Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vilke felger ?

Startet av Gogs, tirsdag 14. juni 2011, klokken 07:41

« forrige - neste »

Gogs

Det er med et tungt hjerte at jeg leser denne artikkelen i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4125025.ece

Blant annet skriver de følgende: OECD foreslår også mindre støtte til biler som går på elektrisitet eller hydrogen. I dag har slike biler lave avgifter og kan som regel parkere og passere bomringer gratis. Disse subsidiene koster i sum så mye at pengene er bedre anvendt på andre klimatiltak.

Her må elbilistene være våkne og protestere høylydt! Det skulle ikke mer til en bitteliten oppsving i elbil-salget før en eller annnen organisasjon rasler med sablene. Hvordan i all verden skal avgiftsbelegging av elbiler føre til bedre miljø? Dette er uhørt.

Politikerne frykter inntektstap på grunn av økt elbil-salg, og dermed har de kjøpt og betalt en eller annen organisasjon for å uttale seg om at avgifter er svært fornuftig. Dermed har politikerne sin rygg fri og kan peke på organsisasjonens (korrupte) forskere som årsak til at avgiftene ble satt opp. Så enkelt er det. Så gjelder det bare å finne en politisk korrekt måte å arrestere disse skurkene.  >:(
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

cra

Sitat fra: Gamleola på torsdag 19. mai 2011, klokken 12:58
Dermed har politikerne sin rygg fri og kan peke på organsisasjonens (korrupte) forskere som årsak til at avgiftene ble satt opp.

Neida, det er fortsatt politikerne som må gjøre vedtaket, ikke noen organisasjon som måtte synse ett eller annet - kjøpt og betalt eller ikke.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg finner ikke rapporten på nett, så jeg synes det er vanskelig å ta stilling til det Aftenposten skriver.
Hvis de foreslår kutt i støtten til elbiler fordi den er ineffektiv, regner jeg med at de har beregninger som viser hvor den er bedre anvendt.

Nå er vel heller ikke OECD en uavhengig organisasjon som gir objektive råd, men styres ganske hardt (politisk) av medlemslandene.  Inntil jeg leser rapporten antar jeg den har politiske og/eller økonomiske føringer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Cobos

OECD har vel tydelig hatt en frihandels og liberalistisk tankegang som sjelden har stemt veldig godt med den nordiske modellen. Riktignok treffer den jo visse deler av det politiske liv bedre enn andre.
Jeg mistenker at sammenlignet med kollektivtrafikk vil avgiftsletten til elbiler istedet brukt på kollektivtrafikk vil være bedre for miljøet, siden en stor bilpark og dens infrastruktur legger til rette for mer bilkjøring. Men dette er nok et politisk standpunkt som er nærmere Natur og Ungdom enn de politiske partiene.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rune Haaland

Elbilforeningen har registrert denne hendelsen og forbereder mottiltak. Det beste forsvar er å angripe, hvilket vi selvsagt vurderer å gjøre. Det burde være mulig å samle et betydelig antall elbiler og kjøre i kortesje til regjeringskvartalet. Ved å angripe har vi en taktisk fordel. Vi velger tid og sted og vi angriper på et punkt hvor vi i stedet for å få en diskusjon på motpartens premisser setter en ny agenda, dvs krever enda bedre tilrettelegging og penger fra staten. Det bør investeres flere hubdre millioner kroner i infrastruktur til både lading og parkering. I tillegg skal vi ha et nasonalt nett av hurtigladere (Ishavsveier) og vi vil parkere gratis på alle steder eid eller drevet av private p-selskaper. En godt mobilisert maktdemonstrasjon med politisk støtte fra verdens elbilgocedstad slik vi har gjort før. Med hornorkester og politieskorte, norske flagg og kjendiser i elbil. Verdien av en organisert elbilisme er evnen til å overaske og mobilisere.

Gogs

Der sikret du deg nok et medlem i elbilforeningen!  :)

Jeg henter min Peugeot iOn i morgen, men har ikke hørt noe om velkomstpakken som Mitsubishi gir sine kunder ved kjøp av i-Miev. Så derfor tegner jeg heller medlemskapet på egenhånd så fort jeg er elbilist! Denne organisasjonen har virkelig et hjerte for sitt virke, og det er noe som er verdt å støtte!

Lykke til med aksjonen. Håper en bråte protestvillige elbilister stiller opp!
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

El rayo

Sitat fra: Rune Haaland på torsdag 19. mai 2011, klokken 21:24
Elbilforeningen har registrert denne hendelsen og forbereder mottiltak. En godt mobilisert maktdemonstrasjon
Jeg kommer også!

Elbil er en god måte for politikerne til å fjærne den særegne beskattingen av bilkjøp i Norge på en naturlig og gradvis måte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Gogs

Ups... Bommet visst litt på det med medlemskap i Norstart. Ifølge infoen på elbil.no får kjøpere av iOn også første års medlemskap gratis automatisk. Sweet!!!  ;D
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Lunde

Argumentasjonen blir helt feil når man skal stikke kjepper i hjulene for innføring av en ny og langt mer effektivteknologi ved å vise til enkle regnestykker.

Med de samme tallene og vrangviljen kan man lett konkludere med at en Hummer er den mest miljøvennlige bilen i verden, forutsatt at avgiftene den kreves for brukes til reduksjon av utslipp andre steder på kloden.

Det fokuseres av enkelte på nuet. dvs hva som er best pr i dag og de nærmeste "ukene". Skal vi komme noen vei må vi la tiden jobbe for den mest energieffektive og fleksible teknologien som finnes å det er ladbare biler med brukbar elektrisk rekkevidde. Noen vil ha det til at en ladbar hybrid er like god som en ren elbil. Ja under visse forutsettninger er den nesten det, men den vil kunne ende opp som en "elbil" du slipper å lade. Det gjør den jo strengt tatt mens den kjører(på bensin eller diesel)  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Focus

Jeg lurer på om det er på tide å helle litt malurt i begeret.

Dersom elbiler fortsetter å bli bedre, billigere, sikkrere, lenger rekkevidde slik at flere og flere dropper fosilt og går over til elbil. Da oppstår det snart et nytt problem.
Hvis vi skal flytte all den energien som idag kommer fra bensin/diesel vil hverken mengeden elektrisk kraft  produsert eller distribusjons systemene være istand til å tilfredstille etterspørselen.

Det spiller ikke noen rolle om det er hurtiglading eller hjemme lading som blir brukt.

Så det må bygges mange flere monstermaster, fosser legges i rør vindmøller monteres og atom kraftværk, gasskraftværk som må bygges.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

hkaspenberg

Sitat fra: I-MIEV på fredag 20. mai 2011, klokken 10:52
Jeg lurer på om det er på tide å helle litt malurt i begeret.
...
Så det må bygges mange flere monstermaster, fosser legges i rør vindmøller monteres og atom kraftværk, gasskraftværk som må bygges.
Tror ikke det. Det er en gjengs oppfatning, spesiellt på debattsidene til nettavisene, at elektrifisering av transportsektoren vil medføre et enormt behov for utbygging av elnettet.
Hvis man ser på dagens energiforbruk til transport, som stort sett dekkes av fossile energikilder og regner om det til elkraft, så blir tallene store. Men så må man se på effektiviteten til elmotor kontra fossilt drevet motor, samt at elbiler stort sett er mindre etc. så blir regnestykket ganske annerledes.
Grønn bil har regnet endel på dette, se http://gronnbil.no/faq/ .

Selv lader jeg stort sett min Tupper hjemme, og kan faktisk ikke se at at lading av bil utgjør mer enn en 2-4% av mitt totale elforbruk igjennom året. Varmekablene i gulvet på det ene badet trekker mer.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

http://elbil.no/elbilfakta/miljo/286-stromnokk omtaler dette en del. Og om alle går over til elbil vil vi antakelig kunne spare enorme mengder strøm på å legge ned bensinstasjonene (pølsebodene er vel mer riktig?)  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Helge

Sitat fra: Cobos på torsdag 19. mai 2011, klokken 16:31Jeg mistenker at sammenlignet med kollektivtrafikk vil avgiftsletten til elbiler istedet brukt på kollektivtrafikk vil være bedre for miljøet,

ABSOLUTT IKKE her i Trondheim i alle fall. Her går en stor andel av kollektivtrafikken på DIESEL og en mindre andel på gass. Da er det MYE bedre for miljøet - i hvert fall det lokale miljøet mht luftkvalitet NOx etc om folk kjører elbil. Det beste hadde vel imidlertid sikkert vært utslippsfri (bla.a.elektrisk) kollektivtransport.

Når det gjelder strømbehovet som enkelte bekymrer seg over er det beskjedne mengder energi bilparken vil forbruke (selv med en STOR andel elbiler) i forhold til det vi allerede bruker i dag. Energi Norge har også regnet på dette. Den største utfordringen med elbiler mht stømforsyningen er å styre lasten elbilene utgjør slik at vi ikke får uholdbart store lasttopper.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

PerBear

#13
Angående manko på strøm dersom alle får elbil:
Det er ikke mulig å erstatte tungtransport over lengre avstand med eldrift så vi trenger kun se på energien som går til personbiler. Da er det viktig å huske at dagens eldrevne personbiler forbruker ca 50% mindre energi enn en fossilbil pga høyere virkningsgrad.

I tillegg kreves det masse energi for å produsere fossilt brensel, pr. idag når ca 83% av energi i bensinen og ca 87% av energien i diselen fram til bilen (http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf).
(I tillegg daler virkningsgraden til bensin og diesel fordi det blir stadig vanskeligere å produsere olje)

Så det reelle energibehovet til elbil blir kun ca 25-30% av en fossilbil. Dersom vi bruker mer effektive og lettere elbiler som for eksempel Twike Aktiv vil vi klare oss med 1/10 av energien vi bruker til personbiler idag.
Da vil kun energien vi unngår å bruke på produksjon av bensin og diesel være tilstrekkelig til å drifte alle elbilene.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Focus

Det var godt å høre at jeg sansynlighvis har bekymret meg unøvendig, og at overgangen går lettere enn jeg trodde.
Så hva venter alle fosil kjørerne på da er det bare å komme igang.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA