Hovedmeny

Rekkevidde nærlys?

Startet av Vegard Winther, lørdag 25. november 2017, klokken 19:36

« forrige - neste »

Vegard Winther

Har syntes at frontlyktene på min 2017 model S virker å være innstilt litt lavt. Virker som lyset skrår for rett ned. Har sikt på maks 40 meter framover på nærlys. Har nå hatt 2 personer som har sittet på og kommentert det samme, så nå begynner jeg jo å lure. Er dette noe som må justeres, eller er det faktisk bare er slik.
Har luftfjøring, og ifølge manualen skal lysene stille seg inn riktig automatisk i forhold til luftfjøringa.

Hvordan er nærlysene til dere andre med luftfjøring - høres maks 40 meter riktig ut?

mthoring

Gode lys på min i hvertfall, hadde lagt merke til det om de var for lave. Høres ut som dine er justert for lavt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Lysene har ikke nivellering. Luftfjæringen holder bilen på rett kjøl, men lyktene står fast dessverre. Jeg er for øvrig svært lite imponert over fjernlysene på ledvarianten, men nærlysene er ok. Så mulig det er en justeringssak. Det er veldig enkelt å justere på biler med xenon, men vet ikke hvordan det er på led.

Lassen

Syns mine også lyste litt lavt.
Er justeringsskruer under plastdekslene på lyktene om du føler for å justere de sjøl.
Evt gi beskjed neste gang du skal ha bilen inn.

Jeg justerte mine litt opp, syns det hjalp betraktelig.
Tesla Model Y P - 2022
VW E-UP 2016

daktari

Orker du ta et bilde av justeringsskruene og hvordan man kommer til?
Hvordan passer du på at den lyser korrekt, justerer i en garasje? Synes også mine lyser litt før nær bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Jeg kan legge opp et dokument for justering av xenonlysene. Du ser fort om det er likedan for LED-varianten når du tar av dekslene rundt frunken.

EDIT: Det var veldig enkelt å justere på min bil ihvertfall. Hentet den fra karosseriverksted etter rådyrpåkjørsel og de hadde glemt å justere den nye lykta slik at nærlyset gikk over taket på motgående trafikk. Det ble en utfordrende tur hjem fra Ålesund i mørket, og jeg justerte selv når jeg var vel hjemme. Du trenger en vegg å justere mot, og  juster bare litt i slengen. Merk utgangspunktet med tape. Kan være greit å kjøre litt mellom hver justering for å se hvordan det fungerer i praksis.

Lassen

Sitat fra: daktari på lørdag 25. november 2017, klokken 21:18
Orker du ta et bilde av justeringsskruene og hvordan man kommer til?
Hvordan passer du på at den lyser korrekt, justerer i en garasje? Synes også mine lyser litt før nær bilen.

Er bare å følge det Muffinman skriver, om ikke du får det til kan jeg heller ta ett bilde av de.
Tesla Model Y P - 2022
VW E-UP 2016

daktari

Takk for manualen og tips. Tok et bilde selv, men hvilke skruer justerer høyden her?
Har en følelse at jeg ikke skal fikle med dette...[attachment id=0 msg=637760]
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

På xenon er det den lengst mot siden, men vet ikke om det er likt på led. Uansett stiller du deg bare mot en vegg og prøver. Du skal se endring selv om du bare justerer litt, så dette finner du ut av. Hvis det ikke skjer noe skrur du sannsynligvis på feil sted.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA