Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf med 50 000km mellom servicer

Startet av Timmermans, lørdag 04. november 2017, klokken 20:39

« forrige - neste »

Sele

Noen her som får Leaf til og se ut som den fantastiske bilen som KUN trenger skifte av pollenfilter og bremsevæske. Denne bilen har tydeligvis ikke styring fjærer støtdempere bremsesystem forstilling bakstilling hjullager trenger rust kontroll etc..

Sele

@lifern

Ved og skrive "178000 km uten service" Så får du det til og fremstå som at bilen har gått disse km uten tilsyn..
Men nå har du jo rettet opp ;)

lifern

Sitat fra: Sele på fredag 02. februar 2018, klokken 08:09
@lifern

Ved og skrive "178000 km uten service" Så får du det til og fremstå som at bilen har gått disse km uten tilsyn..
Men nå har du jo rettet opp ;)

Nå er det ikke så mye jeg har gjort med bilen.
Eneste er pollenfilter og bremseklosser.
Bremseklosser byttet jeg på 150000 km.
Så den kan rulle ganske mange km uten spesielt mye tilsyn.
Om en velger å ta service eller ikke blir opp til den enkelte uten at "noen" må henge seg opp i det.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

Sele

Folk må selvsagt få gjøre som de ønsker. Men da forstår jeg ikke hvorfor man går ut og omtaler service som det største tull man kan finne på og gjøre med en Leaf som kun har 2 stk kontrollpunkter,pollenfilter og skifte av bremsevæske. Dette er rett og slett et dårlig råd.

Min anbefaling er og bruke service intervallene i garanti perioden. Når den er ute så kan man vurdere om man er kyndig nok til og utføre dette selv. Er man ikke det så kan man velge og fortsette med service eller velge og ikke ligge i forkant og bruke EU-kontrollene som avdekker feil for så og få dem reparert.

Selv en Nissan Leaf består av mer enn to stk kontrollpunkter og ja den går veldig langt uten service. Så blir det eiers valg av hvordan han ønsker og drifte sin bil.

tomrh

Sitat fra: Sele på fredag 02. februar 2018, klokken 11:42
Folk må selvsagt få gjøre som de ønsker.
Nettopp. Det er da ganske greit å opplyse om at bilen fungerer fint i veldig mange km uten å oppsøke verksted for service, så får folk velge.

På mine fossile biler har jeg skiftet olje selv med jevne mellomrom, og fått skiftet registerreim og gearolje hver 100.000 km. På EU-kontroll får man beskjed om bremser, hjullagre ++. Har gått veldig fint dette. Tidlig i eierskapet er det i praksis ingenting som går galt som skyldes bruk eller slitasje, så service dreier seg bare om å sjekke punkter som likevel er i orden.

Sitat fra: lifern på fredag 02. februar 2018, klokken 09:24
Eneste er pollenfilter og bremseklosser.
Du bør skifte "gear"-olje også snart da, den er nok blitt ganske grumset.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sele

Så du synes det er greit og opplyse om at bilen bare har et hovedpunkt på service,pollenfilter også skifte av bremsevæske på intervall? Og at man på det grunnlaget skal gjøre seg opp en mening om man skal følge et service program eller ikke? Svaret er jo gitt hva man velger dette er villedende opplysning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA