Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Våren 2011: Think i økonomisk trøbbel

Startet av cra, onsdag 22. juni 2011, klokken 18:51

« forrige - neste »

cra

Pressemelding fra samferdselsdepartementet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/pressemeldinger/miljovennlege-koyretoy-far-enda-betre-pa.html?id=644042

Den største endringen ar kanskje denne:

SitatFor å sikra det avgrensa parkeringstilbodet til motorsykkel og moped skal parkering reservert for slike grupper berre nyttast av tohjula motorvogner. Tre- og firehjula motorvogner skal ikkje lenger få nytta slike parkeringsplassar.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Hæ? Ser ikke en eneste ting der som skal gjøre det bedre enn det er i dag. Tvert i mot, Buddy og Reva kan ikke lenger dra nytte av fordelen med motorsykkelparkering.

Den der må jeg si ga lite mening.

Lars C. Krogenæs

#2
Nytt er pressisering om at små elbiler kan stå på tvers og regler rundt dette, samt at energibomber på hydrogen også kan parkere gratis.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

... som er en grei presisering. Spesiellt siden Reva og Buddy-eiere ikke har - til tross for mange oppfordringer fra Elbilforeningen - vært disiplinerte nok til å holde seg unna MC-parkeringen i MC-sesongen.

Det som ikke er så bra er bruk av ordlyden "offentleg skilta parkeringsplassar" i alle sammenhenger. Etter min mening er det nå fritt frem for kommunene til å skille ut egne parkeringsselskaper for å drive parkeringen etter s.k. privatsrettslige regler hvor vi må betale.  >:( Her har vi (og Elbilforeningen) et stykke arbeid å gjøre.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Forøvrig har jeg skrevet denne mailen til Departementet

Hei,

Ordlyden "offentleg skilta parkeringsplassar" blir ofte brukt i den oppdaterte forskiften. Dette er for svakt. I den siste tiden har mange elbilbrukere over det ganske land opplevd at kommunene skiller ut det som tidligere var kommunale parkeringsplasser i egne kommunale selskap. Samtidig endrer de driften til å følge "privatsrettslige regler". Under dette regimet kreves betaling for el-kjøretøy på lik linje med forurensende kjøretøy. Ergo handler kommunene klart i strid med intensjonen fra regjeringen om å tilrettelegge for miljøvennlige kjøretøy. Jeg antar at Departementet er klar over forholdet og kommer med et tilsvar i en ny forskiftsendring hvor offentlige og private parkeringsplasser sidestilles.

Mvh,

Hans K. Aspenberg
EL11626.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kristian

Enig i at det er bra formulert av hkaspenberg, og han tar opp en viktig poeng, av og til kan en være usikker på om det er privat eller offentlig. Men å forlange at private aktører skal gi bort parkeringsplasser det i mange tilfeller har vært dyrt å bygge gratis, synes jeg blir problematisk. Faktisk ganske kommunistisk å bare beslagllegge privat eiendom uten noen form for erstatning. En må i så fall lage en "pakke" for private p-hus som gjør at de slipper å ta hele regningen.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

hkaspenberg

#7
Sitat fra: Kristian på onsdag 25. mai 2011, klokken 09:32
Enig i at det er bra formulert av hkaspenberg, og han tar opp en viktig poeng, av og til kan en være usikker på om det er privat eller offentlig. Men å forlange at private aktører skal gi bort parkeringsplasser det i mange tilfeller har vært dyrt å bygge gratis, synes jeg blir problematisk. Faktisk ganske kommunistisk å bare beslagllegge privat eiendom uten noen form for erstatning. En må i så fall lage en "pakke" for private p-hus som gjør at de slipper å ta hele regningen.
A bli beskyllt for å være kommunist har jeg blitt før, så det gjør ikke noe. Det er ikke eiendomsretten eller hvordan man disponerer egen eiendom jeg vil til livs. Jeg er enig i at det er vanskelig å pålegge private selskaper som driver parkeringsplass på egen eiet grunn noe som helst.

Problemet ligger i at kommunene leaser ut parkeringsplasser til private selskaper for å slippe driftsansvar og/eller (enda værre) danner kommunale selskaper som drifter parkeringsplasser på kommunal offentlig grunn etter privatsrettslige regler. Hvis vi får klargjordt at kommunal grunn skal regnes som offentlig grunn selv om den disponeres av et privat eller kommunalt selskap så har vi kommet langt. Da vil loven gjelde, vi har tilgang på gratis parkering, og det hele er et forretningsmessig problem som må avtales mellom kommunen og den som leaser/drifter parkeringsplassen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Hans Håvard Kvisle

Det har vært et sammensurium av regler - og mangel på regler - for parkering utenfor gategrunn (det som har vært kommunenes enerettsområdet). Utvilsomt har en del kommuner blitt forleda av tjenestetilbydere i parkeringsbransjen.

Elbilforeningen har jobba med saken i over ett år, innafor arbeidet Samf.dep gjør for å etablere nye forskrifter for vilkårsparkering. Dette skal inkludere gategrunn (erstatte dagens parkeringsforskrift), kommunal parkering utenfor gategrunn og private p-tilbydere på privat grunn.

Arbeidet har vært møysommelig med mange stridende interesser. Men det er ikke EL- og HY-motorvogner (som det heter på byråkratispråket) som er vanskeligst, men forhold rundt handicapparkering. Derfor trekker det ut med å få forslaget til Samf.dep ut på høring. Skulle for lengst vært i offentligheten slik at det kunne gjennomføres fra 1.1.2012. Men nå er det forsinka.

I alle fall, etter gårsdagens bekreftelse fra Samf.dep på at de fullt ut støtter elbiler (tverrparkeringen er ikke en liten sak, særlig ikke når Vegdirektoratet har kjempa innbitt mot det), er det god grunn til å tro at forslaget til nye regler vil inneholde et kompromiss som er utarbeida i en arbeidsgruppe hvor Elbilforeningen har deltatt:

  • Beholder dagens gode vilkår på gategrunn
  • All parkering utenfor gategrunn, enten kommunalt drevet eller privat, skal ha inntil 3% av plassene reservert for gratis EL- og HY-parkering
  • I tillegg skal all parkering utenfor gategrunn, enten kommunalt drevet eller privat, ha inntil 6% av plassene tilrettelagt med lading
Dette er en god løsning som balanserer forholdet mellom den private eiendomsretten (jo, noe tap blir det) og samfunnsansvaret som alle parkeringstilbydere bør vise.

Så litt tålmodighet til, så tror jeg dette går i riktig retning. Vi trykker på i denne prosessen.
St.Hanshaugen

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Godt jobba!  :D

Men når du skriver "intil 3%" og "intil 6%", menes det "Minimum 3/6%?  Med "intil" vil det jo i praksis medføre en begrensning oppad, og forhindre noen fra å lage en "helelektrisk" P-plass om de skulle ønske det!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hans Håvard Kvisle

"Inntil" er spissfindig ordbruk. Det uttrykker at ingen er pålagt å sette av 3% av plassene for gratis elbilparkering hvis det ikke er et behov for det. Vil nok en del steder være helt meningsløst. Men så snart det er dokumentert at det er et behov, dvs elbiler i området, skal dette innføres med 3% da som et minimum. Kun unntaksvis kan det gis dispensasjon. Men så det er sagt, dette er den type ordbruk som vil bli diskutert når forslaget kommer på høring. Innspill av fortolkninger vil være viktig for å sette de rette rammene for praksis. Men foreløpig har jeg skuldrene senket. Eller rettere sagt, venter intenst på at forslaget først skal komme på høring før jeg gidder å mene mer. Vi har fått godt gjennomslag så langt.
St.Hanshaugen

cra

Joda, man får ta ett steg av gangen. Det bare luktet litt av et "get out of jail free card" for de som ikke vil reservere plasser, legge opp strøm og gi bort parkering.

Hva med en formuliering som gjør at dersom det ikke er egne reserverte plasser for EL/HY motorvogn (det være seg med eller uten mulighet for lading), så er ALLE plassene å regne som gratis parkering for EL/HY motorvogn? Så kan P-selskapene minimere "skaden" ved å reserverre 3/6%.

Altså: Dersom ikke annet er tydelig merket og skiltet er 100% av plassene gratis for EL/HY, men det kan begrenses reservering/skilting nedad intil 3/6%.

Da vil man i det minste ha et nokså utvetydig regelverk, og man slipper å "dokumentere" at man ferdes i området med EL/HY for å få parkere gratis.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

commiesoft

@hkaspenberg

Den blå posten din over om 'privatsrettslig' parkering er bra så det holder.

Dette er et forhold som de ikke må slippe unna med, og som angår mange
av oss etterhvert.

Kristian

#14
Som elbileier synes jeg selvfølgelig det er flott at private parkeringshus skal sponse meg med gratis parkering, men det må da være mulig å forsøke å se saken fra den andre siden?  ???

La oss si at har investert pensjonen din i et parkeringshus som gir 6% direkteavkastning, dette er mye bedre enn bank og pensjonen er sikret. Så forandrer plutselig myndighetene spillereglene og sier at du må gi fra deg 3% av plassene gratis, noe som kan medføre at avkastningen går ned i 3%. Dette vil ikke bare medføre halvert avkastning, men vil også redusere verdien av din andel betydelig da ingen vil kjøpe en andel med så lav avkastning (svært forenklet regnestykke, men det er ikke poenget). Det er da takken for at du investerte i Norge, myndighetene endrer plutselig spillereglene.  >:(

Jeg som Elbil eier kan ikke forlange at myndighetene skal tvinge private aktører til å plukke opp min regning selv om jeg er miljøvennlig. Det er klart at når noen får gratis parkering så dukker regningen opp ett annet sted, men det er litt forskjell på om skattebetalerne tar regningen, som har glede av den rene luften, enn enkeltpersoner.

Næringslivet må ha stabile og forutsigbare spilleregler. Kan ikke bli helt kommunist selv om en kjører rundt i en elbil.  ;D
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA