Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye tester av LEAF

Startet av Go-carter, torsdag 16. juni 2011, klokken 06:09

« forrige - neste »

Boogie

Sitat fra: El rayo på tirsdag 07. juni 2011, klokken 09:27
Støtter sistnevnte. Min første bil, en fossil 1955-modell Ifa med 3-sylindret 90,9 liters 2-taktsmotor, hadde kurvediagram for drivstofforbruk i instruksjonsboka.

Oj, det var en stor motor :o
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Baltor

Sitat fra: xzornixz på onsdag 01. juni 2011, klokken 22:43
[Idealfarten for en fossil bil er mellom 50-90, ref. TØI-rapport 1027
Jeg har nå sjekket denne TØI rapporten, de har hentet disse tallene fra en gammel amerikansk undersøkelse. Hvis dette er amerikanske biler med V8 har de mange bevegelige deler og sikkert høyere egenforbruk enn moderne små motorer. Jeg tror fortsatt (helt til noen finner tall på dette) at minimumsforbruket for moderne fossilbiler ligger lavere enn 50km/h.
Lavere fartsgrenser vil dermed redusere energiforbruket og antall ulykker. Det gir ca samme kapasitet på veien.
Det gjør det også mer naturlig/normalt å kjøre med rimelige og lette biler, eller biler med svak motor, som elbiler.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Her er kurven for drivstoffforbruk for 1955 IFA og noen andre data. Håper det blir leselig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

xzornixz

Luftmotstand kan ikke ha noe med det å gjøre i de små hastighetene vi snakker om i Norge. Jeg jobber til vanlig som yrkessjåfør og selv med det den ekstreme luftmotstanden generert med en tilnærmet flat front bruker jeg mindre drivstoff ved jevn kjøring i 75 enn jeg gjør med jevn kjøring i 55...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA