Hovedmeny

El + fossil

Startet av Troald, mandag 06. november 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

Øyvind.h

Fossilmotor er totalt sirup sammenlignet med elmotor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lassi

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. november 2017, klokken 18:16

Hestekrefter er hestekrefter uavhengig av energikilde.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. november 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:18
null sjarm og gir ingen eierglede.

OK.

https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8

Nå blir det litt spesielt å bare klippe å lime sitater akkurat som det passer en selv, men det finnes nok en og to slike videoer fra innsiden av en fossilbil...

Counterpointer

Sitat fra: Lassi på tirsdag 14. november 2017, klokken 18:52

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. november 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:18
null sjarm og gir ingen eierglede.

OK.

https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8

Nå blir det litt spesielt å bare klippe å lime sitater akkurat som det passer en selv, men det finnes nok en og to slike videoer fra innsiden av en fossilbil...
Det er mer spesielt å si null sjarm og ingen eierglede. ........

Da trenger en bare ett eksempel for å motbevise din påstand. Jeg synes at de to elbilene jeg har eid så langt har hatt mye mer sjarm og eierglede enn alle fossilbilene jeg har hatt de siste 30 årene [emoji6]

Øyvind.h

Hva mener du? Du påstår at elbiler har null sjarm og ingen eierglede. Derfor postet jeg en video hvor en elbil sprer gledeshyl. En glede jeg selv har hatt siden 2013. Model S er den klart morsomste bilen jeg noensinne har eid. X`en også forsåvidt. Smilet kommer ofte frem når jeg kjører :D
Jeg påstår derimot ikke at en fossilbil ikke kan være artig å kjøre. Skulle jeg eksempelvis drevet med banekjøring ville jeg nok fortsatt valgt fossil. En veteran cab med V8 til søndagskjøring på sommeren kunne også vært artig!

Som sagt: Fossilmotor er totalt sirup sammenlignet med elmotor. Det handler ikke om hva motoren kan yte når den først yter, men responstid.

Lys er lys. Samme om det er stearinlys eller led-pære, ikke sant?
VW ID4 GTX 2023

Ferry

Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:24
En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst...

Men nå var det jo ventinga på "draget" som var det essensielle her, så da må dere ikke argumentere med bunndrag og respons. Det var jo det motsatte som skulle være så fint, eller? ;)

Oddaa

Akselerasjon XC90 V8 vs T8 vs S85

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

geear

Sitat fra: jlan på tirsdag 14. november 2017, klokken 17:00
Ja det nok antall watt du klarer å få ut til hjulene som betyr mest akselerasjonen, men det kan jo være greit å vite litt om dreiemoment også, for det er det som betyr noe for hjulspinn, og det er det du kjenner i ryggen. Da mener jeg dreiemoment på hjulene, eller egentlig den tangentielle kraften mot vegbanen. Det å sammenligne dreiemoment for motorer uten å se på giringsforhold og turtall er jo ganske uinteressant,

Det burde også vært en bedre måte å angi responstid på, spesielt for automatkasser. Det er virkelig påfallende hvor mye større luke man må ha for å komme inn på veien fra stillestående med en konvensjonell automatgiret bil sammelignet med en elbil.
Effekt innebærer en tidsfaktor (1hk = sånn sirkus 75kg en meter opp på ett sekund), og det er derfor effekt er det som angir faktisk arbeid. Du kan yte 500Nm ved å legge 50kg på en meters latmannsarm uten å bevege den en millimeter. Dreiemoment, effekt og turtall er uatskillelige matematisk, men det er effekten som både gir hjulspinn og utfører arbeid. Som sagt i forrige innlegg, når man skryter av høyt moment så er det akkurat det samme som om man skrøt av mye hestekrefter på lavt turtall. To motorer, begge har 500hk 7000rpm, men den ene har 500Nm ved 2500rpm og den andre har 1000Nm ved 2500rpm. Har du anledning til å utføre arbeid på et gitt turtall (f.eks. fungere som generator eller pumpe) og kan kjøre begge motorene på 7000rpm så vil de yte det samme. Har begge 500hk ved 7000rpm så vil de også ha samme dreiemoment ved 7000rpm. Men i en bil ville den siste vært overlegen, fordi at den har 1000Nm på lavt turtall vil også bety at den har mye mer hestekrefter ved samme turtall, og altså er sterkere i hele registeret opp til toppeffekt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 14. november 2017, klokken 22:26
Akselerasjon XC90 V8 vs T8 vs S85
S85 er det en stund siden har vært i salg, og er tregere enn selv Model X 75D. Kan heller se på denne grafen:

[attachment id=0 msg=633157]
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Begge kurvene må man anta at er fra 0 eller i fart med turtall rundt effekttopp (noe man aldri vil ligge på til vanlig). Uansett ser jeg ingenting feil med noen av kurvene, XC90ens ca. 0,2 sekunder ekstra ventetid føles som en evighet når man skal ut i en luke eller gjennom en rundkjøring. Det samme ville man sett med en e-Golf eller Leaf eller whatever, reagerer mye kjappere enn gromme fossilbiler.

Ta samme test med 50km/t rullende start på normalt cruiseturtall og pedalen i gulvet, så blir kurvene direkte flaue for de aller fleste andre biler nesten uansett modell av Teslaer som er i salg i dag. Det er ingen som flyr rundt opp mot effekttoppen med fossilmotor hele tiden, annet enn på bane, og i alle slike situasjoner skal det nedgiring for å treffe nær effekttopp, og man vil med de aller fleste av dagens biler også ha en liten forsinkelse på kraftleveransen på grunn av turbo spoolup, uansett alle mulige smarte løsninger for å holde fart i den.

Rollep

Det kommer helt an på hvilken forbrenningsmotor du sammenligner med  ;)

automat

Sitat fra: Rollep på onsdag 15. november 2017, klokken 12:34
Snu på det.
Å lage en forbrenningsmotor med god respons er så dyrt og komplisert, at bare kostbare biler har det.
Å lage en elmotor med god respons er så enkelt og billig at selv middelmådige elbiler kan utstyres med det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Så lenge vi snakker ordinær bil står den seg godt. Ikke uten grunn at en Model S på 2 tonn+ med 7 seter spretter ut av startblokka foran rådyre og spreke sportsbiler i dragrace.
Effekten er tilnærmet momentan.

Ikke uten grunn Top Gear ga lovprisende skussmål til Rimac Consept One, om man skal begynne å prate om noe annet enn familiebiler som Tesla.
VW ID4 GTX 2023

geear

Denne gir et visst inntrykk.
https://www.youtube.com/watch?v=_NnNEuxqoPo

Og det morsomme er at forskjellen er større i fart når man ligger på normalt gir og Lamboen må gire ned.

Jeg liker like dårlig å innrømme det som andre "petrol heads", men elektromotoren er konstruert på en måte som gjør at selv en liten og billig motor har uslåelig respons og samme kreftleveranse uansett turtall.

jlan

Jeg er enig med gr i det meste, men ikke angående hva som er bestemmende for hjulspinn.  Sammenhengen mellom dreiemoment og effekt er:
Effekt (kW) = Dreiemoment (N.m) x Turtall (RPM) / 9.5488

Det er i praksis umulig å levere full motoreffekt ved lave hastigheter, da en vil få hjulspinn lenge før det er oppnådd. Det er også en enorm belastning på drivaksler mm., hvis det ikke momentbegrenses.  En drivaksel tåler et gitt moment, mens effekten den overfører bestemmes av formelen over.

En Tesla leverer konstant dreiemoment i lave hastigheter.  Over "knekkpunktet" leverer den konstant effekt, til den faller av litt på veldig høye turtall pga diverse tap.  Kurven under er vel litt gammel, men den illustrerer hovedtrekkene:
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA