Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S - levering 2013

Startet av Poppe, onsdag 29. juni 2011, klokken 17:22

« forrige - neste »

Poppe

Jej fick en melding i uken at "Maintenance Charge Neccessary".
På fredag gick jag in i Nikometerns EV Manager och prövde at starte en Maintanance Charge men det eneste som händer är att batteriet står og lader ur. Har minskat fra ca 40% till 20% på 12 timer. Är detta normalt ?
Kan ikke finne noen beskrivning av vad som skall ske vid vedlikeholdslading noenstans.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

hkaspenberg

Batteriene i bilen din trenger vann. Dvs. det har de sikkert gjordt en stund... Man setter igang "Maintenance charge" med Nikometeret (e.l.) plugger i ladeladningen og venter. Først lades det til 100%, deretter 10A i 5 timer (BMS versjon 1.11) så stopper prosessen og man fyller vann på blokkene. Se http://elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

#2
Maintenance charge skal gjøres i forbindelse med vannfylling av batterier. Hvis bilen er overladet for mye vil ikke "maintenance charge" starte før det er kvittert for vannfylling.

Å begynne med maintenance charge uten å gjøre hele prosedyren riktig,  er en grei måte å ødelegge batteriet på. Da vil batteriet overlades så mye at det blir varmt.
Hvis batteriet er kjørt til varselet kommer, er batteriet allerede tørt, og en maintenance charge vil da forårsake så høy temperatur at batteriet skades.
Spesielt ille er dette om bilen er kjørt en stund etter at varselet er kommet. Da må en ikke benytte "Maintenance charge".

Les ut "Overladet Ah". Hvis denne er over 7-800 Ah vil det gå 10 liter eller mer.
Vann får du kjøpt på Biltema i 4 liters kanner. Kjøp minst 5 kanner, vannfylling må gjøres til alle batterier er fulle i en operasjon.  Bruk kun destillert eller renset batterivann!
Kjøp en slange og spesialnippelfor vannfylling på trucker, denne koster ca 300 kroner hos et truck- eller batteriverksted. Kontroller at du har fått riktig nippel før bilen settes til lading, og sett på lokket igjen.

Kjør bilen ned til under 40%. Foreta en full opplading, og la bilen lade til den stopper selv. Les ut temperaturen, den bør være minst 25 grader ved vannfylling. Start fyllingen umiddelbart, og fyll til det har kommet en liter vann ut fra hvert av de tre overløpene. Disse sitter under bilen på høyre side. (Gummivorter på undersiden av batterikassen.)

Vannfylleniplene sitter under lokket foran førersetet, dette lokket har en sikkerhetsbryter og må derfor alltid være på plass når bilen kjøres eller lades. Slå alltid av tenningen og koble fra ladeledning før lokket åpnes.

Et nytt batteri bruker ca 12 liter vann når varselet kommer. Når batteriet blir eldre øker vannforbruket, hvis forbruket er mer enn 15 liter, er faren for skade stor.

Når vannfyllingen er utført, kvitter ut for vannfylling.

Og neste gang fyller du vann på omkring 600 Ah overlading!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på lørdag 28. mai 2011, klokken 14:24
Og neste gang fyller du vann på omkring 600 Ah overlading!

Noen trenger faktisk vann etter så lite som 350 Ahr, mens andre klarer over 700 Ahr. Samme bil samme batteri. Ene kjører aldri under 20-30% mens andre gjerne kjører godt ned uten at dette har ødelagt noen celler,
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Poppe

Takk för di raske svarene !

Jej fyllte vann ca 800 km siden når jej precis hade köpt bilen.
Det gick på ca 10 L vilket jej syns var rett mye. Jej har kört Express ca 60000km i 6 år och bruker aldrig fylle mer en ca 8 L etter 3000-3500 km. og då er det ändå större batterier i Express.

SitatHvis bilen er overladet for mye vil ikke "maintenance charge" starte før det er kvittert for vannfylling.
OK det är måske dette som er feil. Jej må ha bilen i morgen så jej har satt den på almindelig laddning over natta.

Sitatog fyll til det har kommet en liter vann ut fra hvert av de tre overløpene.
Oj oj, det var mye.
På Wikisiden står
SitatMinst 0,5 liter overløp av vann anbef.
Vorför skall det ut så mye vann ? Det synes meg att man riskerar förlore mye lut (batterivann). Tror ingen i Sverige skulle föreslå ett slikt "lavemang". Här säger vi att det skall ut så lite som muligt.
Vad är teorin om att det skall ut upp till 3 x 1 L ?

SitatOg neste gang fyller du vann på omkring 600 Ah overlading!
Jej undrer hvor mye 600 Ah er i kilometer  ???
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

benny

Jag hoppas att din bil fungerer imorgen

//Benny

hens

Cellene fylles etter hverandre. Når det begynner å renne ut, begynner fyllingen av siste celle.
Med fritt utløp og langsom fylling kan det holde med en halv liter, men vannet som renner ut er bare vann, det renner ikke gjennom batteriet, bare ut gjennom overløpet. Hvis du kjenner på vannet virker det som vann, hvis det er lutrester i vannet, blir det glatt.

Når bilen varsler vannfylling, har den fått ca 1100 Ah overlading. det er 4500-5000 Km
derfor er det greit å fylle ved ca 2500km. Det blir ca 600 Ah.
Som Elektrolux sier, fyll gjerne oftere, enkelte batterier bruker mye vann. Mål også vannmengden som fylles på hver rekke (minus overfylt vann). Forreste rekke har 5 blokker, de to bakre har 7 blokker.
Den frie elektrolytten over celleplatene utgjør ca 0,4 liter pr. blokk. Etterfylles det mer, har batteriet vært tørt og kan ha fått skade.
Kjør minst mulig inntil du har etterfylt batteriet! Bruker du å kjøre fossilbrenneren din til oljelampen lyser?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Poppe

#7
Nej, selföllig kör jej ikke til oljelampen lyser men det är ju heller ikke jämforbart då oljen går att checke men vannmengden gör det ikke ! Inte heller fylder jej olje utan att checke om motoren trenger olje.
Däremot kör jej till servicelampen lyser vilket är jämforbart med bilen sejer att den trecker vann (om ikke dett også är feil konstruert).

SitatNår bilen varsler vannfylling, har den fått ca 1100 Ah overlading. det er 4500-5000 Km
derfor er det greit å fylle ved ca 2500km. Det blir ca 600 Ah.
Takk för det, gott att få besked.

Jej ser ingen forklaring till varfor det skall overfylles med 3x1L ?

SitatNår det begynner å renne ut, begynner fyllingen av siste celle.
Dette må vel vare feil ? Når det begynner å renne ut måste väl den siste blocken (eller cellen) var full, ikke begynte att fylles !?

Lit merkelig är det og att man må göre en vedlikeholdslading före fyllning av vann men man må ha fyllt vann före en gör en vedlikeholdslading ellers starter den ikke  ::)
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

elektrolux

#8
Dersom en studerer en blokk som fylles med vann vil en se hvordan vannet renner til første celle, til denne er full, så videre til neste celle, og ut når siste celle er fyllt. Er derfor mer enig med deg enn med Hens når det gjelder mengden vann som skal ut av fyllenipplene. Selv stopper jeg når vannet har begynt å renne ut overløpsnipplene, men vann er billigere enn nye blokker, så det blir et vurderingsspørsmål om hva en tør satse på. Omtrent som tannreimen på en fossilbil. Den byttes gjerne før den strengt tatt må byttes, men alternativer et så uendelig mye værre.

Når det gjelder siste punktet ditt, må bilens vannservicemelding nullstilles før en kan engasjere vannservice. Det er ikke snakk om å faktisk fylle vann. Batteriet skal være fullt oppladet og ha en temperatur som gjør at mest mulig av elektrolutten i cellene er presset ut av platene. Dette ses på at spenningen under ladeprosessen er på toppnivå, eller i ferd med å synke ( negativ delta V  effekten til NiCd) og at temperaturen på kjølevesken er på ca 25+ C. Dette oppnås gjerne etter 10-20 Ahr overlading. Bilens 50AHr er satt for å være sikker under alle forhold, men jeg foretrekker å ta vannservice på en "varm" bil som settes på vannservicelading like etter en kjøretur, og se etter nevnte kriterier.

Think har mange parameter, som vi nå i etterkant ser burde vært endret. Vannservicemeldingen burde f.eks kommet etter ca 400 Ahr overlading, Bilen burde kun kjørt ut 3-5 Ahr etter at spenningen en gang har vært under 95V ved 100A last, den burde redusert overladingen til ca halvparten, og ikke tatt igjen manglende overlading,. Den burde heller ikke tillatt så mye strømuttak fra batteriet over så lang tid. Bare synd ingen sitter på verktøyet som skal til for å implementere disse endringene som ville økt driftsikkerheten betydelig.

Løsningen nå er å manuelt passe på disse tingene, eller sette i Litium batteri som tåler bruken Think Classic påfører batetriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#9
Sitat fra: hens på lørdag 28. mai 2011, klokken 14:24
hvis forbruket er mer enn 15 liter, er faren for skade stor.
Tror noen anbefalte 8 liter som maks?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#10
Sitat fra: Poppe på lørdag 28. mai 2011, klokken 16:59
Jej fyllte vann ca 800 km siden når jej precis hade köpt bilen.
Da er det ikke så ille som det kan synes. Tror at du ikke nullstilte telleren for Overlad Ah etter vannfylli... i nikometerets EV Manager. Varselet om vannfylling kommer på ved 1040 Ah overladet.

Telleren nullstilles med nikometerets EV Manager (klikk på "hem" (huset i vinduet) derefter "Manager". Velg Special tab, klikk på Waterfill completed derefter do.

Dette er samme prosess som å slukke vann-lyset på PSA. Men på Th!nk skal vannlyset slukkes først, derefter gjør man vedlikeholdslading og vannfylling. PSA sine programmerere har vært flinkere enn Think sine; PSA ignorerer Overlad Ah etter vannfylli... i programmet for vedlikeholdslading.

Alle disse funksjoner er efter Saft sine spesifikasjoner.
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Poppe

SitatTipper at du ikke nullstilte telleren for Overlad Ah etter vannfylli..
Korrekt, det gjorde jej ikke.

Efter att ha vart på tur og treffet nogre andre elbilsgutter i var sin Clio checkede jej när jej kom hiem og da stod overladdningmåleren på 1077 Ah.
Nullstillde vannlarmet med Nikometern og startade en ladding og markerade Maintenance Charge i Nikometern.
Ca klokken 17 gick den ner till 4,4 A og sen skall den ligger där i ca 5 timer om jej fattat rätt.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

El rayo

Sitat fra: Poppe på søndag 29. mai 2011, klokken 09:19
Jej ser ingen forklaring till varfor det skall overfylles med 3x1L ?
Det kan være luftbobler i vannet og de må ut for at alle de 95 cellene skal fylles med vann. Det kan synes som om det kommer klart vann (uten luftbobler), men etter f.eks 8 dl kan man observere at vannstrømmen stopper et kort stund. Det er luft som kommer ut.

Sitat fra: Poppe på søndag 29. mai 2011, klokken 09:19
Lit merkelig är det og att man må göre en vedlikeholdslading före fyllning av vann men man må ha fyllt vann före en gör en vedlikeholdslading ellers starter den ikke  ::)
Ja, helt enig. Programmererne til Think har ikke forutsett hva som vil skje når noen ikke følger instruksjonen, men lader og kjører etter at varselet om Maintenance Charge kommer. I dette tilfelle er det en ytterligere sikkerhet i programmet som stopper ladingen på 75% etter 1140 Ah overladet. På Th!nk skjer dette også i mode mainenance charge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Poppe på søndag 29. mai 2011, klokken 17:57
Ca klokken 17 gick den ner till 4,4 A og sen skall den ligger där i ca 5 timer om jej fattat rätt.
Det er rett. Tiden er avhengig av BMS program. B116 lader med lav strøm i 4 timer, de tidligere med lavere nummer lader med lav strøm i 5 timer.

B116 program kjennetegnes ved at radiatorviftene er igang hele tiden under vedlikeholdslading.

Ladingen vil pauses om batteritemperaturen blir for høy, så kontroller også Overlad Ah etter vannfylli..., ikke bare ladestrøm. Jeg har sett dette hende når utetemperaturen er over 20 grader, selv om bilen er parkert i skyggen. Vannpumpe og radiatorvifter fortsetter å gå i pausen.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#14
Sitat fra: Poppe på søndag 29. mai 2011, klokken 09:19
Lit merkelig är det og att man må göre en vedlikeholdslading före fyllning av vann men man må ha fyllt vann före en gör en vedlikeholdslading ellers starter den ikke  ::)
Sitat fra: El rayo på søndag 29. mai 2011, klokken 18:22
Programmererne til Think har ikke forutsett hva som vil skje når noen ikke følger instruksjonen, men lader og kjører etter at varselet om Maintenance Charge kommer. I dette tilfelle er det en ytterligere sikkerhet i programmet som stopper ladingen på 75% etter 1140 (?) Ah overladet. På Th!nk skjer dette også i mode mainenance charge.
Når servicefolkene oppdaget denne bug-en, fant Think ingeniørene at det var billigere å forandre instruksjonen for vedlikeholdslading enn å forandre programmet. Derfor skal nå vannlyset slukkes innen man setter i gang vedlikeholdsladingen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA