Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: HD kamera

Startet av Rubina, tirsdag 21. juni 2011, klokken 13:12

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 27. juli 2011, klokken 11:50
Det er her det mest geniale (som ikke ble nevnt tidligere i tråden) kommer inn: Et lett trykk på bremsepedalen (ikke nok til at klossene treffer skivene) aktiviserer regen umiddelbart, og man senker farten på en behagelig måte. (har selv savnet dette på caravellen mang en gang). Man lærer seg raskt punkter på en fast rute der det er høvelig å iverksette slik nedbremsing; som du sier, inn mot rundkjøringer og lyskryss. På min faste rute har jeg et lyskryss der det ofte er hensiktsmessig å ikke bremse (ser det på ganske lang avstand), men heller bare la bilen rulle et stykke før jeg ser om det blir nødvendig å slakke ned ytterligere. Da er det greit at ikke regen inntrer så snart jeg slipper gassen. :)

Et lett trykk på pedalen sier du, du må altså ikke holde bremsepedalen inne for at regen skal virke ? Hvordan justerer du da mengden av regen, er det en minsterverdi med begge pedalene ute og så får du mer når du trykker inn bremsepedalen ? Hvordan vet du når de mekaniske bremsene aktiveres ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Et lett trykk aktiviserer regen. Etterpå er regen aktivisert og senker farten med en gitt effekt. Tror det er snakk om ca 45A regen i et slikt tilfelle.

Øker farten tross denne regen økes regenereringen for å holde farten i sjakk.

Ønsker en raskere fartsreduksjon trykker en på nytt på bremsepedalen, eller om foten fremdeles er der litt hardere. Da vil mekanisk bremse etterhvert bli aktivert
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. juli 2011, klokken 16:43
Et lett trykk aktiviserer regen. Etterpå er regen aktivisert og senker farten med en gitt effekt. Tror det er snakk om ca 45A regen i et slikt tilfelle.

Øker farten tross denne regen økes regenereringen for å holde farten i sjakk.

Ønsker en raskere fartsreduksjon trykker en på nytt på bremsepedalen, eller om foten fremdeles er der litt hardere. Da vil mekanisk bremse etterhvert bli aktivert

45A med såpass lav batterispenning er jo ikke stort, kun noen få kW. Det du ellers prøver å si er at regen ikke kan økes manuelt for å senke farten raskere ? Jeg foretrekker nok da klart et system der regen kan justeres enkelt med gasspedalen alene, gjerne opp til 100kW eller deromkring. Spesielt i områder med mye trafikk kan man jo behøve mye mer regen, folk er f.eks veldig sløve med å bruke blinklys så planlegging er ofte vanskelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Think'en regenerer aldri mer enn max 10A vil jeg tro, noe som vil tilsi 4kw eller noe i den dur? Iallefall om man sammenligner ECO-meteret under regen, med ladefarten under lading.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på onsdag 27. juli 2011, klokken 17:51
Think'en regenerer aldri mer enn max 10A vil jeg tro,

Snakker du om Nye eller gamle Thinken?

Må ut og kjøre litt for å få tallene her helt rett, men har sett regen er opp mot 135A på Think Classic, d.v.s ca 20 kW
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Ok, nå må jeg uttale meg på et ekstremt tynt grunnlag  :D

Er snakk om nye-thinken, den har jo tre grønne prikker på +-siden av ecometeret. På 10A lading står den på to prikker, og 16A lading på tre prikker. Ned fra Rondane med E på girspaken klarte vi ikke å generere mer enn ca. to prikker, og det var jo da max regen ettersom farten gikk oppover.

Men ECO-meteret er kanskje ikke proporsjonalt mellom lading og regenerering.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Du kan ikke bruke ecoindikatoren til å fastslå regen effekten. Den viser en kalkulert verdi som ikek nødvendigvis matcher de samme effektene på normal lading og regen.

Den gamle TH!NKen regenererte med ca 60A om du hadde en hastighet over 50-60 om du ga bremsependalen et kort spark. Bilen gikk da i en bremsmodus der farten avtar og regen under 50-60 gradvis reduseres til du står stille. Om du i tilleg legger litt vekt på bremsepedalen bremsen tippet regenstrømmen såvidt over 100A, mener jeg har lest av 101A. Effekten er da selvsagt avhengig av spenningen, men siden maks tillatt spenning under regen er 150A vil du aldri oppnå mer enn maks 15kW. I de aller fleste tilfeller 12-13kW tipper jeg.

Den nye TH!NKen har jeg ikke like mye detaljer om, men mener den regenerer ca 15kW på E og mindre enn halvparten på D. Ingen ekstra effekt på regen ved bruk av bremsepedalen. Har prøvekjørt andre software versjoner der du får ulike effekt og der bremsepedalen gir ytterligere regeneffekt.  :)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

erik e

Hvor mange prosent lengre kjørelengde kan man oppnå med "max" regen. enn om man kjører "økonomisk"?Eller er dette bare "tullprat"?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Max regen gir minst rekkevidde, da regen omformer (kinetisk) bevegelsesenergi til strom, som saa maa brukes til aa gjenvinne den tapte farten. Tapet i slik regen regnes til ca 66% slik at en maa regenere 3 ganger saa mye som en faar igjen.

Derfor bor ikke Elbiler regenere bare fordi en slipper acceleratoren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. juli 2011, klokken 18:41
Max regen gir minst rekkevidde, da regen omformer (kinetisk) bevegelsesenergi til strom, som saa maa brukes til aa gjenvinne den tapte farten. Tapet i slik regen regnes til ca 66% slik at en maa regenere 3 ganger saa mye som en faar igjen.

Derfor bor ikke Elbiler regenere bare fordi en slipper acceleratoren.

Hvilke biler er tapet regnet ut for og hvordan ? Grunnen til at jeg spør er at Tesla oppgir at deres regen er ca. 64% effektiv, dvs. 36% tap. Tallene understøttes av flere eiere som har testet dette grundig. Med 80% effektivitet fra hjul til batteri og 80% fra batteri til hjul virker dette rimelig.

33% effektiv regen ved 80% fra batteri til hjul betyr at selve regenereringen fra hjul til batteri kun er ca. 40% effektiv, dette virker ekstremt lavt. Det finnes sikkert enkelte modeller som ligger såpass lavt, at det er gjengs for alle nye el-biler tviler jeg sterkt på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Regen er meget oppskytt. Kjører du så pent som du kan og bør har du knapt noen overskuddsfart å hente noe energi fra. En journalist skrev en gang at han gledet seg til å prøve en bil der man kom lenger med lavere forbruk jo mer man bremset.. jaja han om det  ::)

At den høyre pedalen styrer både regen og pådrag kan være en ulempe om du har urolig høyrefot. Mange har det og bremser fart de trenger for å kompensere øyeblikket etter med å putte på mer energi for å gjenvinne ønsket fart. Derimellom sliter du med virkningsgradene som for de fleste aldri blir over 100%..

Jeg har 200 000Km erfaring med den gamle TH!NKen og 60-70 000 md den nye. Har et rolig høyrebein og trives best med den siste varianten. Ser ikek bort fra at mange er tjent med førstnevnte. Blir en vane for folk flest, men holder en knapp på at gass og regen på samme pedal gir de aller fleste bedre kontroll da alternativet om du rullet for fort på forrige utgave var å gi bremsepedalen et lett trykk..

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på lørdag 30. juli 2011, klokken 21:06
Regen er meget oppskytt. Kjører du så pent som du kan og bør har du knapt noen overskuddsfart å hente noe energi fra.

Tja, det er ikke min erfaring fra Touranen ihvertfall. Blir mye motorbremsing der, kjekt å ha DSG-kassa da som girer ned selv underveis. F.eks blir det mye av og på motorvei når jeg skal over Sandesundsbrua, holder da ~90km/t inntil jeg har kommet inn på avkjøringsfeltet og da holder ikke motorbremsen helt for å komme ned i passe fart før rundkjøringen. Kraftig regen ville hindret at bremsepedalen må benyttes på en EV.

Vi har også en drøss rundkjøringer her. Om man trykker inn clutchen på en manuelt giret bil er hastighetsendringen i 60km/t ikke på langt nær nok til å senke farten før rundkjøringen, om man ikke begynner så tidlig at føreren av bilen bak går helt i frø. Motorbremsen på Touranen er her god nok.

Så har vi ned fra fjellet hytta ligger på. Her triller Touranen opp i godt over 100km/t om jeg ikke girer med manuelt. Må typisk ligge i 4.gir for å holde 80, noen steder 3. Kraftig regen ønskes ned her ;)

Så har vi alle de som ikke har funnet spaken til blinklyset og som gjør at jeg til tider må bremse ganske mye da de plutselig skal kjøre av. Tesla/MiniE-style regen hadde nok fikset denne biffen.

Skal som sagt testkjøre Leafen til lørdag, skal prøve de forskjellige modusene da. Men jeg regner vel med å ende opp med å kjøre i ECO-modus til daglig.

Forøvrig, på el-sykkelen har jeg aldri savnet regen, der hadde den ikke hatt noen funksjon i det hele tatt. Jeg tråkker selv i nedoverbakkene (vil jo gjerne holde 50km/t om mulig) og når jeg bremser er det fra 50 til kanskje 5km/t på under 10 meter, noe regen aldri hadde klart...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

På vanlig elsykkel er både masse og ikke minst fart så lav at det gir minimalt utbytte å bruke regen. På velomobil, spesielt der hvor det finnes mye bakker har regen stor nytte. Jeg fikk ca 50% lenger rekkevidde med agressiv regen på min 227 km lange velomobiltur i fjor:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2706.0.html


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. juli 2011, klokken 19:09
Hvilke biler er tapet regnet ut for og hvordan

Mener at jeg leste dette i PSA dokumentasjonen. Dermed gjelder det NiCd batterier som har omtrent 100% ladeeffektivitet i ladetilstander under 80%.

Husk at det forst skal lages strom av motoren etter at dekk, drivakslinger og gir har tatt sin del av energien. Deretter skal denne strommen omformes og overfores til batteriet, og saa skal alt dette tilbake til motoren og ut til Hjulene.

Det er enkelt aa tenke seg at det er bedre aa renne fritt uten regen og dermed beholde mest mulig av energien i sin opprinnelige form nemlig bevegelsesenergi. Kommer det situasjoner der en maa overfore bevegelsesenergien til Strom er jo bremsepedalen der enkelt tilgjengelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. juli 2011, klokken 10:07
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. juli 2011, klokken 19:09
Hvilke biler er tapet regnet ut for og hvordan

Mener at jeg leste dette i PSA dokumentasjonen. Dermed gjelder det NiCd batterier som har omtrent 100% ladeeffektivitet i ladetilstander under 80%.

Husk at det forst skal lages strom av motoren etter at dekk, drivakslinger og gir har tatt sin del av energien. Deretter skal denne strommen omformes og overfores til batteriet, og saa skal alt dette tilbake til motoren og ut til Hjulene.

Og dermed gjelder det også gamle biler med seriekommutatormotorer. En helt annen teknologi enn dagens, både på motor- og kontrollersiden.

Tesla dokumenterer sine tall ganske godt i de forskjellige bloggene, og det med en smule mer moderne utstyr (induksjonsmotor & frekvensomformer).

Husk ellers at du kan ikke regne med tap i dekk, drivakslinger og reduksjonsgir, vi sammeligner jo med alternativet her, som er å trille uten regen. Da har du akkurat de samme tapene i drivverket (vi kjører jo nøyaktig like langt). Mao. er det motoren som må være referansepunktet, ikke hjulene.

Og tar du alikevel med dette må du også regne inn luftmotstanden, som blir vesentlig høyere om man f.eks lar bilen trille opp i hastigheter over fartsgrensen i nedoverbakker, istedenfor å regenerere akkurat i lovlig fart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA