Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Våren 2011: Think i økonomisk trøbbel

Startet av Chr, fredag 24. juni 2011, klokken 11:24

« forrige - neste »

Chr

Jeg har tænkt på hurtigladning en hel del her til aften og nu er resultatet selvfølgelig at jeg ikke kan falde i søvn  ???

Her er lige nogle "junior spørgsmål" i den forbindelse - bær over med mig hvis de er helt tåbelige.

Det er min opfattelse at hutigladere er store, tunge, kostbare og komplekse. Men behøver det at være sådan?

Min tankerække er som følger:
Motorstyringen i min Think kan lade batteriet når jeg trykker på bremsepedalen mens bilen er i fart. Med serviceinstrumentet kan jeg se at ladningen ofte foregår med 100A. Strømmen der lades med er genereret af motoren, der mig bekendt er en 3-fase asynkronmotor. Jeg kan ikke huske motorudgangens maksimale spænding, men mon ikke det er omkring 3x250V.
Hvad nu hvis man (sådan bare lige midlertidigt) erstattede motoren med et kabel med 3x230V fra nettet (+evt. nogle spoler) og så trykkede på bremsen?
Hvis man ser bort fra omdrejningstælleren, burde motorcontrolleren så ikke begynde at lade batteriet?

Er det ikke faktisk sådan at vores biler næsten allerede kører rundt med vandkølede hurtigladere i form af motorinverteren?

Kommentarer ønskes...
Think City '01 som ikke vil lade.

BauDemo

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

Teoretisk sett burde det fungere, Th!nk G4 system i den nye modellen og Tesla fungerer visstnok på den måten. Vet ikke om inverteren fungerer så godt på 50 Hz. Man må også overstyre (koble ut) bilen elektriske sikkerhetssystem foruten å gi info om at bilen er i fart, som du skriver.

Man må finne kontaktorer eller tyristorer som kobler bort motoren og kobler til 3~230V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA