Newbie - avslutte lading på enkel måte..?

Startet av Slettix, torsdag 30. november 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

Slettix

Er ny eier av en Model X og har i den forbindelse noen spørsmål.
Jeg har en BMW i3 fra før, og bruker ladestasjonen fra BMW inntil videre på begge bilene. Denne kabelen har ikke knappen som medfølger på Teslas Wallcharger. Jeg er vant til at når jeg låser opp bilen låses også ladekabelen opp og det er bare å ta ut kabelen fra bilen. På Teslaen må jeg imidlertid inn i bilen, velge charging, unlock charger før den låses opp og jeg kan koble fra kabelen. Dette er jo veldig tungvint i forhold til hva jeg er vant til fra tidligere. I tillegg er det slik at jeg har bestilt ny ladestasjon fra EcoLite som jeg har tenkt å benytte som ny fast ladestasjon for Teslaen, men om dette betyr at jeg må knote inne i bilen hver gang for å nappe ut kabelen kjenner jeg at dette kommer til å bli et irritasjonsmoment fremover.
Jeg håper det er noe jeg har misforstått eller ta det er en innstilling jeg ikke har fått med meg som fikser dette. Noen som vet?

Et annet spørsmål:
Appen fungerer fortsatt ikke. Jeg får melding om at jeg ikke har noen biler linket til min konto. Nå er det torsdag og jeg hentet ut bilen på mandag. Har kontaktet Delivery som mener det tar litt tid før det ordner seg av seg selv. Er det virkelig slik at appen ikke fungerer når man får bilen utlevert? Synes dette er veldig rart. Spesielt siden appen faktisk fungerte første dagen (mandag) frem til kvelden.
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Øyvind.h

Du kan trykke og holde bakluke-knappen på nøkkelen inne for å åpne og lukke ladeluke. Mener denne også får kabelen til å slippe.

Evt kjøp en type 2 kabel med Tesla knapp. Helt enig i at knappen bør fungere. Da er bruken helt nydelig sømløs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

atleks

Mener også du kan trykke på «magnet» knappen inni ladeluken. Men ikke 100% sikker  ::)

Edit: når du får appen opp å gå skal du kunne ta det derfra også :)

o.b.lix

Sitat fra: atleks på torsdag 30. november 2017, klokken 19:05
Mener også du kan trykke på «magnet» knappen inni ladeluken. Men ikke 100% sikker  ::)

Det virker ikke på min i alle fall.

Fjernkontroll, app eller inni bilen på skjermen er det som må da brukes.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. november 2017, klokken 18:59
Du kan trykke og holde bakluke-knappen på nøkkelen inne for å åpne og lukke ladeluke. Mener denne også får kabelen til å slippe.

Jepp. Jeg bruker alltid nøkkelen, holder bakluke-knappen inne et par sekunder mens jeg er på vei mot bilen. Da slipper kabelen innen jeg er fremme :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Slettix

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. november 2017, klokken 19:08
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. november 2017, klokken 18:59

Jepp. Jeg bruker alltid nøkkelen, holder bakluke-knappen inne et par sekunder mens jeg er på vei mot bilen. Da slipper kabelen innen jeg er fremme :)

Takk for tips! Det høres bra ut!

geear

Knota med dette selv i starten, fra e-Golf vant med at man kan låse opp bilen for å avslutte lading, eller trykke på knappen i luka, men et Google-søk ga svaret om å holde inne bakluke-knappen, og det er faktisk bedre enn e-Golfen, for det er litt irriterende at den slutter å lade hver gang man låser opp bilen!

CaZpaH

Når det gjelder å avslutte lading så er det bare å holde inne knappen på ladekabelen. Har fungert hele tiden for meg iallefall.

Når det gjelder appen så falt denne ut hos meg også. Fikk samme feilmelding når jeg forsøkte å logge meg på selv om bilen stod på min konto på tesla.com. Hjalp med en reboot av systemet så fungerte det igjen på første innlogging i appen.

Reboot gjøres ved å holde inne begge scrollene på rattet i 45 sekunder.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Slettix

Sitat fra: CaZpaH på søndag 03. desember 2017, klokken 09:45
Når det gjelder å avslutte lading så er det bare å holde inne knappen på ladekabelen. Har fungert hele tiden for meg iallefall.

Når det gjelder appen så falt denne ut hos meg også. Fikk samme feilmelding når jeg forsøkte å logge meg på selv om bilen stod på min konto på tesla.com. Hjalp med en reboot av systemet så fungerte det igjen på første innlogging i appen.

Reboot gjøres ved å holde inne begge scrollene på rattet i 45 sekunder.

Problemet mitt er at jeg ikke har noen knapp på kabelen. Men det funker fint å holde inne knappen for bakluka på fjernkontrollen, da kan jeg ta ut ladekabelen.

Appen begynte å fungere på lørdag, 5 dager etter at jeg mottok bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA