Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilgang vindusviskerrelé

Startet av Mollerup, mandag 27. juni 2011, klokken 15:32

« forrige - neste »

gbzdoc

Misstenker at en del har satt den fra auto til grøftelys. Har sett en del som har kjørt rundt i mørket også på denne måten, og da er det ikke autoen som er skyld i problemet...

På min virker autoen veldig bra, synes nå jeg.

Men jeg er enig, hva f.... er vitsen med at det IKKE er lys bak, kun foran?

Meningsløst!
EU finner på mye rart...

elektrolux

Hensikten med lys kun framme er å spare strøm, og drivstoff.

Tror ikke det er fare for påkjørsel bak forårsaket av at baklysene ikke er tent på dagen. Skulle en bli påkjørt bakfra er det antakelig andre årsaker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2011, klokken 06:41
Hensikten med lys kun framme er å spare strøm, og drivstoff.

Med dagens LED-teknologi snakker vi vel om musepiss i havet, og knapt nok det?

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2011, klokken 06:41
Tror ikke det er fare for påkjørsel bak forårsaket av at baklysene ikke er tent på dagen. Skulle en bli påkjørt bakfra er det antakelig andre årsaker.

Men det hjelper garantert ikke. Har sett en del slike med baklysene av, og det er lettere å se de som har baklys på. Kan man velge å få programmert inn at de skal være på også om dagen? Det er vel ikke snakk om noe forbud her? (Selv om man aldri vet med disse EU-byråkratene. Skulle vært artig å jobbe ei uke i "Ministry of ridiculous laws and guidelines" og se hva slags jobbinstrukser de har der.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Argumentet med å spare strøm og drivstoff er jo meningsløst, som nevnt over. Nesten alle biler i dag har led lys, og da snakker vi under en watt med god margin. (Hver røde led trekker jo kun noen milli watt...)

Trafikksikkerhet burde komme foran å spare noen milli watt med strøm...

Men apropo, på PSA utgavene av miev er det faktisk ikke led... Go figure!

Heisan

Jeg har blitt påkjørt bakfra 2 ganger i sommer, men aldrig før. Jeg tror derfor også at baklysene alltid burde være på.
i-MiEV, Lillestrøm

Thomas Parsli

Jeg har flere ganger tatt igjenn trillinger på E18 og forundret med over

* Hvor lite synlig de er uten kjørelys bak
* Hvor rare produsentene er som har valgt denne løsningen
* Hvor rare eierene er, som ikke gidder å slå på lyset

Det var reelle grunner til at kjørelys (foran og bak) ble påbudt i Norge i 1985, og det var like relle grunner til at andre land har fulgt etter.
Litt info på http://tsh.toi.no/?22387#2238730

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sven erik

Det er faktisk kunn foran det er påbutt om dagen ble nettop stopper av poitiet for jeg ikke hadde baklys på pasaten min å de sa at siden jeg hadde forran hvar det helt ok men måtte bytte Peter før kvelden  for da kunne de gi meg bot

Stjerneglis

2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA