Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S - levering 2013

Startet av PerBear, mandag 13. juni 2011, klokken 10:28

« forrige - neste »

PerBear

I Japan jobbes det med å få frem regler for privat ombygging til elektrisk drift. De fokuserer på sju sentrale emner ved ombygging:

  • Fare for elektrisk støt
  • Brannfare
  • Tilstrekkelig motoreffekt
  • Tilstrekkelig rekkevidde
  • Driftsikkerhet
  • Unngå utilsiktet start
  • Bibeholdt bremsefunksjon

Det står mer om dette her: http://www.cars21.com/content/articles/57320110503.php

Kanskje et bra utgangspunkt for forhåpentlig våre kommende regler?

Her er en google translate over innholdsfortegnelsen på det ene dokumentet:

Table of Contents
The first and Scope 4 ·······························
2 Definitions 4 ·······························
Technical matters pertaining to the construction and equipment 3 5 ·········
Ⅰ general electrical equipment 5 ···························
1. 5 Application of Provisions relating to the relationship between specific electrical equipment notice
2. Electrical Cable color 6 ··················
3. Protection against electric shock at impact 6 ···················
4. High-voltage cutoff system 6 ···············
5. Electromagnetic compatibility (EMC) ············································ 6 ················
6. Monitoring of insulation resistance 7 ·····················
Ⅱ battery drive 7 ···························
1. Battery for driving safety 7 ··············
2. Method for driving with a battery 7 ···········
3. Check battery electrolyte solution for driving 8 ·······
4. The drive battery gauge 8 ···············
Ⅲ motor and drive train 8 ··········
1. Strength eight joints of the motor and power transmission equipment
2. Strength of the drive train 8 ·········
3. How to fix the motor 9 ··················
4. Waterproof protection of the high-voltage motor control 9 ...
5. Connected to the motor power cable 9 ·······
6. Water-resistant when used wheel motor 9
7. Automobile driving performance 10 ··················
8. Maximum output of 10 and how to determine the rated output torque
10 speed controller and accelerator Ⅳ
1. And 10 speed controller and failsafe
2. Safety throttle 11 ···············
3. Installation Contactors 11 ·················


Da er det bare å få oversatt resten!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Nå foreligger et utkast på engelsk av de japanske reglene for ombygging til eldrift som jeg legger ved.
Det kan også lastes ned fra: http://www.apev.jp/en/guide/pdf/Draft-guidelines_201104_E

Flott hvis vi kan få til lignende regler i Norge i løpet av noen måneder!  :)


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

#2
Helt enig.

Eneste problemet jeg ser er at biltilsynet vil kreve dokumentasjon på alle disse kravene.

Ta f.eks throttle safety. Alle bør kunne både bekrefte at der er 2 fjører og teste et dobbelfjærsystem. Likevel er trenden at alt må dokumenteres av en uavhengig instans, som er godkjent for å dokumentere slike ombygginger......

Dermed risikerer vi at selv dette enkle kravet, vil komme på tusenvis å få dokumentert...... ::)

Hadde derimot biltilsynet brukt sin egen kompetanse med en slik liste som underlag, ville vi endelig hatt håp om å få forsvarlige ombygginger godkjent.

Da ville f.eks jeg presentert mine bygg, og fått avdekket ev. uheldige løsninger som måtte eksistere.

Slik det er nå, vet jeg at ethvert forsøk på å presentere en ombygging blir møtt med helt urimelige krav til dokumentasjon, og i praksis avskiltning, inntil kjøretøyet er tilbakeført til original stand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Godt poeng Elektrolux, men det PerBear tenker på er vel å få til en prøveordning basert på disse japanske reglene.
I denne prøveordningen bør det da ligge inne at gjennomføringen skal kunne kontrolleres av en gruppe som er innvolvert i prøveordningen, altså frivillige fra biltilsynet og brukermiljøet.

Kravet om godkjenning fra uavhengige laboratorier er jo hentet ut fra Kjøretøyforskriften, som egentlig ikke dekker dette området i dag.

Det bør være vesentlig enklere å få godkjent bytte av batterikjemi enn ombygging fra fossil til elektrisk. Bremseforsterker, vektfordeling, motorstyrke etc blir ikke påvirket. Dermed er det mye i skrivet som ikke er relevant.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

#4
En god kilde til standarder er Asia, der er de aller fleste relevante standarder mulig å lese online i en eller annen form, bl.a. på wenku.baidu.com. Der har jeg bl.a. funnet følgende:

Secondary batteries for the propulsion of electric road vehicles - Performance testing for lithium-ion cells and batteries EN (European Norm) 62660-1(avstemmingskopi - CDV): http://wenku.baidu.com/view/ff57f82ee2bd960590c677ba.html

Secondary batteries for the propulsion of electric road vehicles - Reliability and abuse testing for lithium-ion cells EN (European Norm) 62660-2(avstemmingskopi - CDV): http://wenku.baidu.com/view/30f72787b9d528ea81c779c5.html

Secondary cells and batteries containing alkaline or other non-acid electrolytes - Secondary lithium cells and batteries for portable applications IEC(International Electrotechnical Comission)61960: http://wenku.baidu.com/view/5f8ef83467ec102de2bd89d1.html

[Og for dem som skal lage seg en Killacycle-killer ;D (http://www.killacycle.com/) er dette sikkert nyttig lesing:
Electrically propelled road vehicles — Test specification for lithium-ion traction battery packs and systems — Part 1: High energy applications ISO/WD 12405-2: http://wenku.baidu.com/view/0644700316fc700abb68fc85.html

Les & lær  ::)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA