Beholder du kontrakten og kjøper Ampera E selv med prisøkning på 60000 kr? Vote!

Startet av AmocoCadiz, lørdag 11. november 2017, klokken 13:11

« forrige - neste »

Cserry

Veldig skuffet over både GM og Opel!
Elendig informasjon og høyere pris enn kontrakten.
Bilen var bra den, men når GM ikke vil lage flere......
Kansellerte i forrige uke.

timingbeltkiller

Et alternativ er å kjøpe en brukt a-e med lavt km tall for pris som ligger under prisøkningen på 60.
Se finn.no og Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy her på elbilforum.

Da får du bil i stedet for tidligst omkring årskiftet 2018/19.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

trykkertor

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 22. november 2017, klokken 22:18
Et alternativ er å kjøpe en brukt a-e med lavt km tall for pris som ligger under prisøkningen på 60.
Finnes det da.
Synes de fleste bilene på finn ligger i sjiktet 420k til 450k.

EV-FTW

Ja, da hadde noen vært snille, for de som selger nå er ute etter å melke markedet. Når folk er galne nok til å betale 420 000 ++ for en liten Opel, så ser jeg ingen grunn til at noen ville ta ned mot 350 000 for den!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

erato

#19
Og der var kontrakten offisielt kansellert. Til den opprinnelige prisen - rundt 330-340' for en fornuftig utstyrt bil med vinterdekk (jeg trengte ikke begge pakkene til en nr 2 bil) var dette et godt kjøp om man regner inn besparelsene som bruk av elbil i det daglige utgjør. Til rundt 400.000 for en relativt liten bil som jeg klart oppfatter som en nr 2 bil blir dette for drøyt. Vi beholder min 5 år gamle Focus stasjonsvogn (som jeg i 2012 betalte 350.000 for med et utstyrsnivå (og plass) som langt overgår Amperaen - til tross for engangsavgift og moms på totalt 130.000) som nr 2 bil en 3-4 år til og ser elbilmarkedet an.

Focusen hadde vel listepris på 380.000 (fikk 8% rabatt og betalte 348.000 med vinterdekk og diverse), og en utpris fra forhandler uten avgifter på litt under 250.000. Dette sier vel også litt om hvor lang vei elbiler har å gå før de blir konkurransedyktige på pris uten støtteordninger, og det forteller meg at jeg langt i fra er sikker på at GM/Opel tapte penger på å levere bilen til den opprinnelige prisen. Ja; batteripakken koster penger, men resten av bilen er langt enklere enn Focusen og jeg kan ikke skjønne annet enn at det burde kunne være mulig å tjene penger å på å levere bilen til den opprinnelige prisen. Takk for meg Opel, når det igjen blir aktuelt å bestille elbil blir det nok ikke fra dere eller PSA. Once fooled, shame on you, twice fooled, shame on me!

mzziaz

Det gir liten mening å sammenligne innkjøpspris på ICE og elektriske biler slik.

På drivstoff sparer du om lag 50 øre/km på å kjøre elektrisk. Det gir en total innsparing på 150000 kroner gitt en levetid på 300.000 km på bilen og lik prisutvikling på bensin/diesel og elektrisitet i årene som kommer.

I tillegg kommer de andre fordelene som årsavgift, parkering, bom og ikke minst lavere rep. kostnader.

Det fine med en Ampera-e, er at når den begynner å bli gammel og slitt, og batterikapasiteten er blitt redusert, har du fremdeles en bil med mer enn god nok rekkevidde til de fleste gjøremål. Bilen har med andre ord potensial til å ha god bruksverdi svært lenge.

Jeg skjønner godt frustrasjonenene over prisøkninger/manglende leveringer, men selv til ny pris gir bilen muligheter for svært lave driftsutgifter over tid - betydelig lavere enn en ny ICE Focus.

erato

Jo, når man vurdererer prisen Opel skal ha for bilen gir en slik sammenligning mening.  En sammenligning av driftskostnader er en helt annen sak. I en slik sammenligning er det billigste for mange av oss å klare seg uten bil. Det er også greit å være klar over at en del av elbilfordelene kommer til å forsvinne over tid.

alagerqv

Jeg er ikke spesielt interessert i å betale mer enn hva jeg har fått en skriftlig garanti på, eller det kontrakten sier. Har derfor fått hjelp av NAF advokat til å ta opp dette med forhandler. Forhandler er ikke spesielt interessert i å forholde seg til inngått kontrakt. Ser derfor ikke bort i fra at dette ender først i Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget før evt høyere instanser.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Freddy1950

Jeg har en kontrakt pålydende 330 000. Dette inkludert de første 15 000 de la på. Jeg aksepterte denne siden jeg laget en «ny» kontrakt fordi jeg ønsket en annen farge enn opprinnelig bestilt. Dette var i juni.
Jeg har ikke hørt et pip fra min forhandler eller Opel om den «siste» prisøkningen på 45 000. Denne har jeg KUN lest meg til i media, men formelt har jeg ikke fått hverken beskjed eller spørsmål om aksept for denne prisøkningen hverken av Opel eller min kontraktsforhandler.
Vet ikke hva dette betyr? ... men regner med at det, i god Opel-ånd ikke betyr noe som helst. Nå er det KUN min nysgjerrighet som gjør at jeg ikke kansellerer kontrakten, for det kan jeg, i følge den lille skriften, gjøre nesten når det passer meg, så lenge de endrer vilkårene og ikke informere meg. Heldigvis har jeg et greit kønummer på Hundai Kona, og derfor ønsker jeg bare å se «hvor lenge» forhandler og Opel sentralt «leker butikk» og fortsetter sitt hån mot kunder som har forpliktet seg til å handle for noen hundre tusener med dem. Noen andre/gode råd.

AmocoCadiz

Opel og forhandlerne viker nok ikke en tomme,
opprinnelig pris pluss prisøkning 60000kr skal betales når bilen leveres uansett tidligere (manglende) kommunikasjon eller kontrakter.

Avstemningen her har vist stabilt resultat på ca 75% kanseleringer og ca 25% som likevel tar sjansen på å kjøpe bilen.
Man kan vel anta at det er de samme 25% som står fremst i køen og får levert bil 2018, mens de med senere leveringsdato ikke gidder å vente på bil når markedet har endret seg fra 2019.

Da blir totallevering av AmperaE i Norge de heldige 800st i 2017 (+200 forhandlerbiler), og sirka 200 kundeleveringer 2018, totalt levert ca 1200 Ampera E i Norge.

Et totalt sett et svært lite antall av en bilmodell.
En modell som Opel ikke vil produsere fler av, fordi ny eier PSA lager nye egne elbiler med Opel badge. ( Opel må være det mest "badgede" merket i senere tid).

Hvordan blir bruktverdien av en slik nisjemodell?
Hvordan blir verksted, responstid på reparasjoner, lagerbeholdning og oppfølging/service når det er så få biler og lite kundegrunnlag?

Opel Ampera (Volt) 1gen fikk litt samme skjebne, med få biler kjøpt/levert. Selv om de var innovative og gode biler for noen år siden, melder flere at de ikke selges lett på bruktmarkedet.
Klart alle biler kan selges på bruktmarkedet, bare prisen er lav nok, men ikke gøy for de som betaler premium prisen som AE har nå.

Seint 2018 kommer 60+kWh konkurentene,
flere som Nissan Leaf og Hyundai Kona viser allerede tydelig i sin kundekommunikasjon at de har lært grundig av Opel Norges kundekommunikasjonsfiasko,
og de vil nok informere og levere biler på en langt ryddigere måte.

Kanskje de legger seg på et gunstigere prisnivå også, litt under AmperaE prisen som er nå. Prøvekaninene med kontrakt på AE har jo vist at 299000 (grunnpris) var for lavt (mange bestillinger) men 359000 for bilstørrelse og kvalitet/utstyr er for høyt.

Effekten av det kan ramme AE hardt på bruktmarkedet fra slutten 2018 og 2019. Mange av de tidlige  heldige AEkundene ønsker kanskje også da å cashe ut gevinsten, da kan det komme et ras med noen hundre AE på Finn i 2018 og da dropper bruktprisen fort.

Gjenstår da den høye bruksverdien med AmperaE ved å kunne kjøre langt, fort og med varme takket være bra batteristørrelse, godt ivaretatt batteri med aktiv varme og kjøling, god plass i baksete, stor bakluke og at bilen har app (!)



Freddy1950

Takk for interessante betraktninger. Nikker samtykkende til de aller fleste av de. Mentalt legger jeg opp til å heller kjøpe en Hundai Kona. Tror faktisk ikke at det blir levert Amera'er nok til at jeg «vinner» i den loddtrekningen. Så langt har i alle fall Hundai vært veldig bra på informasjon, selv når de ikke «har noe å melde». Deres kø-bestillingssystem har overbevist meg om at jeg «får lov å kjøpe en bil» av de (ikke som Opel) når det blir «min tur». Enn så lenge er jeg heldigvis mer enn godt fornøyd med min Renault Zoe med det største batteriet, men igjen, takk for kloke betraktninger.

AmocoCadiz

Da er det 1 dag igjen før kanseleringsfristen av Ampera E den 6 desember.
Jeg har ikke fått forlenget betenkningsfrist av forhandler, og vurderer bl.a ny informasjon om uenighter i dealen mellom PSA og GM som noe som ikke akkurat styrker tilliten til å eie et GM produkt.

Pollen med flere som har stemt viser fortsatt stabile tall med ca 75% som kanselerer,
lurer på hvor mange av de ca 4000 som bestilte AE som da kansellerte, må bli nærmere 3000 kontrakter.
Et betydelig salgstap for Opel Norge.

Øyvind.h

Opel ønsker vel at alle kansellerer. Så da må de klinke til med nye tiltak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trykkertor

Tja......vet ikke om tallene blir så gale.
Hvis vi sier 4000 stod i kø, 1000 er utlevert, så er det 3000 igjen i køen.
75% av de = 2250 hopper fra. 750 tar imot.
Totalt vil da 1750 totalt ha tatt imot Ae.

Jeg tror ikke nødvendigvis 75% hopper fra.
Ikke alle er inne på forumet, og mange trykket nok "Takk og farvel" i frustrasjon.

Men....jeg har fortsatt mine tvil om Opel kommer til å levere så mange flere Ae.
Tror deres strategi er å få folk til å trekke seg "frivillig" gjennom lange ventetider, og flere prisoppganger.
Så vil de kun sakte men sikkert få levert til de som insisterer på å bli værende i køen. Men aller helst ville de foretrekke at alle bare droppet kontraktene sine idag. (Kun ren spekulasjon fra min side.)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA