke disse virker det som den i stedet får informasjon om fartsgrenser fra en eller annen datakilde (Google Maps?).

Problemet er at denne er jo overraskende dårlig. I Rælingstunnelen, en av de mest trafikkerte tunnelene i Norge tror bilen min det er 100-sone (det er 80), i Festningstunnelen tror den også det er 100 (det er 70), på E18 fra Skøyen til Lysaker tror den det er 80 (på vinterstid er det miljøfartsgrense på 60). Når den adaptive cruisekontrollen og AP bruker fartsgrensen den tror gjelder blir jo dette enda verre, og jeg må stadig overstyre hastigheten. Ikke noen big Seal dette, men jeg er overrasket over at bilen som er så sterk på deep learning / AI ikke bruker dette også til å lese av noen skakke trafikkskilt?
Er det jeg som misforstår noe her, eller er det gode grunner som ligger bak?

Må forresten også skryte litt av bilen: den adaptive cruisecontrol'en er fantastisk, mye bedre enn de jeg har hatt tidligere. AP2 var jeg spent på etter å ha lest så mye negativt om den, men synes også denne fungerer bra. Men det skal ikke mye snø til i veikanten før den gir seg... 
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

geear

Har lagt merke til det samme. Pluss fraværet av regnsensor. Bilene er solgt med begge deler, så det er elendig at det ikke virker.

Hodetelefoner

Det kommer snart i en oppdatering. Vi hadde ikke adaptiv cruise eller autopilot  for en stund siden heller. Du glemmer ventetiden når du endelig får dette. :)

o.b.lix

Det er kun AP1 som kan lese skilt. (Og har regnsensor).

Forhåpentligvis får AP2 funksjonen snart. Men ikke hold pusten, for det skulle vært på plass for akkurat et år siden i følge Tesla...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

CaZpaH

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. desember 2017, klokken 08:10
Det er kun AP1 som kan lese skilt. (Og har regnsensor).

Forhåpentligvis får AP2 funksjonen snart. Men ikke hold pusten, for det skulle vært på plass for akkurat et år siden i følge Tesla...

En twitter-bruker har utfordret Elon Musk på twitter om at dersom regnsensor er på plass før jul så skal han kjøpe en hatt. Elon svarte med: "Deal"

Så det kan kanskje tyde på at det er rett rundt hjørnet. Men man vet vel aldri når det kommer til Tesla :-p
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

o.b.lix

#5
På den andre siden, var det nettopp Elon Musk som i fjor sa på twitter, at innen desember 2017 2016 skulle AP2 være like god som AP1, og alle oppdateringer i 2018 2017 handlet om å bli bedre enn AP1...

En av svakhetene til Elon Musk er han ikke har samme tidberegning som oss andre, tror kanskje det er derfor han vil flytte til Mars, som jo har 687 dager i året... 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

CaZpaH

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. desember 2017, klokken 08:27
På den andre siden, var det nettopp Elon Musk som i fjor sa på twitter, at innen desember 2017 skulle AP2 være like god som AP1, og alle oppdateringer i 2018 handlet om å bli bedre enn AP1...

En av svakhetene til Elon Musk er han ikke har samme tidberegning som oss andre, tror kanskje det er derfor han vil flytte til Mars, som jo har 687 dager i året...

Ja. Jeg hører enkelte snakker om tesla-dager, tesla-uker og tesla-måneder når det kommer til beskjeder som blir gitt.

Får testet det i dag. Har en TMX som ble utlevert uten AP installert (hadde bestilt med) og skal innom for å få det lagt inn. Er fortalt at det skal ta 40 ca. minutter. Så er spent på om det er snakk om vanlige minutter eller Tesla-minutter :-p
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. desember 2017, klokken 08:27
På den andre siden, var det nettopp Elon Musk som i fjor sa på twitter, at innen desember 2017 skulle AP2 være like god som AP1, og alle oppdateringer i 2018 handlet om å bli bedre enn AP1...
var vel desember 2016 AP2 skulle matche AP1. Og i mars 2017 skulle EAP divergere fra FSD. Ca ett år på etterskudd foreløpig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

atleks


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA