Forslag for ladeutbygging i sameier/borettslag

Startet av Osloensis, lørdag 04. november 2017, klokken 08:23

« forrige - neste »

Osloensis

Å bygge ut i fellesgarasjer er ofte dyrt og tungvint. Ny, felles hovedledning må gjerne legges, i tillegg til tilkoblingene på enkeltplassene, og disse er dyre. 30-200 tusen per garasje er vel vanlig, litt avhengig av lokalene og størrelse. Å få et styre eller årsmøte med på dette når kun et lite mindretall har elbil, er forståelig nok vanskelig.
I Oslo får man, ved å søke i forkant, 20% dekket av kommunen https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/tilskudd-legater-og-stipend/tilskudd-til-ladeinfrastruktur-i-borettslag-og-sameier/#gref. Men dette er jo ikke all verden.

Så hva gjør man da for å få fortgang? Andre interesserte beboere  venter gjerne med elbil grunnet ladeproblemer, og et flertall for en godkjenning av store kostnader kan ligge svært langt unna.

En løsning kan da være å tilby sameiet følgende avtale:
De eksisterende elbileierne går sammen om å betale for utbygging av ny hovedkabel. La oss si at dette vil koste 200.000, og at 10 personer har elbil. Dette vil da si 20.000 per pers, pluss egen ladeboks og tilkobling hovedkabel.

Men opplegg for ladning vil sannsynligvis gjøre at flere vil anskaffe seg elbil, ihvertfall i Oslo-området. Den 11. personen som skaffer seg elbil, betaler da inn 18200 kr, som så betales ut til de 10 opprinnelige, den 12. personen betaler inn 16700 som betales til de 11 første, den 13. 15450 kr osv. (Litt ekstra per ny person for å betale for nettbankgebyrer ol).

Så kan man gjerne ha en avtale om at når andelen elbiler når x% av plassene, overdras hele kostnaden til sameiet.
Men i verste fall er det ikke all verden å ha et excelark og la elbileierne sammen stå for kostnadene. Etterhvert som kostnaden per enhet når et "gulv", kan man evt slutte å overføre til tidligere innbetalere, men ta samme beløp for alle (indeksregulert eller ikke) og bygge opp et fond for fremtidige ladekostnader (om 5-10 år vil man kanskje trenge/ønske en langt kraftigere overføring).

Selv om dette er litt plundrete å administrere, er det ikke umulig, og det vil minimere surmuling fra dem som ikke ønsker/liker elbil.

Om sameiet skal stå som eier, eller om det skal opprettes et ladelag man kjøper seg inn i (på samme måte som at mange sameier har garasjelag), vil vel variere fra sted til sted.

Dette krver litt administrasjon, men er en måte å få fortgang i sakene på. Man kan da søke kommunen om midler uten å vente på generalforsamlingen, man sikrer at det faktisk blir noe av innen kort tid, og man skaper ikke konflikt i sameiet.
Man vil mest sannsynlig ikke bli sittende med kostnaden alene - når lademulighetene først finnes, vil nok flere bli interessert. Særlig i Oslo, der nye bommer kommer våren 2019.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA