Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "- Hybridbiler en trussel"

Startet av andreash, torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:27

« forrige - neste »

elektrolux

Skulle nesten tro en kunne komme ut i pluss med Henning sin metode.

Selger en alle delene fra fossil delen av bilen, kan disse dekke hele kostnaden ved den nye bilen. Tenk bare hva en Diesel motor, Partikkelfilter, Girkasse etc koster.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

De fremgangsmåten som nevnes med kjøp av ny bil uten motor o.l. har eg faktisk tenkt litt på.. men siden mitt budsjett er av den gnitne sorten, så slo eg det frå meg..

Ombygging av nybil pluss delepriser for elektrisk drift blir vel fort minst 150.000kr om ikkje enda meir.
Men mitt budsjett ligger rundt 50000kr..

Nå er forresten bremsene reparert, og batteriinjeksjon neste prosess...
Blir spennende..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

hens

Så var det dette med bosted i profilen igjen.
Det finnes nå et antall Think-motorer hos Erik's bil demontering. Disse må da vel være ideelle for konverteringsobjekter?
Men da bør en bo i Osloområdet.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Bildene var kanskje ikkje så veldig informative, men det bedrer seg hvis eg husker å ta kameraet ut i garasjen i morgen..

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Gode nyheter!
Biler ruller for egen kraft!

Har hatt meg nåkken runder på parkeringsplassen utenfor huset.. tilogmed en tur til naboen (100meter)

Bilen ser ut til å fungere ypperlig.... hadde noen rykk både bakover og framover på grunn av litt svak fjæring i gasspedalen.. litt spooky når amperemeteret fyker opp i over 600 Ampere..

Av negative ting fant jeg ut at det skraper bak i trommelbremsene, så der må nok det repareres litt mere før eu-godkjenning..

Men det kan se ut som vi forhåpentligvis får bilen godkjent før jul.. (hvis ting går etter planen.. nåkke det sjelden gjer egentlig)


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

hens

Har du satt amperemeteret i motor eller batterikretsen.
Motorstrømmen er vesentlig høyere enn batteristrømmen ved lave turtall når du bruker en pulsbreddekontroller.

Det er det som gjør at Otmar's Zilla kan fore motoren med 2000 A selv om batteriet bare leverer 1000 A.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Når man opererer med kA (kiloampère) går det unna, skulle en tru.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Jeg har sett at våre SAFT batterier har vært brukt i dragracing. Da tar de ut ca 1000 A av batteriet, men de lever ikke lenge da. De er konstruert for å tåle ca 200 A.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

andreash

Heisann. I vedlagt bilde kan du se shuntmotstanden (innringet i Rødt) som gir input til Amperemeteret..

Den er koblet mellom motor og kontaktorene.

Batteriene mine fra Exide Sønnak, har CCA = 900A.
Kontrolleren fra DC powersystems, er oppgitt til å levere 1200A på maks. Men er spesifisert til å håndtere 1800A.

Så i mitt oppsett er det nok batteriene som er begrensningen.. Det Hens nevner med at det vil være forskjell på strømmen fra batteriene og strømmen levert til motoren kan godt tenkes. Men det har jeg ikke studert foreløpig..

Nå er imidlertid min plan å kjøre til jobb kvar dag, og helst i flere år på samme batteripakke..
Så råkjøring blir nok begrenset til enkelte lørdager og søndager.. (Etter en liten test-tur i går kveld, viser det seg at å begrense råkjøringen til helgene kan bli en utfordring... Supermorro for voksne gutter!)


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

bosonic

Sitat fra: hens på søndag 09. desember 2007, klokken 19:23
Har du satt amperemeteret i motor eller batterikretsen.
Motorstrømmen er vesentlig høyere enn batteristrømmen ved lave turtall når du bruker en pulsbreddekontroller.
Det er det som gjør at Otmar's Zilla kan fore motoren med 2000 A selv om batteriet bare leverer 1000 A.

Helt riktig dette Henning.
Spenningsbegrensingen på de mest brukte seriemotorer som brukes i kombinasjon med Zilla er ca 170V (med fortenning). Maks motorspenning programmeres i Zilla, og med batterispenning på ca 350V vil ikke kapasitetsbegrensing i blybatteriene pga Peukerteffekten få særlig innvirkning da strømmen fra batteriene er det halve av motor strømmen.

Sitat fra: andreash på tirsdag 11. desember 2007, klokken 08:15
Batteriene mine fra Exide Sønnak, har CCA = 900A.
Kontrolleren fra DC powersystems, er oppgitt til å levere 1200A på maks. Men er spesifisert til å håndtere 1800A.

Nå er imidlertid min plan å kjøre til jobb kvar dag, og helst i flere år på samme batteripakke..
Så råkjøring blir nok begrenset til enkelte lørdager og søndager.. (Etter en liten test-tur i går kveld, viser det seg at å begrense råkjøringen til helgene kan bli en utfordring... Supermorro for voksne gutter!)

Andreas S og jeg sitter her og flirer   ;D
Jeg har kjørt Think, Peugeot 106E og Kewet, men når man kjører din 205 AndreasH så er man i en helt annen Elbilverden, vanskelig å beskrive, må bare føles  ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA