Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S - levering 2013

Startet av Poppe, onsdag 29. juni 2011, klokken 17:22

« forrige - neste »

hens

Hvor mye vann som skal renne ut er avhengig av hvor mye vann som fylles. Mangler det mye vann, tar det lengre tid å fylle siste celle. Derved må mer vann boble ut før cellen er full. Fyller en fort, starter det å renne ut mens de siste cellene fylles fordi vannet renner forbi cellene, og det fortsetter å komme ut vann og luftbobler inntil siste celle er full. Da er det slutt på luftboblene.
Å vurdere dette krever erfaring, Derfor anbefaler jeg at en fyller nok vann de første gangene.Ved å benytte et fast volum overfylt  får en vite hvor mye vann som er gått med på hver fyllerekke, det gir en indikasjon på batteritilstanden.

For å redusere vannsøl har jeg benyttet slanger fra utløpene som henges oppover slik at vannet møter motbakke når det begynner å renne ut av overløpene. Da slutter det å boble etter 1-2 dl.

Den første batterieksplosjonen i en Think hadde jeg den tvilsomme æren av i 2000, det skjedde etter 51 000 kilometer og at det nylig var fylt 15 liter vann ved varsel om "maintenance charge". Til å begynne med gikk det 12 liter.

Når det gjelder maksimal etterfyllingsvolum er dette målt slik:
En blokk har en våt overflate på ca 2 dm2. Høyden på reservoaret fra celletopp til maksimalt nivå er 35 mm. Nivået fra utladet til fulladet varierer med opp til 15 mm, de resterende 20 mm er reservekapasiteten. 2 dm2 x 2 cm gir 0,4 liter pr blokk.
På Think er det 19 blokker, eller 7,6 liter. Hvis det går mer enn 8 liter ved etterfylling har isolatoren vært uttørret, og er derfor utsatt for oppheting.

Viktig å understreke: Når det fylles vann MÅ det fylles til det er fullt!





Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på søndag 29. mai 2011, klokken 19:44
Hvor mye vann som skal renne ut er avhengig av hvor mye vann som fylles.
Det forstår jeg ikke helt, men bøyer meg i støvet for Hens sin erfaring.

Fyllesystemet er tegnet i figure no1 på side 7 (pdf-side 10) i dokumentet http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
Vann fylles fra høyre mot venstre, elektrolytt/vann vises med lys grått, platene/isolatorene med mørk grått.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Hens sine ord er ofte rett. (Gammelt jungelordtak)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg pleier å la det renne ut 10-11 dl vann (prøver å stoppe på ca en liter, men det renner gjerne litt etter at jeg slutter å fylle). Jeg alierer meg med en av ungene som følger med på når det begynner å komme ut vann (De ynder å prøve å spå nøyaktig når det begynner å komme basert på lydene de hører fra overløpet :) ).

Når de sier fra at det kommer vann ut starter jeg stoppeklokka, og så stopper jeg den igjen når de rapporterer at vannet har nådd 10dl-merket. Da får jeg også kontrollert at vannet renner med riktig hastighet. Og det gjør det i grunn hver gang, siden jeg satte på en slik wire-klemme som lar meg finjustere åpninga på slangen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Poppe

Vis en leser i SAFT-manualen som El rayo henviser till ovan så står det:
SitatWhen topping-up is effected using
gravity, the flow rate at the inlet
must be between 0.7 and
1 liter/minute
and the relative
pressure at the inlet of the first
cell of the first monoblock must
be less than 0.15 bar relative.
Stop filling a few seconds after
water spills over at the vent
pipe(s
).

"A few seconds" kan rimligen inte var mer en 5 sec. Fyller man med 1L/min så blir det 1/12 minut (5 sec) x 1L = 1/12 L dvs mindre än 1 dl

Jej vet att alle manualer ikke alltid har rett men vorför har SAFT manualen feil i dette fallet ?

Jej synes att en riskerar att skylle (skölja) ut lut om en fyller "för mye" vann.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Elmo

Sitat fra: Poppe på mandag 30. mai 2011, klokken 08:11
Jej synes att en riskerar att skylle (skölja) ut lut om en fyller "för mye" vann.

Hvis denne teorien skulle "holde vann" ;) så ville jo alltid luten i de første blokken bli svakere ved at den ville forflytte seg til de siste blokkene i rekken.
Husk at blokkene ikke fylles i parallell men i serie, dvs den første blokken fylles opp før overløpet fra den gjør at vannet kommer til neste blokk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Poppe

 ;D
:-\
Ja, vorfor blir den ikke det ?
Har det nåt att göra med at luten er tyngre än vannet så det alltid är på bunn  ???
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

elektrolux

#22
Det er uansett ikke lut som renner gjennom vannfyllekretsen.

Hadde samme bekymring selv før jeg ble fortrolig med SAFT batteriet, men det er ingen grunn til bekymring. Vannet du fyller renner i en egen kanal over cellene, og "detter nedi" cellene som trenger påfyll. Under fulleprosessen vil veskenivået stige slik at vesken tetter et rør som går ned i cellen, og mottrykket som oppstår stopper dermed for tilførsel av mer veske til den cellen.

Etter vannservice vil vann ligge i vannfyllesystemet, og vil være med på å toppe opp litt ekstra.

Er derimot vannservice tatt på delvis oppladet blokker, vil veskenivået ved neste fulle opplading stige så mye at lut renner ut.

Dette skjedde med et batteri jeg fikk kjøpt fra en Think der laderen hadde røket. Teorien er at laderen røk under selve vannservisen, og at vann ble fyllt likevel. Disse blokkene ble reddet ved å kjøre dem i bil med batteriovervåkning, og fylle lut i stedet for vann på neste vannservice. Det var interresant å se hvordan kapasiteten økte etterhvert som luten ble sterkere som følge av elektrolyse. Tilslutt hadde blokkene økt fra 63 Ahr til 87 Ahr som regnes som fullgodt, og lut fyllt. Kun 1/2 liter lut gikk på hver fyllerekke, etter 400 Ahr overlading, og grunnen til det var nok at veskenivået i cellene hadde beveget seg ned fra absolutt maks ved start på denne recondisjoneringen, til like under vannfyllegrensen ved lutservicen min. Kommer nok til å ta en ekstrra lutservice på denne pakken etter 200 Ahr til, før jeg går tilbake til normal vannservice.,

Det hører med til historien at jeg etter luten, fyllte på med 15 liter vann gjennom vannfyllekretsen  for å skylle ut mest mulig lut fra ditto.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. mai 2011, klokken 12:44
Vannet du fyller renner i en egen kanal over cellene, og "detter nedi" cellene som trenger påfyll.

Det er kanskje derfor man skal ha den gitte hastigheten - så ikke man "pisker opp" luten så den skylles ut?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Poppe

elektrolux skrev:
SitatHadde samme bekymring selv før jeg ble fortrolig med SAFT batteriet, men det er ingen grunn til bekymring. Vannet du fyller renner i en egen kanal over cellene, og "detter nedi" cellene som trenger påfyll. Under fulleprosessen vil veskenivået stige slik at vesken tetter et rør som går ned i cellen, og mottrykket som oppstår stopper dermed for tilførsel av mer veske til den cellen.
Så lerte man sej noe nytt idag med !
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA