Hva bør jeg kjøpe? 45-60km pr dag, maks 200.000(gjerne en god del mindre). Minst mulig verditap.

Startet av Simens, torsdag 23. november 2017, klokken 20:29

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: downlow på mandag 27. november 2017, klokken 17:39
I3 er sikkert en flott liten bil, og ganske sikkert mer driftsikker en fosil brødrene fra samme konsern :)
Her er man inne på noe... 87.000 km her og har byttet vinduspussere én gang.

Ok, det var det hele. Ikke et eneste feilskjær ellers :D

tallyho

Har Egolf 2015 som snart er ladet 50.000 km på 10A kurs. Større ladefart har aldri vært noe behov, overhode. Den har stort sett gått 5-8 mil/dag og er kun ladet hjemme om natta, eller rettere sagt ei halv natt. Så med mindre du har et impulsivt og uforutsigbart kjøremønster etter jobb har du strengt tatt ikke bruk for 6,6 kW lader. Husk at du kan lade 3-4 mil mens du spiser middag også.

Om du ender på Leaf, i3, E-up, E-Golf eller Soul er først og fremst smak og behag. Alle gjør jobben.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

Sitat fra: tallyho på torsdag 30. november 2017, klokken 16:56
Har Egolf 2015 som snart er ladet 50.000 km på 10A kurs. Større ladefart har aldri vært noe behov, overhode. Den har stort sett gått 5-8 mil/dag og er kun ladet hjemme om natta, eller rettere sagt ei halv natt. Så med mindre du har et impulsivt og uforutsigbart kjøremønster etter jobb har du strengt tatt ikke bruk for 6,6 kW lader. Husk at du kan lade 3-4 mil mens du spiser middag også.

Om du ender på Leaf, i3, E-up, E-Golf eller Soul er først og fremst smak og behag. Alle gjør jobben.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Simens

Sitat fra: kodalse på mandag 27. november 2017, klokken 16:53
Dette er vel en av de beste kjøpene i lavere prisleie nå.
Det er en US modell, men alle 12 batteribarer intakt, noe som tyder på at den enten er gått langt nord eller har ny batteripakke.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109361804

Tenker man lite prisreduksjon ville jeg heller kjøpt en eldre Leaf til 100k enn en i3 til nærmere 200k (som er den rimeligste i3en jeg finner på finn i dag)

Om tre år er det flere produsenter med 30-mil reell rekkevidde (60kw/t batteripakker) derfor:
Om tre år har i3en sunket til 100k, og Leafen til 70k. Samtidig har du hatt en 5-seter med plass til unger og bagasje.

Akkurat det samme har jeg resonnert meg til.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. november 2017, klokken 15:38
1.gen har ikke varmepumpe, selv om de er solgt nye i Norge. (...)

Har du noe kilder på dette jkirkebo? Mener å ha sett flere 1.gen på Finn som står oppført med varmepumpe.

Initium

Sitat fra: Simens på lørdag 02. desember 2017, klokken 09:49
Sitat fra: kodalse på mandag 27. november 2017, klokken 16:53
Dette er vel en av de beste kjøpene i lavere prisleie nå.
Det er en US modell, men alle 12 batteribarer intakt, noe som tyder på at den enten er gått langt nord eller har ny batteripakke.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109361804

Tenker man lite prisreduksjon ville jeg heller kjøpt en eldre Leaf til 100k enn en i3 til nærmere 200k (som er den rimeligste i3en jeg finner på finn i dag)

Om tre år er det flere produsenter med 30-mil reell rekkevidde (60kw/t batteripakker) derfor:
Om tre år har i3en sunket til 100k, og Leafen til 70k. Samtidig har du hatt en 5-seter med plass til unger og bagasje.

Akkurat det samme har jeg resonnert meg til.

Har du noe kilder på dette jkirkebo? Mener å ha sett flere 1.gen på Finn som står oppført med varmepumpe.

Svært mange selgere ljuger på egenskapene. Utstyr som xenon, adaptive cruise og varmepumpe nevnes i fleng.
Dette gjelder profesjonelle aktører også, selv om de får en hyggelig e-post som påpeker fadesen, det er ikke snakk om en hendig glipp akkurat......

jkirkebo

Kilden er min 1.gen Leaf levert til meg 30.10.2011. Den første i Norge av norsksolgte biler til privatpersoner ;)
Ingen VP i den. VP kom med "2.gen" i 2013. Ingen biler med elektrisk håndbrekk har derfor VP.

Generelt ville jeg vært svært forsiktig med på stole på hva selgere på Finn fører opp på bilene sine. Noen lyver nok med vilje, men svært mange har bare ikke peiling.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kårepåsporet

Sitat fra: tallyho på torsdag 30. november 2017, klokken 16:56

Jeg kjører oftest 20-50 km, men to dager etter jobb kjører jeg 90-100 km uten lademulighet, dette er forutsigbart, og høyt forbruk.
Har en hurtiglader der en ferdes er det enklere, men det er ikke alle som bor i Oslo-gryta, omegn elle langs utbygde ladekorridorer.
Jeg gjør ikke det, i tillegg til venting på ferjer som krever strøm når en venter.

Trekkoppbil

Her fant jeg en som kan passe til småkjøring: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109554686&fks=109554686
Det er sparsommelig med bilder, så man kan ikke se nøyaktig hva slags bil det er, men det ser ut som en 2013 SL Premium til 115000.
Første siffer i vin er 1, som betyr at bilen er produsert i USA.
17" felger på bildet indikerer at det er toppmodellen SL, men de kan være ettermontert.
Har 2013 SL ryggekamera originalt, så har den premiumpakke med arroundview og bose-anlegg. Ryggekameraet kan være ettermontert. På det dårlige bildet, kan det se ut som at bilen ha kamera foran også, og det vil bety premiumpakke.
De 2013-modeller fra USA som har hurtigladeport, har også 6kw likeretter. Ladepakka er standard på SL, mens den er ekstrautstyr på S og SV. 6 kw likeretter er nyttig hvis man lader på et kjøpesenter med 32A, f.eks på en harrytur, så bilen blir fullada på 3 timer mens man handler.
Vin-nummeret er høyt. De 6 siste siffrene begyner på 42, som viser at bile er produsert seint på året, da det var holdbare batterier. Den er regisert i Norge høsten 14, og den kan ha en sommer fra USA. Man kan sjekke historikken for å se om den er gått i varm stat, men det tryggeste er å lese av SOH.

Initium

Flott å kunne lade  og lade til 80% på 20 min og til 100% 4 timer da gitt.
Det har jeg aldri hørt om noen andre Leafer som klarer, så her er det bare å slå til ... ::)

Jeronan

Sitat fra: Initium på mandag 04. desember 2017, klokken 07:57
Flott å kunne lade  og lade til 80% på 20 min og til 100% 4 timer da gitt.
Det har jeg aldri hørt om noen andre Leafer som klarer, så her er det bare å slå til ... ::)

Not to mention this Nissan Leaf seems to have Air Suspension, a roof rail for rack, etc.  ::) :-X

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sylwester

Nå må man holde tunga rett i munn. Frem til September kalte vi japanmodellene for 1gen (rammenummer begynner på JN) som kom i modell 2010-2013.

Medio 2013 kom ny 2013-modell produsert i USA og ble kalt for 2gen (rammenummer begynner på 1N). Legg merke til at det finnes 2 forskjellige biler som kan kalles 2013-modell Nissan Leaf. Det er ikke snakk om når den ble førstegangsregistrert, men Nissan solgte altså 2013-modell i 2013 før 2gen kom. Dette har skapt mye forvirring rundt 2013-modeller og enkelte er sinna fordi de mener det Nissan kaller 2013-modell som er produsert i Japan egentlig er 2012 som ble solgt i 2013. For de som er interessert i 2013 så er varmepumpe et godt hint om at det er den nye 2013 og ikke den gamle 2013.

Spol frem til September i år hvor Nissan klarte å rote det til igjen ved å lansere 2. generasjon fra 2018. Utifra det skulle vi tro at vi skulle kalle alle tidligere modeller for 1gen, men da er det plutselig ingen måte å differensiere på gamle 1gen og gamle 2gen. Dvs. jeg kaller bilene 1gen, 2gen og 2018-modellen inntil videre.

Finner du mange biler fra 2010-2013 med rammenummer JN, dvs. hva vi i mange år har omtalt som 1gen, som påstår de har varmepumpe?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elbil-Larsen

Tenk også om du vil ha en 4 seter + 1/4 sete, eller en ordentlig 5 seter, og om du trenger bagasjerom og liknende.
Skal du noen ganger kjøre en niese, eller andre små barn, så vil jo dette også styre litt..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA