Bilhjelp på budsjett!

Startet av Veez, mandag 13. november 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

Veez

Heisann!

Alenemor, må ha ny bil:) tenker i utgangspunktet nissan leaf. Men står helt fast. Valget står mellom 2017 30kwt til 240, eller en 2015 mod 24kwt acenta inkl vinterdekk.. kjørt 35000.
Av økonomiske årsaker heller jeg mot 2015 modellen. Jeg kjører ikke mye/langt, bor i by. Hva vil lønne seg i lengden mtp service osv osv..

Veez

Glemte å legge til at prisen på 2015 mod, er 180!

Initium

er 2015 en Norsksolgt bil med Norske Garantier ?

Eller er det importbil, der Nissan-garantien er borte, og Bruktbil-Jensen-på-Hjørnet står for evt reklamasjoner framover ?

Gordon Retriever

Er 2017-modellen også en Acenta?

Det er tendens til selgers marked for elbiler akkurat nå. Bompengeøkninger øker etterspørselen, samtidig som flere leverandører sliter med å levere det antallet biler markedet etterspør.

Med en ny, oppgradert Leaf på vei, vil man normalt kunne forvente et fall i verdien på dagens modell.  Men hvis mangelen på biler i markedet fortsetter, er det ikke sikkert dette vil gi særlig utslag.

Hvis du ikke trenger den ekstra rekkevidden som 30kwh-bilen gir det, vil jeg anbefale 24kWh-en fra 2015.

Verdifall er den store kostnaden ved bilkjøp, og jeg tviler på at den rimeligste bilen vil tape seg mer i kroner i perioden du eier bilen.

Når du sammenligner to biler som dette, bør du også ta med i beregningen om begge er biler importert offisielt av Nissan, og som selges med 5 års garanti, eller om det er parallell-importerte biler med andre garantivilkår.

sylwester

Husk at rekkevidder er fra 100% til 0%, kjørt i en etappe, på sommeren.

For å gi et eksempel så er rekkevidden på min 1gen Leaf 177km NEDC. Nå på vinteren klarer jeg kjøre 8 mil hvis bilen er forvarmet, mens slik jeg kjører så har jeg masse 8km småturer med bilen parkert ute. Da tar forvarmingen ca. 1kWh og turen 1kW og da sitter jeg med en rekkevidde på 4mil siden mesteparten av mitt batteri brukes til å forvarme bilen. Jeg klager ikke da jeg setter meg i varm bil :)

En 24kWh Acenta med varmepumpe klarar 199km NEDC. Så lenge det ikke er så kaldt så vil varmepumpa klare å varme bilen og du bruker 600W istedenfor 2000W på min, men på ekstra kalde dager vil du måtte dytte på HEAT-knappen og da er det samme greia som med min. 8 mil i et strekk eller mindre hvis du parkerer og lar bilen bli kald mellom småturene.

En 30kWh Acenta vil ha 23% større batteri enn 24kWh og det øker naturlig nok alle rekkeviddene med 23%

En 40kWh ny Leaf vil ha 70% større batteri enn 24kWh og det øker naturlig nok alle rekkeviddene med 70%. Jeg tenker denne bilen vil klare minst 14 mil på de kaldeste dagene og 25mil på sommeren.

Du får 1gen til rundt 100'kr, kanskje litt mer hvis den har carwings slik at du kan slå på varme vi app. Hvis behovet ditt ikke er så stort og du er ute etter en budsjettløsning ville jeg tatt en sånn istedenfor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Veez

2017 modellen er en tekna, og i utgangspunktet ønsker jeg acenta da jeg ikke er begeistret for skinninteriør.. den 2015 er norsk med lyktespylere

Initium

billigste bilen blir antagelig den 15 modellen, om du ser for deg ikke ha den " til evig tid ". Kan du forvarme skikkelig på jobb og hjemme, og klarer deg med den rekkevidden den med 24KW batteriet gir, er jeg sikker på at du blir nøijd...

Jeronan

Sitat fra: Veez på mandag 13. november 2017, klokken 19:15
2017 modellen er en tekna, og i utgangspunktet ønsker jeg acenta da jeg ikke er begeistret for skinninteriør.. den 2015 er norsk med lyktespylere
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Burger

10% battery loss on a 2015 leaf? I have 2.4% loss, drive 80km every day, start to charge to 100% as soon as I get home, QC when needed etc.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jeronan

Sitat fra: Burger på mandag 13. november 2017, klokken 19:45
10% battery loss on a 2015 leaf? I have 2.4% loss, drive 80km every day, start to charge to 100% as soon as I get home, QC when needed etc.

It depends on that 2015 Leaf's previous owner. If he/she had to drive more each day it's highly likely that car has been charged two times a day. That is not uncommon for the 24kwt Leaf's that have terrible range in winter. ( One of the main reasons some of my colleagues hate their 24kwt Leafs in winter.  :-\ )
If next to that, it also has been used on long trips (which lot of people do if it was their only car) with lot of fast charging, then the deprecation will be a lot more than 2.4% .

She will have to ask for a battery report to see what the remaining capacity is on that 2015 car. You should always do that by the way in any case, as it can give you an indication on how the car has been used.

If it has only lost 2-3% as it is with yours.... it's a good buy for 180k NOK.  If it has lost anywhere from 5 to 10%, then I would stay far away from it unless they significantly lower the asking price.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jejl

Det er lettere å gi et godt svar hvis du skriver så nøyaktig som mulig hvordan du har tenkt å bruke bilen. (Antall km kjørt på de forskjellige turene, og hvordan du har tenkt å lade bilen osv)

Veez

Tusen takk for alle svar! Tror jeg har vippet over på 2015 modellen, mtp pris. Skal be om batterirapport!

Jeronan

Sitat fra: Veez på mandag 13. november 2017, klokken 20:32
Tusen takk for alle svar! Tror jeg har vippet over på 2015 modellen, mtp pris. Skal be om batterirapport!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jejl

Med så korte turer så passer nok 24kwh bilen bra.

Veez

Takk! Det var godt å få klarnet tankene her inne

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA