Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil som bil nr 1

Startet av Farmer, tirsdag 28. juni 2011, klokken 11:23

« forrige - neste »

Farmer

Som helt ny elbileier lurer jeg litt på hvilke erfaringer dere har med lading av el-bilene? Vil det være best for batteriet å la det gå nesten helt tomt før man lader, eller er det greit å toppe det opp hver gang man har mulighet. Kan lade både hjemme og på jobb, slik at det er lett å alltid hive i kontakten og sørge for at den er fulladet hele tiden.

Har kjørt 50 mil med vår nye el-bil nå, og er helfrelst på både kjapphet og kjøreegenskaper som overgår det vi hadde forventet. Og med en "drivstoffpris" på rundt en 50-lapp er det jo med et stort smil man kjører forbi bensinstasjonene!   
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

Kjelli

Gratla med ny elbil og velkommen i klubben :)
Med mindre du betaler over 2 kr/KW så må du nok halvere den "full tank" 50-lappen din :)

De trenger å lades helt ut en gang ca hver 3dje måned. Dette for kalibrering av batterimåleren. Ellers er det bare å lade i hytt og pine. Det burde nok bli brukt en del av batteriet mellom hver lading (å holde det fullt hele veien er ikke det beste du kan gjøre for batteriet).
Skal dere på ferie og ikke bruke bilen på noen uker el. så ikke la den stå fulladet. Det sies at ca 40% fulle batterier er det optimale når de skal stå en stund.

Kjell

gbzdoc

Med sine 16 KWH på batteriet skal det godt gjøres å betale mer enn 16 kr for full lading i gjennomsnitt.

Men sammenlikner man kjørelengde på full tank på diseldyret med antall km overført til strømforbruk på iMiev ender jeg på 73 kr for 600 km på iMieven og rundt 500 kr på dieseldyret. (Men nå husker jeg jo nesten ikke hva full tank på den koster en gang, siden den brukes så sjelden... :-)

Joffe69

Nå har jeg kjørt 5700Km siden Februar og ikke brukt 1Kr på strøm.  :D :D :D
Bare ladet på LadePunkter og på jobben.  Har ikke 16Amp ute ennå hjemme. Det kaller jeg billig kjøring.
Skulle ønske at det var en hurtiglder på Østfold sia så en kunne reist ofte til Sverige.
Bor i sande. Så det blir litt vanskelig.  ??? ???

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA