Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilde av Model X med originale vinterhjul?

Startet av geear, torsdag 16. november 2017, klokken 11:45

« forrige - neste »

geear

Noen som har et bilde av en bil med hjulene som leveres i 19" og 20" nå?

Hvis 20" er standard slipstream så trenger jeg ikke bilde...  8)

cr

På bildet er Nokian Hakkapeliitta R2 med 19" Cyclone-felger.

geear

Er det de felgene man får om man bestiller 19" vinter fra Tesla?

Havebigfun


MXAnders17

Jeg får 20" slipstream vinterdekk.. altså ikke cyclone... men slipstream er kanskje ikke i 19"?
Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

turfsurf

Har fremdeles ikke sett en X med 19" slipstream. Kjøpte selv med 20" slipstream, men synes 19" Cyclone er like fine og mere praktiske. Litt mykere å kjøre på men.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ikke håpløse de Cyclone-felgene. Syns igrunn de ser ut som et ganske greit kompromiss for å ikke miste for mye rekkevidde, grep og komfort på dårlig underlag. Kjenner at jeg heller mot 19". Utrolig irriterende at man ikke kan få bilen levert med kun 19" vinterhjul eller noen sommerhjul som ser OK ut. Uansett hvordan jeg vender og vrir på det så blir jeg liksom stuck med en ikke optimal løsning enten med 20" slipstream på vinteren, som egentlig er litt for store, samt + "gi bort" gode dekk, eller 20" slipstream sommer, og føle at man ikke har noe særlig til "looker"...

Andre bilmerker i samme prisklasse har ufattelig mange felgvalg.

geear

Noen som har sånn tålig godt grunnlag for å uttale seg om forbruk med 19" kontra 20" vinterhjul?

Har egentlig en avtale med Tesla om 20", men rekkevidden blir i grenseland på noen hytteturer i vinterhalvåret hvor jeg ikke har destinasjonslading og ikke helt gunstig plassert supercharger, så jeg vurderer å gå over på 19".

T.K

Jeg fikk i alle fall en reduksjon på 20 % fra 22" til 20". Samme utetemp, kald bil begge ganger, samme distanse, samme hastighet.

Jeg skal til biltilsynet i morgen. Startet en tråd hvor det ble diskutert lastindeks og akseltrykk, og det kan hende de som har valgt 235/55/19 kjører på ulovlige hjul, da de er under kravene for både LI og akseltrykk.

I så fall går jeg for 245/50/20. De er én cm bredere og der får man dekk som har LI 106, som er kravet bak for X1000. Om hjulene er 19, 20 eller 22 for den saks skyld spiller nok ingen rolle, det er bedden på dekket som betyr noe. Se bare på bmw i3. Store tynne hjul for lavere forbruk.

Luring

Sitat fra: T.K på mandag 20. november 2017, klokken 00:13
Jeg skal til biltilsynet i morgen. Startet en tråd hvor det ble diskutert lastindeks og akseltrykk, og det kan hende de som har valgt 235/55/19 kjører på ulovlige hjul, da de er under kravene for både LI og akseltrykk.
For vinterddekk betyr ikkje LI i vognkortet noko, da er det aksellast / 2 som både felg & dekk må tåle.
Eksempel for 235/55R19 Good Year UGI SUV som eg har sett på har LI på 105 (925kg) som er godt nok til X75 som krever 900 kg.

Luring

Sitat fra: T.K på mandag 20. november 2017, klokken 00:13
Om hjulene er 19, 20 eller 22 for den saks skyld spiller nok ingen rolle, det er bedden på dekket som betyr noe. Se bare på bmw i3. Store tynne hjul for lavere forbruk.
Ikke kun bredden, men bredden og. Høgare dekkside (= lågare felgdiameter) gjer bedre demping og mindre forbruk.

Desse under har samme bredde på dekkene:
4.9% more consumption for Model S P100D with 21″ vs 19″ wheels.
5.2% more consumption for Model S P90D with 21″ vs 19″ wheels.
11.6% more consumption for Model S 60/75 with 21″ vs 19″ wheels.
11.8% more consumption for Model S 60D/75D/90D with 21″ vs 19″ wheels.
22.2% more consumption for Model X P90D with 22″ vs 20″ wheels.
22.5% more consumption for Model X 60D/75D/90D with 22″ vs 20″ wheels.
23.3% more consumption for Model X P100D with 22″ vs 20″ wheels.
https://electrek.co/2017/11/10/tesla-model-s-model-x-wheel-size-affect-efficency/

Dette stemmer jo med :
Sitat fra: T.K på mandag 20. november 2017, klokken 00:13
Jeg fikk i alle fall en reduksjon på 20 % fra 22" til 20". Samme utetemp, kald bil begge ganger, samme distanse, samme hastighet.

geear

Sitat fra: T.K på mandag 20. november 2017, klokken 00:13
Om hjulene er 19, 20 eller 22 for den saks skyld spiller nok ingen rolle, det er bedden på dekket som betyr noe. Se bare på bmw i3. Store tynne hjul for lavere forbruk.
Som Luring sier, det er dessverre ikke så enkelt. Her er det mange faktorer, som rullemotstand (hvor bredde KAN bety noe), luftmotstand i dekk (hvor bredde betyr mye), aerodynamikken rundt felgen, roterende masse (som varierer MYE i kvalitet på felger), bruksmønster og sikkert mer til. Et hjul med større felg vil normalt veie mer, og jo mer masse man skal aksellerere jo mer energi krever det. Når det først triller i en gitt fart betyr det mindre, men det betyr noe for alle hastighetsendringer.

På toppen av dette så spiller uavfjæret masse også en trille for komfort, grep, responsen i understellet mm. Stivheten i dekksiden spiller også inn på flere områder.

echrist

Noen som har ide om hvilken forskjell i forbruk en kan forvente av 19" vs 20"?
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

Luring

Det er 5-10% mellom 19" og 21", så kanskje 3-7% ein plass?

kvkleppe

#14
slett..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA