Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Klima/elbil- skittpakke i Dagbladet?

Startet av bettina, fredag 24. juni 2011, klokken 18:42

« forrige - neste »

bettina

Vil kjøpe el-bil for første gang og har virkelig ikke peiling...

Tenker mest på en think bil, og den kommer til å bli brukt daglig til og fra barnehage/skole. Max 2 mil om dagen. Trolig mye mindre.

Er alenemamma og student og har derfor ikke råd til å kjøpe noe nytt, ei heller "dyrt" brukt, og har funnet to annonser på finn.no som jeg kan ha råd til.

Hvis noen her inne med litt peiling kan ta en titt på linkene og se om noen av dem er et bra kjøp blir jeg ekstremt takknemmelig.

Jeg skjønner at jeg kanskje må regne med litt vedlikehold, men hvis du/dere vet ca hva som må gjøres på disse og ca hva det kommer til å koste får jeg kanskje et litt bedre overblikk over hva jeg kan vente meg.

Også viktig at jeg kan ha bakovervendt bilstol i bilen, så hvis det er airbag må denne kunne kobles ut på en eller annen måte...


http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28649578

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28485895
Mvh, Bettina (som ønsker seg el-bil!)

Thomas Parsli

Den første ser ut som et godt kjøp, mens den andre ville ihvertfall jeg holdt meg langt unna.

Prisen på den første er imidlertid så lav at jeg lurer på om selger har "slått av litt" pga. feil og mangler.
Bilen er fotografert med prøveskilter siden den er avregistrert, noe som kan bety at den ikke står til EU-kontroll.

Ikke kjøp en slik bil uten å få noen som har peiling (det er flere av de her på forumet) til å være med å se på den først!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Har ikke sett annonsene du viser til, men vil advare mot å kjøpe Think classic dersom du har anstrengt økonomi.

Sjangsen for uforutsette tillegsutgifter er overhengende.

Du har bedre tjangs til å unngå slike tillegsutgifter om du i stedet velger en brukt PSA, da disse har bedre batteristyresystem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bettina

Det står at den andre (den grønne) er eu-godkjent og naf-kontrollert i november 2010, så den burde jo vært ok da... Trodde kanskje den var et bedre kjøp jeg, siden selger tross alt er "ærlig" og informerte om feilene, og at det derfor ikke kom noe uforutsett i tillegg...

Ble usikker på den blå (den første) fordi det var så lite info om bilen...

Er det noen her inne som blir med en de ikke kjenner for å sjekke biler da?

Caspar


Eu godkjent og NAF kontroliert betyr ikke så mye. Det er feil i batteri osv som er dyrt og det sier ikke EU og NAF noe om. Hvis du oplyser om hvor i landet du befinner deg, så er det sikkert noen som hjelper deg
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

bettina

Befinner meg i Oslo!

Hvordan kan man sjekke om batteriet er ok da? Verksted? Kjøre og se "hvor langt man kommer"?

elektrolux

Kjører du Think Classic for å se hvor langt den kommer påfører du batteriet skader.

Den reverserer desverre celler før BMS'en griper inn.

Think classic er desverre grunnet teknikk og alder ikke en bil en ukyndig sparer penger på å kjøre.

Derimot er den muligens den beste Elbilen på markedet for dem som kan ta service og en reperasjoner etter  bilens behov, koste det det koste måtte.

Vil du ha et billig framkomstmiddel som ikke koster bompenger kan en mopedbil være et alternativ i den prisklassen du gir inntrykk av å foretrekke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: bettina på onsdag 25. mai 2011, klokken 19:59
Befinner meg i Oslo!

Hvordan kan man sjekke om batteriet er ok da? Verksted? Kjøre og se "hvor langt man kommer"?

Hvor langt trenger du å kjøre? Kewet/Buddy er et trygt alternativ(pengemessig, ikke mht. kollisjonssikkerhet), som har "faste" kostnader når det kommer til batteriet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Thomas Parsli

Bakovervendt barnesete i Kewet/Buddy -går det?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mohpet

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. mai 2011, klokken 08:04
Bakovervendt barnesete i Kewet/Buddy -går det?

Thomas
Ja, helt fint.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

#10
Ja nå leste jeg første post litt bedre.

Med tanke på avstand og økonomi ville jeg gått for en Kewet kanskje, der -må- man riktignok bytte batteriene etter en viss tid, men det kan man jo sette av penger til. Det bør(?) gå ann å montere bakovervendt barnesete i den, det er jo i allefall 3-punktsseler.

Denne bilen, som selges av en herfra, virker i god stand.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28744812
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RoadRunner

#11
Jeg tenker litt på de forutsetningene du har satt opp i forhold til din økonomi, og ønsker å gjøre deg oppmerksom på følgende:

Merk at at elbiler har enkelte komponenter som er dyre å erstatte dersom de bryter sammen. Dette er for eksempel batteri-lader/batteri-overvåkning og selvfølgelig selve batteriene. Noen kan kjøre i mange år/km uten at noe skjer, mens andre er uheldige og får behov for å bytte disse komponentene tett innpå i tid.

Så lenge alt er iorden, er det billig å kjøre elbil - prisen konkurrerer med buss. Halvparten av drivstoffet er gratis hos varehus, kommuner og arbeidsgivere. Men du må også regne med batteri-kostnader: batterier slites og når det er tid for å skifte de ut, kreves det et dypdykk i pengepungen for å handle nye.
Du kan selvfølgelig planlegge dette og spare penger hver måned "frivillig", eller ta opp et lån når behovet er der. En annen måte å håndtere slike kostnader er å gjøre det på en "tvungen" måte: kjøpe en rimelig bensin/diesel-bil og ta kostnaden fortløpende hver måned. I det siste tilfellet regulerer man jo kjøringen etter økonomien fortløpende.

Det er ikke meningen å starte en diskusjon om elbil kontra fossil-bil, men mer å gjøre oppmerksom på at det er kostnader og økonomisk risiko forbundet med å kjøre elbil også.

Ellers er jeg enig i at Kewet er et godt alternativ. Vær oppmerksom på at dette er en farkost som ikke kan sammenlignes med en bil når det gjelder kjøre-egenskaper eller komfort. Det betyr ikke at den ikke kan brukes, du må bare justere forventningene dine litt i forhold til å kjøre en vanlig bil.

Du får ha lykke til med valget, og hjertelig velkommen som elbil-eier dersom du finner noe som passer :)!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lynet

Å kjøpe tekniske inretninger som en bil brukt uten garanti er uansett type en risikisport. Tenk risikoen man har med en fossilbil: tannreim ryker = 50-100 000. Gearbokshavari blir også titusener. Toppakning er ikke uvanlig, kan fort bli titusener her også. OSV........

PKK (som ofte kalles EU-kontroll) er en der og da kontroll og bilen kan være både opprustet og ha mangge feil. Min egen Think hadde defekt bakstilling og slakke i opphengskule foran uten å få anmerkning!! Bilen var direkte trafikkfarlig!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

En NAF test før kjøp, gjerne med NAF sin garanti, vil vel både kunne avdekke de vanligste mangler og samtidig gi et litt tryggere kjøp.

Har selv dratt nytte av NAF grantien en gang ved kjøp av brukt bil.

Men finnes det noen teststasjoner med utvidet kompetanse på EL biler?

Lynet

Kjøpte en Think på Crifo som skulle være testet hos Ford (Think-verksted), der viste det seg at en hel rekke på 7 blokker var sprengt!! Ford mente det var ladefeil!!!!
Så konklusjonen min blir at det er meget få som har kompetanse på elbil desverre.

Det beste er å få en garanti på noen mnd slik at feil som dukker opp kan bli reparert i garantitiden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA