Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Webasto varmeren på 106

Startet av mykle, torsdag 04. oktober 2007, klokken 18:31

« forrige - neste »

mykle

Hei!
Nettopp tatt steget inn i elbilverdenen med kjøp av en brukt Think 2000 modell.
Litt skuffet over rekkevidden i utgangspunktet og lurte på om noen hadde tips.

Bilen er en 2000 modell som har gått 47.000 km. Batteriene var rekondisjonert og i god stand når jeg overtok bilen. Likevel er jeg litt skuffet over rekkevidden på rundt 27-30 km. Ikke spesielt med bakker og jeg vil karakterisere strekningen som relativ gjennomsnittlig (Majorstua-Lillestrøm).

Jeg er klar over at en ikke kan forvente de reklamerte 8 milene med en eldre bil , men burde jeg forvente noe mer ? Er det noe jeg kan gjøre for å tydlig øke rekkevidden ?

mvh
bjarne

elektrolux

Med den rekkevidden er nok deler av batteripakken din defekt. Normal rekkevidde er ikke under 50 km, og mulig med 80-100 km.

Løp tilbake til selger, og få penga igjen. 2000 modeller av Think sliter gjerne ut batterier på ca 50000 km grunnet for mye overlading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Hei, det var sørgelig skral rekkevidde.

Bilen skal rulle svært lett når du slipper gassen på flatmark, gjør den ikke det er det noe som bremser.

Det elektriske varmeapparatet bruker mye strøm, men for å få så kort rekkevidde med gode batterier måtte du både bruke elvarmen og ha veldig stor rullemotstand.

Hvis du ikke bruker elvarmen og bilen ruller noenlunde greit så må batteriene være ødelagt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Boogie

Det er helt klart noe feil med batteriene.
Jeg kjører for tiden en Partner med en dårlig batteripakke, og hvor jeg har en celle som er med noen dager, og andre dager er den polvendt (det går greit foreløpig).
Skal snart jobbe med bilen, men ikke enda. Kjører med overvåking på hvert batteri, så da har jeg kontroll allikevel.

Denne bilen som har en blokk med en celle som ikke er med, to blokker som er nesten like dårlige, og seks blokker som ikke holdder spenningen like bra som resten når jeg gir på litt, fungerer relativt bra allikevel. (Bilen har 27 blokker).

Den gir meg en rekkevidde til daglig på mellom 50-60 km. Normalt ville den ligge på 85-90 km.

En bil som kun leverer 20-30 km synger på siste verset. Og uten batterier har ikke denne bilen en verdi på mer enn ca 20 000,-

Gjør som Elektrolux sier å løp tilbake å få hevet kjøpet!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

#4
Hei, Bjarne,

gratulerer som Th!nk-eier. Det var veldig kort rekkevidde og minner meg om min første tur i egen Th!nk.
Synes det er litt kvikt å konkludere med defekt batteripakke. Hvor langt har bilen kjørt siden siste batteriservice? Hvis over 2000 km, ta ny batteriservice og se hvor mye vann som går på. Det kan dessuten være gjort feil (glemt å fylle én av tre nipler, f.eks).

Det kan være en kombinasjon av andre ting som gir deg bare 30 km.

1. Bilen må rulle lett. A) Nok luft i hjula: 30 psi. B) Bremsene foran må slippe: kjenn at felgene ikke blir varme.
2. Energimeteret må vise riktig: kjør bilen tom; til den går merkbart dårligere, det kan være flere mil etter at meteret står på null.
3. Gassfoten: Unngå fullgass hele tiden, det er ikke mange sekundene du mister ved å gi 1/4 gass. Bilen triller langt etter at gassen slippes.

Lengst rekkevidde oppnår du i hastigheter under 60 km/t på flat vei. På motorvei i 90 km /t er rekkevidden maks 60 km.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Ingen har nevnt varmeapparatet, slå det av så kjører du dobbelt så langt.
Med varmeapparatet på, og flatt jern og hyppig oppbremsing er det ikke usannsynlig med kort rekkevidde.
Etter en stund oppdager du at  Thinken faktisk har hjul, den triller uten at det gasses eller bremses! Og da er tur retur Majorstua Lillestrøm mulig nesten to ganger på en lading.
Forøvrig kan jeg bistå med en prøvetur, og måle batteriet under belastning dersom alle tipsene ikke hjelper.

Er batteriet tomt, eller er det instrumentet som viser tomt?

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

mykle

Hei !
Dette er fantastisk! Så mange kunnskapsrike og entusiastiske folk! Her var det mange gode råd!
Når det gjelder kjøring så har jeg holdt meg til oppfordringene om forsiktighet med farten og "lett på foten" kjøring. Bilen ruller bra og har ikke følelsen av noe særlig motstand her. Ikke hatt på verken stereo eller varme.

Siste service var 13/8 i år hos AutoPlaza. Da bli også en vannpumpe skiftet i følge serviceheftet.

Lurer på det kan være noe i El rayos og hens svar om energimeteret. Etter en god og full lading fredag gikk altså meteret ned til 0% etter 27 km. Likevel har jeg kjørt endel etter det uten å få noen tegn til at den er tom. Jeg har desverre ikke fått tid til å tømme den helt, men det skal jeg gjøre.

Kommer tilbake med resultatet. Tusen takk for innspillene så langt.



El rayo

Hvis traksjonsbatteriet ble rekondisjonert i august, ble det høyst sannsynlig gjort feil lading og vannfylling ettersom energimeteret viser feil. Anbefaler derfor en ny batteriservice så fort som overhode mulig hos en kompetent person; se tråden "Vannhull i Nittedal".

Du kan gjerne høre radio/CD, den bruker maks 0,1 kilowatt. Det elektriske varmeapparatet bruker 3 kilowatt og motoren ca 10 kW på flat vei i 70 km/t og maks 27 kW.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mykle

Takk for tipset ! Jeg tar kontakt med vår venn i Nittedal !
mvh
bjarne

mykle

Hei igjen !
Tenkte jeg skulle oppdatere dere litt på situasjonen med min Think. Desverre er det fortsatt problemer og jeg har i det siste vært ute og reist og ikke fått tid til jobbe mer med saken. Bilen har stått.

Før jeg begynte min hetiske reisevirksomhet tok jeg kontakt med vår venn i Nittedal som tilbød sin hjelp. Men før det tok jeg en telefon til selgeren som insisterte på at vi leverte den på Ford på Skøyen siden han hadde hatt den inne på service der bare en uke etter jeg overtok den. Han var opptatt av at dette skulle vi finne ut av. Det var bra. Ford gikk igjennom og fant ikke noe galt (problemet mitt var at den ikke ladet selv om ladelampen lyste). De foretok en ny service ladning og jeg kjøpte en dings som servicelader 12v batteriet gjennom sigarett-tenneren. Vel og bra!

Jeg kom meg hjem og tilbake på jobb neste dag, men oppdaget at bilen ikke ladet da heller, selv om ladelampen lyste. Med 80 prosent la jeg likevel turen hjem til Lillestrøm men måtte stoppe på Statoilen på Alnabru da nåla datt fra 40% til 0% i ett hopp. Velvillige Statoil lot med kriselade i 2 timer (da ladet faktiskt bilen) og jeg kom meg vel hjem.

Hjemme igjen begynte trøbbelet med at den ikke vil ta imot lading selv om lampa blinker. Jeg testet en annen 16 amp kurs, men fortsatt ikke noe. Prøvde med 12v dingsen for å sikre at 12v batteriet er med men heller ikke noe lading.

Ford skjønner ingenting og ikke jeg heller. Får heller ikke slått på 10 amp ladningen da jeg ikke får noen indikering på om den er aktivert (lyset lyser ikke i det hele tatt på knappen, de andre er det nå et svakt skinn i).

Nå står bilen tom på alle batterier og jeg er litt rådvill. Jeg er ikke av den som gir opp og jeg har fortsatt tro på konseptet.

Kan det være at 12v batteriet er ødelagt og at jeg burde prøve å byttet dette før jeg prøver noe annet?

Kan en sikring ha gått i bilen?

Kan det være noe med ladespenningen ? Hussikringene har jo ikke gått og det skal være 16 amp, men er den veldig kresen på dette?

Andre forslag?

Og til slutt, grunnen til at jeg fortsatt har tro på å få dette til er den fantastisk gjengen og hjelpen på dette forumet. Uten denne responsen hadde jeg nok gitt opp.

Mvh
Bjarne

elektrolux

Holder akkurat nå på med en P 106 med lignende problem. Ingen komunikasjon med CPU, tomt traksjonsbatteri, og ingen lading.

På den var komputeren godt inn i beskyttelsesmodus, og etter lading av enkeltblokker fikk jeg kontakt med CPU, og fikk resatt denne. Kun en blokk var defekt, til tross for tørre blokker, og nesten 0 V / blokk.

Kanskje Thinken din har samme funksjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Jeg har ikke nok peiling til å kunne gi deg noe godt svar, dessverre, men vil bare anbefale at du hører videre med Øyvind og evt Automotive på Sjursøya. Det lyder som noe jeg ikke ville la Ford Skøyen holde på med alene ihvertfall.

12v-batteriet burde være enkelt å sjekke og bytte. Jeg fikk byttet dette da min Think til stadighet stod og overførte strøm til dette fra fremdriftsbatteriene. Er det dårlig, burde vel du også høre mye aktivitet av denne typen hos deg?

Kan det ellers være noe rusk med laderen siden det åpenbart lades noen ganger og andre ganger ikke selvom lyset er på?

Får håpe du får orden på det igjen - lykke til!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

Etter å ha lest din siste innlegg har jeg noen foreslag. Kjøp an energimåler fra Clas Ohlsen.160Kr bare og greit å ha uansett.  Det vises ampere brukt til lading. Om bilen er veldig uladet så lades det på et lavt nivå i begynnelse og så opp til enten 9 eller 13A om du har valgt lavt eller høyt med knappen. Lyset selv i knappen kan du gjøre noe med, men du bør konsentrere deg om å få lading i orden. Du kan jukse litt ved å koble fra og til med ladekabel til å få litt mer ampere, om du få noe i det hele tatt.

Det var en på forumet som hadde en dårlig HV boks som spist opp strøm og det måtte byttes ut etter hvert (ligge i batteripakke).

Kanskje DC\DC konverter som lader opp den 12volts batteri er dårlig og den 12volten  får ikke noe særlig lading. Du bør ha nytt 12 volts batteri hvis det har blitt tomt flere ganger.  Omformeren overta batteri funksjon under kjøring og kan kjennes lett ved den høyere lyd fra sirkulasjonspumpen når tenningsnøkkel får den andre vri i start prosedyret. Kjørelys blir sterkere også.  Om traksjonsbatteri er lavt, så vil ikke datasystemet tillate lading av 12 volten. det er en slags beskyttelsesmodus. Greit at du bruker den lille laderen til å holde spenning oppe.

Lykke til og ber om råd før du ta noe avgjøreser. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Det var jeg som hadde ødelagt HV-boks. Den tappet batteriet enormt raskt - ikke hørbart. Problemet hos meg var at dette ble så raskt tomt at det var umulig å starte og umulig å lade, men jeg fikk feilmelding om dette i displayet. Se annen tråd om temaet evt.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hens

Hei Mykle,
At ladelampen blinker uten at bilen lader kan være et av tegnene på at vannfyllingsprosedyren ikke har vært riktig.
Da fylles det for mye vann, og ved neste fulle opplading legger det seg elektrolytt i fyllesystemet og danner en midlertidig jordfeil som stopper laderen.
Vask med rent vann rundt utløpshullene under høyre dør, det kan hjelpe på kort sikt. Men vær forberedt på at feilen kan komme tilbake. Da må du vaske igjen.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA