Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: HD kamera

Startet av Rubina, tirsdag 21. juni 2011, klokken 13:12

« forrige - neste »

Rubina

Hei !

Jeg har ikke blitt noe klok på B, C, D (bortsett fra at de har ulik regenerativ lading).  Gjøre det noe om jeg kjører i B hele tiden ?

Lunde

#1
Hallo Du kan kjøre med hvilket valg du vil. De har gitt deg tre valg som du kan velge etter smak og behag. Bilen bruker ikke mer strøm på noen av valgene om du velger å kjøre identisk dog innenfor det valget som eventuelt velger å holde igjen på makseffekten (tvungen sparing :-)

Om du føler at regen er tilstrekkelig sterk til at du får utnyttet mest mulig av energien er det helt ok. Om du en sjelden gan føler at regen ikke bremser så mye som du skulle ønske må du velge hardere lut om det er mulig. Alternativ har du ikke gjort annet feil å å miste "litt" energi. Regen er etter min erfaring grovt overvurdert selv om alle monner drar som de sier.

Vinterstid kan det være lurt å regenerere mindre av hensyn til skivebremsene som har lettere for å ruste på elbiler enn vanlige biler fordi skivene knapt noen gang er varme nok til å holdes rene for salt, fukt og annen skitt  ;) Man bør faktisk legge seg opp til en vane der man helst daglig og gjerne rett for man skal parkere bremser skikkelig. Da virker bremsene best over tid.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

gbzdoc

Jeg bruker utelukkende C til all vanlig kjøring. Som Lunde skriver, regenerering vinner du ikke så mye på. Du vinner mer på å planlege kjøringen din fremover slik at du bremser minst mulig.

B og D har jeg kun brukt i bakker hvor det har vært behov for mer motorbrems for å holde hastigheten nede.

Fordelen med C er at bilen føles som en vanlig fossilbil når man slipper gassen.

Focus

Jeg bruker alle 3, normalt ved kjøring fremmover kjører jeg i d, dersom traffikken blir langsommere setter jeg den i b hvis jeg trenger å bremse litt mer enn det jeg får i d.
Samme nedover bakker dersom bakken er bratt bruker jeg b eller velger den som holder fartsgrensen uten å bruke bremsene. For meg har dette blitt en vane. Problemet er jo at jeg omtrent ikke bruker bremsene. Så av og til er det greit å sette den i N og bruke bremsene i lengre nedover bakker for å få slite litt på skivene sli at de ikke ruster.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

gbzdoc

Blir selvsagt veldig forskjellig bruk av dette avhhengig av topologi. Jeg kjører mest t/r Ski - Oslo og det er jo nesten paddeplatt... ;-)

Bruker heller ikke mye bremser, før køen er et faktum og den må trykkes inn for at bilen skal stoppe helt.

Men jeg pleier heller å regenere ved å trykke lett på bremsen ved behov. Virker ikke som det er særlig mye vanlige bremser på før regenereringen er mer enn kraftig nok.

Lunde

Man bør være særdeles oppmerksom på det faktum at elbiler sjelden bruker bremsene hardt nok til å sikre god bremseeffekt til enhver tid.
Skivebremser som ikke får tilstrekkelig varmgang akkumulerer skitt, salt rust etc. Derfor bør du alltid forsikre deg om at de blir mosjonert helst daglig.

Jeg har to avkjøringer inn der jeg bor å der pleier jeg ta en skikkelig innbremsing hver gang jeg ankommer heimen faktisk. Låner jeg bort bilen over noen uker er det dårligere stillt med skivene dessverre. Andre normale biler med skiver bak opplever samme problem der som elbiler erfarer med skiver foran. De er laget for å brukes nesten daglig. Skiver er vel det hele bransjen uansett el, bensin eller diesel lever av å skifte om dagen.. :-\
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Esa

Var ikke klar over at det var lurt å "trimme" bremsene. Takk for tipset.

Selv bruker jeg stort sett posisjon D ved vanlig kjøring og C hvis jeg vil ha mer flyt. Står spaken i D er det også lett å sette den i B hvis det trengs litt mer brems. Ved å se langt frem og kjøre passivt blir det svært lite bruk av bremsene.

Ellers så er B god å ha ned Rennfast. 80-90 km/t inn i tunellen, så er det nesten full lading og konstant fart hele veien ned. Det har nok ikke store betydningen for rekkevidden siden varigheten er kort, men likevel gøy å lade gratis.......
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

elektrolux

Jeg lar meg "irritere" over at et perfekt fungerende system ikke er videreført.

Viser da selvfølgelig til Think Classic sin regenerering som er ikke eksisterende om man slipper gassen, men trer i kraft med den kraften som trenges om hastigheten skulle øke med 5 km/t over det farten var når en slapp fartspedalen. Alternativt aktiveres regen med et lett trykk på bremsen.

Fordelene er opplagte: Ingen unødvendig regenerering som medfører tap av kinetisk energi, og ingen behov for millimeter regulering av fartspedalen når en skal holde jevn fart ned en lang bakke.

Jeg er så fornøyd med dette at jeg heller oppgraderer gamle Thinken, enn å kjøpe ny elbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Kjøp  i-Miev, 3 kjøre program,dette er et "kinder-egg". ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lunde

#9
Det er faktisk et krav at drivlinjen skal "bremse" når gassen slippes. Hvor mye det skal bremses er et annet spørsmål. Har lang erfaring med den gamle og nye TH!NKen. Føler jeg får bedre flyt når jeg kontrollerer regen og brems på samme pedal. Med den gamle måtte man stadig gi bremsen et lett trykk om trafikken gikk i rykk og napp.

Det har sine ulemper om man ikke er stødig på foten som du er inne på. Noen sjåfører har av en eller annen grunn ( ikke bare bussjåfører) inntrykk av at gassen er noe som enten er helt inne eller helt ute. Kombinasjonen av disse statusene gir en gjennomsnittsfart som faller i smak. Dette kalles tidsproposjonal regulering i min bransje.

Ulempen er at man med denne praksisen trekker mer strøm enn nødvendig i noen sekunder for så å regenere "overskuddsfarten" de neste sekundene. Begge deler krever sitt i form av økt tap på hele drivlinjen. Faktum er at man kommer lengst om man kjører slik at man aldri har noen energi å gjenvinne  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Sitat fra: Lunde på tirsdag 24. mai 2011, klokken 08:51
Det er faktisk et krav at drivlinjen skal "bremse" når gassen slippes.

Nå tøyser du? Ikke sant?

Har ikke ufrivillig regen på verken Vectrixen eller EVT'en som er såpass moderene at de burde vært inbefattet av et slik påbud.

Dersom dette er riktig, bør vedkomende som har kommet på et så idiotisk forslag, snares rette opp i feiltakelsen. Dette koster masse unødvendig energi, og gjør nye Elbiler værre å kjøre enn de gamle.

Fatteren er et stjerneeksempel på problemet med ufrivillig regenerering;  Kjører han PSA, kan en se på Robometeret nettopp det du skriver, først pådrag, så regen, så pådrag, så regen, osv. Rekkevidden hans er minst 25% kortere enn om jeg kjører samme bil. Heldigvis kjører han vanligvis Think Classic, som ikke lager noe problem utav kjørestilen hans.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Granheim

Du kan selv velge om du ønsker å kjøre i D, B eller C, og den eneste forskjellen er regenereringen - bilen holder mest igjen og fører mest strøm tilbake til batteriet når girvelgeren står i B.

Personlig bruker jeg nesten utelukkende B og avpasser bremsingen med gasspedalen (eller accelleratoren som det vistnok heter).
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

rossifan46

Prøvekjørte Peugeot iOn her om dagen, la merke til at denne ikke har samme valg B, C og D for regen som i-MiEV'n  ???
Den har kun D-gir (tilsvarer vel B-gir i Mitsubishi'n) som alltid  regenererer når man slipper "gassen". Unødvendig slitsomt for høyrefoten å holde pedalen i et mellomnivå for å ikke aktivisere regen når man helst ønsker å rulle, f.eks. ved gjevnt tempo og  landeveiskjøring

Trodde trillingene sin drivlinje var helt like, men her liker jeg i-MiEV'ns valgfrihet langt bedre.

Hvordan er dette på Citroën'n?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jkirkebo

Sitat fra: rossifan46 på fredag 15. juli 2011, klokken 13:41
Prøvekjørte Peugeot iOn her om dagen, la merke til at denne ikke har samme valg B, C og D for regen som i-MiEV'n  ???
Den har kun D-gir (tilsvarer vel B-gir i Mitsubishi'n) som alltid  regenererer når man slipper "gassen". Unødvendig slitsomt for høyrefoten å holde pedalen i et mellomnivå for å ikke aktivisere regen når man helst ønsker å rulle, f.eks. ved gjevnt tempo og  landeveiskjøring

Er det ikke cruise-control på den ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA