Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: batterisyklus

Startet av Evy Elisabeth, onsdag 22. juni 2011, klokken 16:22

« forrige - neste »

Evy Elisabeth

Hei!

jeg har fått tilbud om å kjøpe en Kewet fra 1994 for 20 000 kr. den har bare gått 3300 KM (kan dette stemme?). Den går fint i dag, men lurer å om dere vet om den fortsatt kan gå en stund til uten batteriskift og om det er dyrt å fikse andre ting som evt kan ryke på disse bilene? Lurer også på om man kan lade de litt og litt eller om de må lades ut helt hver gang osv?

Mvh Evy

Go-carter

Disse trives best i støpselet - dvs lad så mye og ofte som mulig. Har godt av å kjøre batteriet nesten tomt en gang i blant, men som sagt, denne kan lades når som helst :)

Slitedeler er billige, og kan fåes nesten over alt. Rimelig og enkel å fikse.

Og ikke minst; Har den et elektrisk varmeapparat inne i kupeen(ikke diesel/bensindrevet, men kun elektrisk) så riv det ut av bilen fortere enn fy.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

#2
Sitat fra: Evy Elisabeth på tirsdag 24. mai 2011, klokken 11:24
jeg har fått tilbud om å kjøpe en Kewet fra 1994 for 20 000 kr. den har bare gått 3300 KM (kan dette stemme?). Den går fint i dag, men lurer å om dere vet om den fortsatt kan gå en stund til uten batteriskift og om det er dyrt å fikse andre ting som evt kan ryke på disse bilene? Lurer også på om man kan lade de litt og litt eller om de må lades ut helt hver gang osv?
Velkommen på forumet!

Som andre har skrevet så trives disse bilene best i støpselet. Hvis bilen går og er EU-godkjent det siste året så er nok det meste av det mekaniske sånn noelunde i orden. Mekanisk er disse bilene veldig enkle og lette og mekke på. Sjekk bremser, både bremsevirkning og om de henger innpå ved kjøring. Kjør en liten prøvetur i flatt terrning. Ruller bilen lett når du slipper gassen eller virker den treg? Hvis treg henger nok bremsene litt på. Stopp og kjenn etter om bremseskivene er varme, men pass på, de kan bli veldig varme! Skivene skal ikke bli varme under normal kjøring. Siden bilen er fra 94 er nok batteripakka byttet et par ganger. Minst. De holder en 2-3 år med fornuftig bruk. Ny koster p.t. rundt 33K. Det viktigste for deg er å finne ut status på pakka. Hvor gammel den er og om det er mulig å få en serviceutskrift. Er du litt PC-kyndig klarer du faktisk å få ut en serviceutskrift selv. Se http://www.aspenberg.info/Kewet/srvrep.html Serviceutskriften bør vise en pakke hvor alle batteriparene (det er 12 stk 12V blokker satt sammen som 6 par i serie for å gi nom. 72V) viser omtrent 100% "efficiency" som det står i rapporten. Hvis ett eller flere par ligger på 70% er pakka moden for utskifting. I så tilfelle er ikke bilen verdt 20K men under 10...

Lykke til!

:-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

eljet

Vet du hvilken generasjon denne bilen er ?
Jeg har selv en 94 model som er eljet 4, jeg hadde en 93 model som var eljet 2
dette tror jeg var midt i modellbytte årene.
dette har med hvilken spenning det er på batteripakken/ hastighet på bilen
er det webasto varmer i den??

Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Evy Elisabeth

Hei! Takker for god hjelp! Nå falt heller valget på en 2003 modell kewet 5. Denne har kjørt 12000km på eksisterende batterier så da har jeg i allefall et år med gode batterier. Koster det ca 30 000 med batterier til denne og? Og varer disse i inntil 20 000 km eller hva er vanlig? Mvh Evy

hkaspenberg

Sitat fra: Evy Elisabeth på søndag 29. mai 2011, klokken 22:41
Hei! Takker for god hjelp! Nå falt heller valget på en 2003 modell kewet 5. Denne har kjørt 12000km på eksisterende batterier så da har jeg i allefall et år med gode batterier. Koster det ca 30 000 med batterier til denne og? Og varer disse i inntil 20 000 km eller hva er vanlig? Mvh Evy

4'eren har 60V systemspenning mens 5'eren 72V. Prisene det har blitt operert med gjelder vel for 5'eren, dvs. 12 stk 12V batterier. Man kan kanskje forledes til å tro at dette er "vanlige" 12V bilbatterier, men det er det ikke. De har større Ah-kapasistet, og er beregnet for en annen type drift. Mens et startbatteri for fossilbil er laget for å dra en startmotor rundt, dvs. kunne levere stor strøm i noen få sekunder så er et batteri for elbil laget for å kunne levere middelstore strømmer over lenger tid.

Men, for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, be om serviceutskrift. Alle parene bør ligge på 100% eller bedre og alle bør ligge innenfor +/- 5%

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

eljet

Grattulerer med en fornuftige Kewet
Vær flink å lade ofte,å kjør økonomisk så varer batteriene lenge.
Skriv ut service raport av og til, å følg med så går det bra

Thomas
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA