Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vilke felger ?

Startet av Gogs, tirsdag 14. juni 2011, klokken 07:41

« forrige - neste »

Lunde

I fyringsanlegg med vannbåren varme landet rundt fyres det med olje, gass, biokjeler og elkjeler. Bioenergikjeler er selvsagt å foretrekke, men om man tar en titt på fenomenet olje/elektrokjele blir det fort en aldri så liten aha opplevelse.
En oljekjele i et godt dimmensjonert anlegg har en fyringsteknisk virkningsgrad på oppmot 95%. Årsvirkningsgraden er selvsagt ikke like høy, men kan snuse på 80-85%. Dvs at om man fyrer med oljen i kjeler og varmeprosesser utnytter man i praksis 2-3 ganger mer av energien oljen i utgangspunktet inneholder. Om alternativet var en elkjele som det oftest er kunne man på den sparte strømmen kjørt mange ganger lenger me elbil enn om oljen skulle brukes i biler.
Det er viktig at vi bruker den energien vi har der den er mest effektiv. Resultatet er en vesentlig reduksjon i det totale energiforbruket og derved utslippene.

Forstå det den som kan eller vil, men selv gjennom denne "krisevinteren" har kjeler med uprioritert kraft dundret og gått 24/7 og antagelg brukt langt mer strøm enn om samtlige biler i Norge var elbiler. Kraften er der med andre ord vi må bare utnytte den kraften vi har tilgjengelig mer fornuftig  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Kan forøvrig meddele at våre oljeraffinerier som faktisk fremstiller bensin og diesel forbruker anslagsvis 8,7TWh årlig Av dette er ca 1,5TWH faktisk fra samme strømnett vi lader våre biler i fra. Totalforbruket om samtlige kjørte elbil i Norge er anslått til drøyt 6TWh (Milliarder kilowattimer)
ref SSB for året 2009 var det vel :-)

Om vi regner med alle vifter etc som ventilerer eksosutslipp i våre tuneller og garasjeanlegg forstår man at en overgang til elbil ikke nødvendigvis gir et netto merforbruk på det vi har pr dato :-)

Brenner du en kilos vedkubbe i en moderne peis som et alternativ til en panelovn kjører du minst 2 mil på den sparte strømmen .

Jeg har ca 8m2 solfangere på mitt langt fra optimale tak med østvendt plassering. På dette beskjedne areal høster jeg inn varme og varmtvann for mellom 2 og 3000kWh pr år eller nok til å kjøre 10-15 000Km med min TH!NK  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på fredag 20. mai 2011, klokken 11:52
Angående manko på strøm dersom alle får elbil:
Det er ikke mulig å erstatte tungtransport over lengre avstand med eldrift så vi trenger kun se på energien som går til personbiler.

Det er med respekt å melde bare tull. Veldig mye av tungtransporten over lengre avstander kan legges over på jernbanen om bare jernbanenettet blir utbygd nok i de kommende årene (dobbeltspor, kryssingsspor, mer elektrifisering osv.)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på fredag 20. mai 2011, klokken 12:16
I fyringsanlegg med vannbåren varme landet rundt fyres det med olje, gass, biokjeler og elkjeler. Bioenergikjeler er selvsagt å foretrekke, men om man tar en titt på fenomenet olje/elektrokjele blir det fort en aldri så liten aha opplevelse.
En oljekjele i et godt dimmensjonert anlegg har en fyringsteknisk virkningsgrad på oppmot 95%. Årsvirkningsgraden er selvsagt ikke like høy, men kan snuse på 80-85%. Dvs at om man fyrer med oljen i kjeler og varmeprosesser utnytter man i praksis 2-3 ganger mer av energien oljen i utgangspunktet inneholder. Om alternativet var en elkjele som det oftest er kunne man på den sparte strømmen kjørt mange ganger lenger me elbil enn om oljen skulle brukes i biler.
Det er viktig at vi bruker den energien vi har der den er mest effektiv. Resultatet er en vesentlig reduksjon i det totale energiforbruket og derved utslippene.

Ja. Men hvem monterer en ny strømkjele i dag ? Med borehull og vann/vann varmepumpe bruker du bare mellom 1/3 og 1/4 av energien til en strømkjele samt at du får tilgang til nesten gratis kjøling. Regnestykket blir da fort litt annerledes.

Skal man på død og liv bruke olje til noe (annet enn smøring...) er antageligvis den beste løsningen oljekraftverk som produserer strøm. Disse har virkningsgrad på omkring 55%. I tillegg bør man utnytte store deler av restvarmen til fjernvarme, da kan man komme opp mot 80% totalt. 55% strøm gjennom varmepumper hos folk med COP 4 gir 220% varme tilbake + de 25% man fikk fra fjernvarmen = 245%. Deler man på de 80% man får fra en oljefyr ender man på det resultatet at man får 4 ganger så mye varme fra oljen på denne måten.

80-25=55, 55/4=14, 55-14=41, dvs. at om man skal ha ut samme varmemengde som fra oljekjelen sitte man igjen med 41% av oljens energi som strøm til å lade el-biler :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2011, klokken 14:00
Sitat fra: PerBear på fredag 20. mai 2011, klokken 11:52
Angående manko på strøm dersom alle får elbil:
Det er ikke mulig å erstatte tungtransport over lengre avstand med eldrift så vi trenger kun se på energien som går til personbiler.

Det er med respekt å melde bare tull. Veldig mye av tungtransporten over lengre avstander kan legges over på jernbanen om bare jernbanenettet blir utbygd nok i de kommende årene (dobbeltspor, kryssingsspor, mer elektrifisering osv.)

Nuvel... Jeg bor i alle fall i et strøk der det ikek er bare-bare å bygge jernbane (eller vei for den saks skyld), med høye fjell og lange dype fjorder i alle retninger (vestlandet, ja). Nærmeste togstasjon er Åndalsnes, ei halv dagsreise unna. Det har tidligere vært diskutert (og prøvd) å kjøre tungtransport over på Tog, og det viste seg å fungere dårlig i praksis: http://www.logistikk-ledelse.no/2005/tr/tr03-03.htm

Og med det tempoet staten har på utbygging og vedlikehold av samferdsel (det går vel i praksis baklengs?) blir det ikke noe tog her før lenge etter at jeg er pensjonist, i alle fall.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. mai 2011, klokken 14:00
Sitat fra: PerBear på fredag 20. mai 2011, klokken 11:52
Angående manko på strøm dersom alle får elbil:
Det er ikke mulig å erstatte tungtransport over lengre avstand med eldrift så vi trenger kun se på energien som går til personbiler.

Det er med respekt å melde bare tull. Veldig mye av tungtransporten over lengre avstander kan legges over på jernbanen om bare jernbanenettet blir utbygd nok i de kommende årene (dobbeltspor, kryssingsspor, mer elektrifisering osv.)

Du har helt rett. Jeg var ikke presis nok, det jeg mente var eldrift i form av det elbilforum primært omhandler, altså batteridrift.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 20. mai 2011, klokken 14:15
Nuvel... Jeg bor i alle fall i et strøk der det ikek er bare-bare å bygge jernbane (eller vei for den saks skyld), med høye fjell og lange dype fjorder i alle retninger (vestlandet, ja). Nærmeste togstasjon er Åndalsnes, ei halv dagsreise unna. Det har tidligere vært diskutert (og prøvd) å kjøre tungtransport over på Tog, og det viste seg å fungere dårlig i praksis: http://www.logistikk-ledelse.no/2005/tr/tr03-03.htm

Just-in-time prinsippet er nok noe som man delvis må gå vekk ifra ja, om transporten skal legges om på miljøvennlig vis. Da må nok bedriftene belage seg på å ha lager for littegrann mer drift enn i dag. Se på tømmerbransjen, det meste av tømmeret (og flis) til Saugbruks, Borregaard og Petersom går på jernbane, men de har terminaler der de lagrer tømmeret/flisen en stund slik at de alltid har nok til driften selv om transporten skulle stoppe opp en dag eller to.

Man sender nå ferskvare som laks med tog til kontinentet så det lar seg uansett gjøre å få til gode løsninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Når elbilene kommer for fullt må man integrere disse med strømnettet og produksjonsapparatet. Dvs at miljøgevinsten ikke blir optimal om bilene lade i spisslastperioder av døgnet. Om bilene ligger "online"  med nett leverandør og strømprodusenter kan den enkelte selv velge hvor høy prioritet man vil lade etter. Velger man lav prioritet får man gunstig pris på strømmen man kjøper og bilen vil kun lades om everkene mener det er fornuftig. dvs på tider av døgnet lasten forøvrig er lav. Sjalter man over til høy prioritet får man fullt batteri når som helst dog til en høyere pris.
Faktum er at man natterstid kan utnytte såkalt offpeakpower og lade på overskudd fra beredskapsproduksjon i Europa. Da kan man i praksis lade fra kullkraft uten et eneste gram ekstra CO2 utslipp all den til den uregulerte overskuddskraften er som avfall å regne.

Lading av elbiler utgør i praksis ikke mer effekt enn det varmtvannsberedrne i samtlige norske husstander setter i sving etter en dusj . Sistnevnte kan også lett lades om natten ;-)
Jeg tror vi på sikt vil få fjernavleste strømmålere/gps i bilene og blir fakturert etter mengde strm og når på døgnet vi lader.. Vi snakker nok misnt 10 år før det blir en ralitet
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA