Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "- Hybridbiler en trussel"

Startet av andreash, torsdag 04. oktober 2007, klokken 00:27

« forrige - neste »

HHF

Kondolerer her også. Får jo bare være glad det ikke rakk å ta fyr i huset og at noen mennesker kom til skade. Men jeg må si jeg har vondt av deg nå - dette var kjedelige greier når man har jobbet så mye med bilen   :(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

Ja dette var triste greier Andreas, men til alt hell ble skadene avgrenset til selve bilen. Brann er fæle greier og får en til å tenke over ting...
Håper du får dekket tapet, bilen var jo mye mer verdt enn listepris....
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

andreash

Etter noen bedrøvelige telefoner viser det seg at bilen ikke blir dekket av forsikring. Jeg manglet papirer på senkesettet, og hadde derfor ikke fått registrert bilen.. Og da var det ikke en forsikringssak..  :-[

Det er noen få lysglimt oppi det hele..
Batteripakken er intakt, og etter litt sotvask, kommer jeg til å prøve å selge batterier til interesserte..
Det kan også tenkes at batteribalanseringskretsene er ok, så hvis noen er interresert i disse så send gjerne en PM. Skal undersøke dei litt i ettermiddag..

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Etter sotvasking må du lade batteriene med en 3 stegs 12V lader. Ikke godt å vite hvor mye strøm de mistet før bilen tok fyr og strømkretsen som helt klart må ha vært der ble brutt. ;)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

målte 3 stk batterier i går, og de hadde en spenning på 12.78v.. mao bare 2-4% utladet..
Mistenker 12v kretsen for å være årsaken til kortslutningen..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

hens

Dette hørtes ikke bra ut.  Etter å  ha lagt ned så mye arbeid .
Kan liksom ikke se noen sammenheng  i og med at ladingen var ferdig.
Om du har en DC-DC som går på automatisk når 12volten synker, kan det nok tenkes at det er her hunden ligger begravet. Ettersom det skjer såvidt lenge etter lading.

En annen mulighet er en feil ved ladelikeretteren, slik at den kortslutter når den blir kald.  Uten sikring i batteriladekretsen kan det da bli brann.

Uansett er det viktig å finne årsaken, slik at dette kan unngås senere.

Dette er et emne som kanskje ikke burde være åpent for alle?

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

En tanke slår meg, du har ikke hatt ubudne gjester?

Et forsøk på "kobling" av en elbil kan få uanede følger:

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

andreash

Jeg har nok ikke hatt ubudne gjester... nøkkelen stod i bilen..
Det er heller ikke hovedladeren, da denne bare ble lettere smeltet av temperaturen.. Jeg har ikke DCDC konverter, men et eget 12V batteri med egen lader.. (kan jo tenkes at det var denne laderen som kortslutta??

Det jeg i ettertid har komt til å tenke på, er at siste lading av bilen natt til Fredag tok lang tid. Faktisk så gikk laderen i Timeout.. Vet ikke hvilken fase dette skjedde i, men antar fase 2 (konstant spenning på 176V).
KAn det være en sammenheng her?
At laderen har jobbet hardt for å lade batteriene, samtidig som noe har tappet strøm fra batteriene??

Det virker jo litt mistenkelig, og spesielt at ingen har merket noe svidd lukt e.l. før brannen startet to døgn etterpå..

Hvis jeg tenker rett, så blir lærdommen til dere andre at hvis laderen bruker for lang tid i forhold til vanlig, bør dere gå over bilen for å sjekke om noe er varmere enn det burde..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Boogie

Jeg tenkte på en ting rundt forsikringen.

Dersom selskapet har godtatt å forsikre bilen så er den forsikret. Det at den ikke er registrert enda har ikke noe med saken å gjøre. Du får jo ikke registrert noen bil uten at forsikringen er i orden.
Mener du burde gjøre et forsøk til...

Eventuellt snakk med Forbrukerrådet eller Forsikringsklagenemda gjennom Forsikringsklagekontoret (FKK).

http://www.forsikringsklagekontoret.no/vis.asp?id=1
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Patriq Backlund

Måste få ge mina kondoleanser jag också !

Trist !
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Sitat fra: hens på lørdag 17. november 2007, klokken 21:24
Å kjøpe en gammel bil og legge penger og arbeid i den kan være en dårlig investering.
Om en kjøper en ny bil til 150.000 kroner, for ombygning til eldrift, vil momsen forsvinne sammen med engangsavgiften.

Moms försvinner väl bara på en elbil ? Om du köper en bensinbil så är det ju inte en elbil, och ergo moms.
Annars borde jag ju kunna köpa en begagnad bil lika gott och hävda att den skall konverteras till elbil för att få ta av momsen.

I tillägg är det väl bara en redan registrerad bil som kan byggas om? Annars blir det ju frågan om nyregistrering när du kommer till biltilsynet. Och en bil som varken har varit registrerad tidigare, och som i tillägg är ombyggd - det tror jag blir en intressant nöt för tilsynsmannen att knäcka !  ;) ;D
Då skulle jag misstänka att alla typgodkänningar utgår. (Eftersom typgodkänningar är på en ganska specifik produkt, och på en specifik installation så som jag förstår det.)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

elektrolux

Tror den mest aktuelle måten å bygge om på i nær framtid blir å ta en Plug in Hybrid, og bytte ut fossilmotoren med mer batterier; eller være fornøyd med de 5-7 milene originalbatteriet gir.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Patriq Backlund

Sitat fra: andreash på mandag 21. januar 2008, klokken 12:01
Etter noen bedrøvelige telefoner viser det seg at bilen ikke blir dekket av forsikring. Jeg manglet papirer på senkesettet, og hadde derfor ikke fått registrert bilen.. Og da var det ikke en forsikringssak..  :-[

Det er noen få lysglimt oppi det hele..
Batteripakken er intakt, og etter litt sotvask, kommer jeg til å prøve å selge batterier til interesserte..
Det kan også tenkes at batteribalanseringskretsene er ok, så hvis noen er interresert i disse så send gjerne en PM. Skal undersøke dei litt i ettermiddag..



Vilket försäkringsbolag har du ? Bara så jag vet vilket jag inte ska välja i framtiden....
Om bilen är registrerad eller inte, har inte ett spår med saken att göra. Det är bilen som objekt du försäkrar. Om du däremot hade varit i trafik med en oregistrerad bil och orsakat skada på annan så hade det varit en helt annan sak.
Men om du har en kasko som täcker sådana saker så spelar det ingen roll om den har skylt på eller inte. Vad med om du hade avskyltat den för säsongen ?!
Med de flesta försäkringar så omvandlas den då till garageförsäkring.

Det enaste som kan vara ett smutthål för försäkringsbolaget är om försäkringsvilkoren specifikt nämner att försäkringen bara täcker en regisrerad bil/bil med skyltar.

Och som nämnt tidigare - man måste ju ha försäkring för att få den registrerad...

(Och apropå det så har jag aldrig förstått varför man måste ha en försäkring för att få den registrerad... Det är ju för att ta den i trafik som man måste ha en försäkring. Om jag väljer att ha en registrerad bil stående i garaget så behöver jag ju i praktiken ingen försäkring)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rio

Sitat fra: andreash på mandag 21. januar 2008, klokken 12:01
Etter noen bedrøvelige telefoner viser det seg at bilen ikke blir dekket av forsikring. Jeg manglet papirer på senkesettet, og hadde derfor ikke fått registrert bilen.. Og da var det ikke en forsikringssak..  :-[

Det er noen få lysglimt oppi det hele..
Batteripakken er intakt, og etter litt sotvask, kommer jeg til å prøve å selge batterier til interesserte..
Det kan også tenkes at batteribalanseringskretsene er ok, så hvis noen er interresert i disse så send gjerne en PM. Skal undersøke dei litt i ettermiddag..



Da går det kanskje på husforsikringen? Siden de mener det ikke er en (operativ) bil?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Baltor

Hei Andreas, jeg har nettopp lest igjennom denne tråden for å friske opp det som hendte med Peugeoten. Utrolig trist historie, kondolerer.
Fint du nå har funnet fram til en av de beste og mest driftsikre elbilene. 8)

Fant du ut noe mer om hva som hadde startet brannen? Jeg leste nettopp på et forum at den første utgaven av PowerCheq hadde forårsaket flere branner i USA. (Jeg vet at du kjøpte den danske typen Battery Optimizer) Slik jeg forsto det var problemene kun knyttet til den første utgaven , og at den visstnok ikke har sikringer.
Men brannen startet i motorrommet var det ikke så?

Tenker på å montere Optimizere mellom batteriene på el-scooteren.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA