Hovedmeny

El + fossil

Startet av Troald, mandag 06. november 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

Agmuns

Kjøpte en ny bensinbil (aka familiebil) i år. Bestilte også en ny i3 i år for å bytte ut nummer 2-bensinbilen.

Kommer aldri til å gidde å stå på venteliste for å kjøpe en bil, så dersom bilprodusentene ikke får ut fingeren brennkvikt så blir min neste familiebil også en bensinbil.

Gardin

Jeg har bare en elbil. Har aldri eid en fossilbil.

Counterpointer

Sitat fra: Gardin på mandag 06. november 2017, klokken 19:44
Jeg har bare en elbil. Har aldri eid en fossilbil.
Respekt [emoji1360]

Counterpointer

Ampera-E

Seks år gammel diesel SUV med hengefeste og 4wd

Bensin ATV 4wd

R1100 mc bensin

Planer om ren eldrift i alle ledd, men det tar tid og koster en del. Foreløpig har gressklipper, løvblåser, og kantklipper blitt el.....
Eneste jeg kvier meg for er å bytte ut R1100 som jeg er knyttet til.

Drømmeoppsett er
Bollinger B1
Mission-E
Zero FX-S Mc

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

CitB59EL

Vi solgte vår siste fossilbil i mai  2015 (Citroen Grand C4 picasso m/krok og suberb familiebil!). Har lånt bil med krok 3 ganger og byttet bil med familie på ferie 1 gang siden.
Er på vår andre B klasse Electric som hoved bil-veldig fornøyd! 
Vi har hatt min Citroen Berlingo El firma bil lengst (feb 2014). Denne har blitt brukt som "pakkesel" og det var vel den som gjorde at vi bestemte oss for å ta skiftet til el fult ut!
Picassoen gikk vel 5000 km iløpet av tiden før vi fikk første B klassen. Berlingoen derimot-den har fått kjørt seg 79000 km nå. Når vi ble 4 så viste det seg at jeg ikke fikk plass til 2 barnestoler framme i Berlingoen. Derfor måtte vi ut på bilmarkedet igjen for bil 2(barnehagebilen). Vurderte fossil ala 50000 kr men fant fort ut at trillingene var ypperlig siden vi fikk plass i garasjen.  De var rimelige brukte, men fristet lite å legge ut 80-90000 for 5 år gammel bil uten garanti når en fikk ny for 163500, så valget var enkelt! Pr idag blir C-zeroen brukt oftest og B klassen på lengre turer (Stjørdal-Overhalla). Alle andre redskaper går på strøm inkl plenklipper og kantklipper (Makita). Så for vår del er det ingen vei tilbake ihvertfall:)

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på mandag 06. november 2017, klokken 20:22
Profilen sier sitt..... [emoji6]
Forklar gjerne litt mer, skjønte ikke den [emoji851]

elektrolux

Har bensinbil, dieselbil, russebil, camper, skolebil, varebil, sportsbil, veteranbil, 1, 2, 3 og 4 seter elbiler, + en haug med MC, både bensin og el.

Alt til sitt bruk. Eneste jeg ikke har er vel elbil med 150+ km rekkevidde, men det har med prisen på hurtig lading å gjøre, kontra prisen og bekvemmeligheten med fossilt drivstoff når en skal på langtur.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PK snekker

En 1990 mod Lancia bensin og en 2012 Opel varebil diesel.

Varebilen blir byttet når det kommer en elvarebil med 5-600km rekkevidde og stor nok til å ta med seg en gipsplate innvendig
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Amatøren

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. november 2017, klokken 21:40
Forklar gjerne litt mer, skjønte ikke den [emoji851]

Vel. Litt usikker på om det var ironi, men velger å helgardere (forsøker å trå litt varsomt da jeg har dummet meg ut tidligere.....):

Det ble listet opp av andre om hva de hadde og slang meg på med hva vår husstand har å kjøre med ved å henvise til signaturen.

Pr. dag dato har vi e-up!, Sharan og Caravelle. Venter på e-Golf (ca uke 50) og reservasjon på e-tron (rykker stadig fremover i køen slik mange andre  ;) ).
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

THE

@Amatøren, signatur vises ikke i Tapatalk, så de som bruke app på mobiltelefon/nettbrett vil ikke se hvilke kjøretøy som er listet i signaturen din.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amatøren

OK - Det viste jeg ikke. Beklager så mye!

Da er det derimot listet opp nå, eh..... ett par poster siden.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Falsum

Kjøpte en helt ordinær brukt Leaf for 3-4 år siden. Valgte da å beholde en helt alminnelig Opel Astra stasjonsvogn.
Med to små barn var vi overbevist om at vi måtte beholde bensinbilen for lengre turer, besøk hos besteforeldre i Kristiansand etc.

Etter et halvt år innså vi at Astraen bare sto parkert og "sto seg ihjel". Måtte ut å starte den noen ganger og se om den klarte å hoste seg i gang. Valgte å selge den og har nå hatt kun én elbil i husstanden i over to år.

Fungerer utmerket, og det var i grunnen aldri nødvendig å beholde bensinbilen.

Det skal sies at vi bor i Oslo og har lavt behov for bil i den daglige tralten. Vi har meldt oss inn i Bilkollektivet (som fungerer helt utmerket). Der har vi tilgang til egnet bil når vi skal på lengre turer. Typisk en tur til fjellet i vinterferie/påsken, en tur til Sørlandet en gang eller to i året og kanskje en Danmarksferie om sommeren.

Latterlig stor besparelse å heller betale disse turene etter en pay-per-use modell, og slippe årsavgift, vedlikehold, forsikringer etc. for en bil nr. 2 som knapt brukes.

Anbefales på det varmeste å bruke bilkollektiv som "ventil" for fleksibilitet for lengre turer.
Snart blir nok Leafen oppgradert til en elbil med større rekkevidde, og da blir det ikke lenger nødvendig med reserveløsning i bilkollektivet. Leiebil ved behov er jo også mulig, f.eks. når man må kjøpe noe stort på IKEA.

Luring

Ingen valg i avstemminga for oss som har 3 dieselbilar, 3 traktorer, ei stor gravemaskin og tom. ei dieseldreve blandemaskin....
og drøymer om elbil....

Ein må setja fotavtrykk etter seg her i verda....

Espen Hugaas Andersen

Har Model X 100D og Hyundai i30cw. Vi beholdt fossilen når vi kjøpte Teslaen fordi den har manuelt gir som er bra til øvelseskjøring. Men den kjøres nå svært lite så det kan hende den selges når som helst. Jeg forventet kanskje at den ville kjøres noe sånt som 5000 km/år, men etter 5 mnd så har jeg kanskje fylt diesel en gang. Da har den maks kjørt rundt 750 km. Og trenden er nedadgående...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA