Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3

Startet av Arve J, torsdag 23. november 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

Jeronan

The best corrosion protection you can buy is CorrosionX.  It's used by companies like NASA to protect their multibillion $$ satellites among other things and is available for private sector.

I have used this stuff a lot in my RC cars, Astronomy equipment (like the motorized EQ mounts), etc.
It's also highly effective in removing existing rust! So it doesn't spread further!

It's originally Canadian company, but doesn't sell directly to Europe since spray can's are not allowed on flight transportation, but here is the UK site:
http://www.corrosion-x.co.uk/

You can also order a trigger spray bottle directly from a Norwegian site (I have this myself):
http://www.rcmn.no/index.php?do=product&id=1345

PS. CorrosionX isn't only useful on rust sensitive metal, but also to protect weather exposed electronics and make them weather resistant.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Arve J

Sitat fra: Autowinder på onsdag 29. november 2017, klokken 11:30
Så vidt jeg kan se er delenummeret det samme frem til bindestreken, og etter det variasjon. 04 hos TS  og andre nedover. Tipper dette varierer med hvor på bilen det sitter. Håper du melder hva BMW sier til det Arve J. Ser ikke helt trygt ut.
Delen kan jo godt være uendret selv om man finner en pakning/strømpe som er isolerende for den galvansike korrosjonen...

Jeg informerer når jeg får tilbakemelding fra BMW. De sa det kunne ta en stund så jeg regner ikke med å høre noe før nærmere jul eller på nyåret.

Arve J

Da foreligger svaret fra BMW. Synes dette var tynt, de har vurdert hele henvendelsen ut fra bilder. Bilen har ikke vært inne til inspeksjon. Hva synes folket?

Orbit

Ser ut som de kun har vurdert dette ut fra garantien om å dekke gjennomrustning, og dermed ikke en gang vil se på overflaterust før det blir noe alvorlig. Ikke optimalt for oss bileiere, men nå har du alle fall ditt på det tørre dersom dette skulle utvikle seg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Arve J

Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:11
Ser ut som de kun har vurdert dette ut fra garantien om å dekke gjennomrustning, og dermed ikke en gang vil se på overflaterust før det blir noe alvorlig. Ikke optimalt for oss bileiere, men nå har du alle fall ditt på det tørre dersom dette skulle utvikle seg.

Det er klart at gjennomrustning vil vel aldri ble helt aktuelt på denne delen siden det er en støpt massiv del. Men at de ikke engang tar seg bryet å ta bilen inn på verkstedet og la en bilmekaniker se på det er kritikkverdig. Vet ikke bakgrunnen til personen som har vurdert det men noen teknisk redegjørelse er det ikke. Ser mer ut som en ren ansvarsfraskrivelse fra BMW. Det er heller ikke signert fra BMW hvem som har vurdert dette.

Olemann

La oss håpe BMW er bedre til å foreta tekniske vurderinger enn de er hva norskkunnskaper angår....pinlig for BMW Norge dette.
(Skjønner godt at de ikke underskriver.....)

Egil Fonn

Merkelig at BMW verksted ikke engang vil ta bilen inn for inspeksjon av rust/korrosjons angrepet.
Vis salt og vann regnes som ytre påvirkning og at rust garanti da vill bortfalle lover godt. I praksis ingen rustgaranti i Norge..
Jeg ville tatt bilen med til biltilsynet eller NAF stasjon for inspeksjon.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

sylwester

Er ikke dette litt som forventa? X års rustgaranti er ikke verdt pengene det er skrevet på siden sannsynligheten for at rusten skal komme på en slik måte at rustgarantien ikke kan benyttes er 99%.

Gjelder reklamasjonen hvis hjulet faller av før bilen er 5 år?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

DieselVegard

Sitat fra: Olemann på tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:45
La oss håpe BMW er bedre til å foreta tekniske vurderinger enn de er hva norskkunnskaper angår....pinlig for BMW Norge dette.
(Skjønner godt at de ikke underskriver.....)

Helt enig  ::)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

moonbuggy

"Gjennomrustningsgaranti" er kun en reklamegimmick.
Det skal vanskelig finnes rust som ikke skyldes ytre påvirkning. Galvaniske strømmer krever også fuktighet, forurensninger, salt osv....
Selv gode gamle engelske biler fra 60-70 tallet ville ha oppfyllt en slik garanti. De holdt sikkert i 12 år innendørs uten gjennomrustning.

Arve J

Da er saken løst! Etter mye om og men har plutselig Bavaria blitt veldig serviceminded og kallte meg inn på kontroll etter og ha avvist meg på alle mulige måter. Det hjalp å få tak i folk som skjønner hva det går i og som lytter til kunden. Så jeg kontaktet selgeren i stedenfor garanti ansvarlig. Selgeren satte meg i kontakt med service lederen som hadde en helt annen tilnærming til dette enn garantiansvarlig! Så nå bytter de ut korrodert alu.deler , bolter og støvmansjetter på støtdemper. (som også var sprekte).
Snakk om total endrig i positiv rettning! 

Toalmar

Godt det ordna seg for deg. Har en selv en sak gående mot BMW som gjelder en ulyd.
Jeg fikk også ett svada svar fra BMW Norge hvor vedkommende ikke i det hele tatt har sett eller hørt på ulyden. Jeg Svaret var faktisk underskrevet, og jeg kontakten han. Fikk ikke noe ordentlig svar fra han da heller. Har også besøkt de uten å få kontakt med noen foruten hun som satt i resepsjonen. Hun virket som hun var opplært til å si at personen dessverre er ute ett øyeblikk.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

rmrsr

Sitat fra: Arve J på mandag 12. mars 2018, klokken 18:45
Da er saken løst! Etter mye om og men har plutselig Bavaria blitt veldig serviceminded og kallte meg inn på kontroll etter og ha avvist meg på alle mulige måter. Det hjalp å få tak i folk som skjønner hva det går i og som lytter til kunden. Så jeg kontaktet selgeren i stedenfor garanti ansvarlig. Selgeren satte meg i kontakt med service lederen som hadde en helt annen tilnærming til dette enn garantiansvarlig! Så nå bytter de ut korrodert alu.deler , bolter og støvmansjetter på støtdemper. (som også var sprekte).
Snakk om total endrig i positiv rettning!

Kan du legge ut dine orginalbilder? Kan ikke se de i det opprinnelige innlegget

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA