Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: batterisyklus

Startet av espenN, onsdag 22. juni 2011, klokken 14:34

« forrige - neste »

espenN

noen som kan svare meg på dette??

Har skrudd ut alle skruene under bilen, men kassen vil ikke ut...

er det flere skruer, og i tilfelle hvor??

mvh Espen

Yeyeye

Du har 2 eller var det 4 ja, inne i kupeen også, må ut med setene for å komme til.
Se elwikien øverst til venstre på forumet, der kan du laste ned manual også.

Lykke til.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Når kassen er ute bør du ha en plan for hva du vil gjøre med pakken.

Mål spenningen på alle blokkene og sett dette opp på en liste. Er du heldig er pakken i delvis oppladet tilstand, og du vil se f.eks 6,35V 6,35V 6,34V osv

Alle blokkene bør ligge innenfor 0,05V i forhold til de med høyest spenning. Ligger spenningen (på en delvis ladet pakke ) under dette er det en dårlig blokk, som må byttes.

Når dette er gjort, kan du belaste pakken med f.eks et vanlig 220V byggvarmerelement, og måle spenning på hver celle. de bør følge hverandre ned til 4,5-5V / Blokk. Faller en ned i 4V mens de andre er på ca 6V må den byttes.

Etterpå bør alle blokkene ut av kassen, og denne undersøkes for lekkasje. Den blokken som sto der det er tegn på lekkasje er sansynligvis lekk, og må byttes.

Etterpå bør kassen skrapes ren for gammel lim, og males med 2 komponent maling. Blokkene bør ikke limes fast igjen, da det stresser bunnen og faren for lekkasje øker. Sett heller blokkene oppå en gummimatte.

Alle kablene bør renses, og testes for innvendig korrosjon ( motstand ). Dette gjøres ved å måle spenningsfallet over kabelen mens en fører strøm gjennom den. Bør være under 0,0005 ohm / kabel

Før montering bør isolasjonsmotstanden måles. Med 10kohms motstand som "kortsslutter" voltmeteret, bør du ikke se mer enn 4V på noen av batteripolene mot gods.

Alle vannslangene bør gjennomspyles, da de ofte er fulle av oppløst gummi/sort vann/sot


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

espenN

Tusen takk for kjapp respons, og gode tips!!

Neste spørsmål er: Hva koster disse batteriene, og hvor får man kjøpt de??

Yeyeye

Hold deg fast om/når du får priser på nye i alle fall. Mulig du kan få tak på gjennom Ford enda? vil tro det er snakk om 7000kr+ pr blokk, men nå er det lenge siden jeg har sett noen kjøpt nye her?
Brukte selges på forumet her til en og annen tid, også i mine øyne noe for høyt priset.
Brukte blokker som er testet etter alle kunstens regler er og blir risikosport, så det gjelder å åde å være klar over det og minimere risikoen. Kjøp av noen som gir det en slags garanti på blokkene du kjøper(om mulig)
Min egen erfaring med think er langt ifra lang sammenlignet med mange her, men uansett har jeg en oppfatning av at du med brukte blokker aldri vet helt. Har selv ikke fått i blokker som er testede, men blokker som tilsynelatene har vært gode og også har hatt god kapasitet i forhold til mine egene blokker. Nå har mine orginale blokker overlevd  3 bytteblokker som har død, og 5 avmine orginale har jeg byttet pga av lekasjer i plasten(de lekker tom for lut). Jeg har personlig ikke opplevd noen batterieksplosjon, men en slik kan fort rive med seg mange blokker.
Ønsker deg lykke til, så får vi håpe at Lithiumpakker kan bli godkjente på sikt.
Er blitt knallglad i thinken, så det er for ille at vi ikke skal holde liv i de pga dyre og manglende batterier.

AR

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Think classic med litium er helt konge.

Testvinner i mine øyne. Mine kriterier har alltid vært kjøreglede/kr, og der skårer Think Classic Li desidert høyest blandt de bilene jeg har testet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA