Pris opp med enda 45.000!!!

Startet av hanjan, mandag 06. november 2017, klokken 10:38

« forrige - neste »

jkirkebo

Opel gjorde alt feil med Ampera-E. Hadde de bare satt en bedre markedspris på bilen i starten, f.eks de 45.000,- høyere som de nå har varslet, hadde alt vært så meget bedre. Køen hadde vært mer håndterbar, kundene hadde vært mer fornøyde og importør + forhandlere hadde tjent mer pr. bil.

Isteden satte de en alt for lav pris i starten, fikk alt for mange bestillinger, en masse misfornøyde kunder pga. lang leveringstid og nå enda mer misfornøyde kunder pga. kraftig prisheving. Ikke rart Opel sliter i Norge, de er tydeligvis svært dårlige på å ta strategisk gode beslutninger.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

erato

Opel ønsker nok å selge den men etter salget av Opel til PSA vil GM ha bedre betalt. Snodig at PSA ikke tok høyde for Opels forpliktelser ved kjøpet. Mangel på due diligence? Uansett, bilen er fortsatt alene om den lange rekkevidden til en pris rundt 400k. Og det vil den være ett par år til. Og frem til det kan det argumenteres for at den fortsatt er et godt kjøp, om man trenger rekkevidden. Nye egolf er en bedre, mer komfortabel og mer velutrustet bil, men med 55% av rekkevidden, dårligere ytelse og litt mindre plass. Jeg kommer til å orientere meg litt mer om hva den koster, liker ikke å bli snytt av Opel. For er verdien av det store batteriet primært at jeg slipper å være så opptatt av lading, skal jeg kjøre mer enn 15 mil har jeg en splitter ny Mercedes og kan leve med en nr 2 bil med kortere rekkevidde.

Men hva skjer med biler med den rekkevidden om 2-3 år når det kommer konkurrenter med lenger rekkevidde på banen? Bruktprisene kan rase. På den annen side; elbilfordelene kommer til å reduseres, då det er ikke sikkert de blir billigere/like billige. På den tredje side; dette er åpenbart begynnelsen på slutten for Ampera i Europa. Hvor morsomt blir det å sitte med en bil det kanskje bare er solgt 5-6000 eksemplarer av i hele Europa? Jeg vil ikke satse på at den blir et samleobjekt akkurat. Med mindre den blir en gravstein over Opel.....

HPSE

Sitat fra: erato på mandag 06. november 2017, klokken 16:28
Uansett, bilen er fortsatt alene om den lange rekkevidden til en pris rundt 400k. Og det vil den være ett par år til.

Glemt Hyundai Kona som kommer juni/juli neste år? :-)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

erato

Sitat fra: HPSE på mandag 06. november 2017, klokken 16:36
Uansett, bilen er fortsatt alene om den lange rekkevidden til en pris rundt 400k. Og det vil den være ett par år til.

Vi burde kanskje ha lært oss å tro det når vi kan se det? Har de priset 60 KWh pakken? Og kan du få den om du bestiller nå? Og nei, Amperaen er fortsatt den eneste som ruller på veien. Bortsett fra det så ikke Konaen mye spenstig ut og den virker klart mindre innvendig. Beholder jeg plassen i køen kan jeg trolig få en Ampera til samme tid. Men jeg liker ikke Opels kundebehandling her. Og jeg lurer sterkt på hvor kurant det vil bli å sitte med en slik på noe sikt. Dette er åpenbart en bil som er på vei ut nærmest før den er lansert.

Dr_T

Da er Amperaen avbestilt. Dette gidder jeg ikke.

erato

Min blir også avbestilt. Vil ikke være kunde hos noen som behandler folk slik, verken nå eller i fremtiden.

1Ampera

Det hadde vært fint om alle hadde avbestilt slik at jeg slipper å vente til 2019 med å få byttet ut E -up en, har nå hatt denne i 3 år, det tok 3 år for å ordne opp i en klage jeg hadde på at bakbremser lå på. Har nå kjørt Ampera siden mai, strålende fornøyd.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

erato

Trenger du to Amperaer? Synes 》400000 begynner å bli stivt for en nr2 bil.

sylwester

Sitat fra: Agmuns på mandag 06. november 2017, klokken 15:45
Interessant vending denne prisøkningen, men det er helt vanlig at det står med liten skrift i bilkontrakter at prisen kan endres frem til overleveringsdato pga endret kronekurs, pris fra fabrikk etc. Det har det gjort på samtlige av mine biler så lenge jeg har vært i nybilmarkedet. MEN, det står som regel også at kunden kan trekke seg hvis prisøkningen er på mer enn noen få prosent (husker ikke i farten, men mener det er i området 5%).

Den kontrakten til Opel hadde det hvis beløpet ble over 6% HVIS leveringstiden var under 6 md. Kontrakten i seg selv blir rotete siden mye av vilkårene ikke gjelder OA-e siden den hadde over 6md leveringstid.

Uansett så syns jeg de som fremdeles vil ha bilen ikke burde akseptere prisøkningen fra Opel.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

1Ampera

Trenger du to Amperaer? Synes 》400000 begynner å bli stivt for en nr2 bil.

Da kunne jeg byttet ut E-up som må lades hver dag, levert av en importør som er mye verre enn den servicen jeg har fått hos Opel forhandleren. Jeg har eid Audi som var en grei bil, men elendig service fra forhandler. Har kjørt Opel de siste 10 år, Vectra, 3 insignia og har hatt en utmerket service fra min forhandler. Hadde også kontrakt på ny Insignia fra april, den ble kansellert på grunn av avgiftsøkning og usikkert om levering i år. Kjøpt isteden BMW.

Jeg har vært strålende fornøyd med den servicen forhandler har ytt ovenfor meg. Den største tabben jeg gjorde var at jeg ikke bestilte 2 Ampera er når jeg bestilte i 2016.

2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

navyelsen

Sitat fra: teslanor på mandag 06. november 2017, klokken 13:35

Dette blir klart "advokatmat". Gruppesøksmål støttes. Er det noen som kan ta på seg å organisere dette? Noen som har vært i kontakt med enten elbilforeningen eller NAF ifht. partsstøtte?

Tror gruppesøksmål kan bli vanskelig. Såvidt jeg har skjønt det så er ikke kontraktene skrevet med Opel Norge, men den enkelte forhandleren som motpart. Det blir i så tilfelle mange mindre søksmål mot de individuelle forhandlerne.

Å ta saken til retten kan da bli både dyrt og tidkrevende for den enkelte kunde, og det er ikke sikkert det lønner seg for 45.000 kr når en ikke kjenner utfallet.
Mange vil nok vegre seg for dette, og heller avbestille!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Beamer Screamer

Det virker helt merkelig at GM bare kan sette opp prisen på biler til Opel/PSA. Alle Opler er jo GM produkter og vil fortsette å være det i flere år til mens PSA gradvis faser inn sine plattformer og teknologi, så prisingen av biler og komponenter fra GM til Opel må jo ha vært helt sentralt i avtalen om kjøp av Opel. Hvis GM velger å doble prisen på biler/komponenter levert til Opel står de jo uten biler å selge og er i praksis døde. Mulig Ampera-e er et spesielt case, men her virker det som at noen i PSA har gjort en dårlig jobb i due diligence prosessen. For kundene er det bare å stå på sitt så får dette bli Opel/PSA sitt problem.

Sikkert gøy å være i Opel systemet i Norge om dagen. Etter 20 år med kontinuerlig fallende salg har de endelig en bil som treffer markedet så til de grader, og så klarer de jammen å kløne til det også. Dessverre for Opel er de et ganske ukjent merke for mange i Norge og det eneste nordmenn vil forbinde med merket i lang tid fremover er fadesen rundt Ampera-e.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Espen Hugaas Andersen

Prisen på Ampera-e ga aldri noen mening. Når de nå justerer prisen så er de nok nærmere en pris de kan gå i null på. Det var en pris i dette området jeg forventet i fjor. F.eks: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29154.msg494709.html#msg494709

Jeg kan skjønne at GM ikke er villige til å subsidiere Peugeot. Og tydeligvis har Peugeot ikke sørget for å få låst prisen på Ampera-e leveransene fra GM på dagens nivå.

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Fagasstraps.com

Sitat fra: HPSE på mandag 06. november 2017, klokken 16:36

Kona 40/60, Niro 40/60, Leaf 40/60 enn så lenge.

En båt annenhver uke fra Pyongtaek til Wallhamn med 100 til 200 biler om gangen. Ønsketenkningen din er optimistisk, barnslig og uviten.

Men hvis de kjører på som de andre merkene gjør ved nye elbil lanseringer, så blir leveringen slik; Levert biler vises fram til de første bestillerne. 50-100 demobiler og showoff biler til de første kundene. En måned etter begynner de "andre på lista" bilene å komme, ca. en måned etter første bilene. Så er det sommerferie ved fabrikken, og noe lavere produksjon, hvor de går over linjene for å øke hastigheten. Så blir bil bestilling nr. 201 laget, i August, på båt midten av September og bilen kan forventes med skilter etter ca. 12 uker fra produksjons dato. De som er nr. 1000 og utover kan forvente bil tidligst Medio 2019.

Min analyse er basert på empirisk statistikk; Så langt det strekker seg for Elbiler. Hvis du er imot det så holder du med Christine Meyer, og du kan gå til teoretisk statistikk.

Hva angår prisen;

erato

Problemet med hele prosessen er ikke pris men loving og lyging. Hadde jeg visst sånn noenlunde hva prisen ville ende på og at det ville ta ca 20 mnd å levere en bil  som trolig kommer til å være en utgående modell innen den blir levert, da jeg inngikk avtale, ville jeg vurdert andre alternativer, eller stilt meg i kø andre steder.

Kona som skulle ha Amperaen overtar nå i stedet min 5 år gamle toppspekkede Ford Focus, som jeg egentlig skulle la inngå som innbytte i den nye Mercedesen som blir levert i disse dager. Amperaen er nå for dyr som nr 2 bil, og jeg gidder ikke rykke tilbak til start og stille meg i en ny elbilkø. Så får vi se hva ståda er på elbilfronten når Focusen blir sliten.

Og jeg er helt enig med foregående taler når det gjelder ønsketenking om elbilleveranser. Bare vent til de store markedene, feks Kina, skal ha biler. Og jeg så noen europeiske tall som tilsier at batteriproduksjonen innen overskuelig fremtid bare vil være tilstrekkelig til å dekke 5% av nybiletterspørselen i Europa.

Den samlede produksjonen av biler til feks Tesla siden selskapet oppstart er ca 2,5% av GMs årsproduksjon. Vi har en lang vei å gå før elbilinfrastrukturen er der at det kan levers signifikante mengder med nye biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA