Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: HD kamera

Startet av Rubina, tirsdag 21. juni 2011, klokken 13:12

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Sitat fra: rossifan46 på fredag 15. juli 2011, klokken 13:41
Prøvekjørte Peugeot iOn her om dagen, la merke til at denne ikke har samme valg B, C og D for regen som i-MiEV'n  ???
Den har kun D-gir (tilsvarer vel B-gir i Mitsubishi'n) som alltid  regenererer når man slipper "gassen". Unødvendig slitsomt for høyrefoten å holde pedalen i et mellomnivå for å ikke aktivisere regen når man helst ønsker å rulle, f.eks. ved gjevnt tempo og  landeveiskjøring

Trodde trillingene sin drivlinje var helt like, men her liker jeg i-MiEV'ns valgfrihet langt bedre.

Hvordan er dette på Citroën'n?

Citroen har det samme som Peugeot iOn kun D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

"Fordelen" med Citroen og Peugeot sitt system er vel at det blir litt ferre kameler å svelge om PSA tilslutt velger å programere det ene trinnet de har på en bedre måte. (les Think classic måte)

Med 3 trinn på I-miev er vel løpet kjørt, da en slik forbedring ville gjort de ektra trinnene overflødige og kun minnet om at dette ikke var optimalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Focus

Det er jo i praksis 4 trinn på miev og 2 på de andre.
N ligger rett frem for D og det betyr at det ikke er noen generering.
Jeg bruker alle innstillingene under kjøring alt etter som jeg har behov for. FEKS ned ullanhaug veien mot mosvangen bruker jeg C den passer helt for å holde 50 kmt nedover. Jeg bruker B når jeg skal bremse ned ved kryss eller fartgrense reduksjon og i situasjoner der jeg kan istedenfor å bremse.
N bruker jeg når jeg ser at jeg kan rulle langt frem til et kryss eller lignende.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Jeg bruker D ( på Thinken ) hele tiden da det passer perfekt uansett hvor jeg er.  ;D

Fast fart ned Rennfast eller Ullanhaug mens høyrefoten får seg en velfortjent hvil, og fartskameraene må se seg om etter andre offer.

Ingen tap av energi på rette veier om jeg skulle få behov for å løfte foten.

Helt ufattelig at ingen har kopiert dette geniale og enkle systemet.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. juli 2011, klokken 19:05
Jeg bruker D ( på Thinken ) hele tiden da det passer perfekt uansett hvor jeg er.  ;D

Think skulle tat tpatent på det (kanskje de har det?), så dkulle det ikke være noe problem med finansene - bare å la andre produsere på lisens.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Kanskje det er grunnen til at det ikke blir kopiert.

Mercen har faktisk en lignende funksjon ved bruk av cruice control: kommer en liten bakke kuttes all motorkraft og bilen bare ruller; kommer en større bakke og farten øker girer den ned for å bremse på motoren.

Blir bakken for bratt til at motorbremsen er god nok går det alarm som viser at den ike klarer å holde innstillt hastighet.
Stavanger:

mohpet

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. juli 2011, klokken 19:05

Fast fart ned Rennfast eller Ullanhaug mens høyrefoten får seg en velfortjent hvil, og fartskameraene må se seg om etter andre offer.

Ingen tap av energi på rette veier om jeg skulle få behov for å løfte foten.

Jeg forstår ikke utfordringen mtp ny-Think, den kan da også kjøre i D hele tiden og man unngår ufrivillig brems på flater? Eller ruller gammel-Thinken enda friere i D?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Er vel slik at den gamle Think'en hadde en slags funksjon at den ikke regenererte før den gikk 5km/h over den farta gasspedalen ble sluppet i. Kort fortalt :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på lørdag 16. juli 2011, klokken 10:54
Er vel slik at den gamle Think'en hadde en slags funksjon at den ikke regenererte før den gikk 5km/h over den farta gasspedalen ble sluppet i. Kort fortalt :)

Yup. Blir ikke enklere og mer genialt enn det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Med nye eiere hos Think kan vi kanskje håpe på at denne løsningen finner veien inn i nye Think også.

Den produsenten som gjenopptar den løsningen vil kapre kunder. Bl.a meg på sikt.
Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: cra på tirsdag 26. juli 2011, klokken 14:40

Høres ut som et drittsystem synes jeg. Typisk behov for å sakke farten er når man nærmer seg rundkjøring, avkjøring eller trafikklys. Uten regen på gasspedalen må man altså bruke bremsepedalen, og være forsiktig nok med den slik at ikke de mekaniske bremsene slår inn.

Det samme gjelder ved kjøring i nedoverbakke, bremsepedalen må altså brukes for å holde farten, evt. må man slippe gasspedalen 5km/t under fartsgrensen. Virker komplisert.

Ryktene skal ha det til at Tesla Model S skal få brukerinnstilt regen på gasspedalen, i 100 steg fra 0 til 100%. Da blir del de fleste fornøyd antar jeg. Dog fåes uansett ingen regen på bremsepedalen. Personlig kommer jeg nok til å ha den på 100% konstant om jeg kjøper en Model S. De som har kjøpt Volt kjører ofte i L hele tiden for maks regen på gasspedalen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Hadde du kjørt Think classic ville du oppdaget hvor fantastisk det er å gi litt gass og så bare cruise avgårde til en igjen trenger litt fart.

Når fatteren bruker en av mine andre biler med et enklere regen system er det et slit å sitte på med han. Det er gass-regen-gass-regen i et sett, og omtrent halve rekkevidden som jeg har.

Å aktivisere regen med bremsepedalen læres instinktivt, inkludert hvor langt før lyskrysset en trenger gi bremsepedalen et tapp.

At farten øker med 5 km/t før regen aktiviseres kan være litt mer kronglet, men de gangene en virkelig trenger å holde konstant fart ned en lang bakke er det riktig som du sier; kjør 5km under ønsket hastighet like før bakken og len deg tilbake.

Trinnløst automatisk regen, er da mye bedre enn trinnløst manuelt regen. Tenk det stresset det blir å holde konstant fart med det systemet.
Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. juli 2011, klokken 21:04
Hadde du kjørt Think classic ville du oppdaget hvor fantastisk det er å gi litt gass og så bare cruise avgårde til en igjen trenger litt fart.

Når fatteren bruker en av mine andre biler med et enklere regen system er det et slit å sitte på med han. Det er gass-regen-gass-regen i et sett, og omtrent halve rekkevidden som jeg har.

Å aktivisere regen med bremsepedalen læres instinktivt, inkludert hvor langt før lyskrysset en trenger gi bremsepedalen et tapp.

At farten øker med 5 km/t før regen aktiviseres kan være litt mer kronglet, men de gangene en virkelig trenger å holde konstant fart ned en lang bakke er det riktig som du sier; kjør 5km under ønsket hastighet like før bakken og len deg tilbake.

Trinnløst automatisk regen, er da mye bedre enn trinnløst manuelt regen. Tenk det stresset det blir å holde konstant fart med det systemet.

Jeg ser ikke problemet på de strekningene farten skal holdes konstant, der bruker jeg uansett alltid cruise-control. I bykjøring er det dog som regel fint lite konstant-fart kjøring.

De som har kjøpt Tesla Roadster lovpriser jo systemet der, og påstår det innlæres totalt på 20-30 minutter inkl. det å holde konstant fart. Og den bilen har svært kraftig regen ved gasspedalslipp. De som leaset Mini E kom til samme konklusjonen, den har samme system som Roadsteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. juli 2011, klokken 19:07
Sitat fra: cra på tirsdag 26. juli 2011, klokken 14:40
Høres ut som et drittsystem synes jeg. Typisk behov for å sakke farten er når man nærmer seg rundkjøring, avkjøring eller trafikklys.

Det er her det mest geniale (som ikke ble nevnt tidligere i tråden) kommer inn: Et lett trykk på bremsepedalen (ikke nok til at klossene treffer skivene) aktiviserer regen umiddelbart, og man senker farten på en behagelig måte. (har selv savnet dette på caravellen mang en gang). Man lærer seg raskt punkter på en fast rute der det er høvelig å iverksette slik nedbremsing; som du sier, inn mot rundkjøringer og lyskryss. På min faste rute har jeg et lyskryss der det ofte er hensiktsmessig å ikke bremse (ser det på ganske lang avstand), men heller bare la bilen rulle et stykke før jeg ser om det blir nødvendig å slakke ned ytterligere. Da er det greit at ikke regen inntrer så snart jeg slipper gassen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. juli 2011, klokken 21:04

Eller ganske enkelt bare aktivisere regen selv i det man setter utfor. :) Det er vei bare i de tilfellene det er en del trafikk foran eller fotoboks i bakken det er et problem med de 5 over.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA