Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Ellemelle

I begynnelsen løste Tesla dette ved å gjerde inn SuC i Tyskland, det vil si at du måtte forbi en bom for å komme inn til laderen. Da var det ikke lengre åpen for allmenheten.

I følge Electrek så har Tesla kommet rundt dette nå:
Tesla doesn't use the plug and the ordinance apparently also applied to Tesla's Superchargers even though the stations are only for Tesla drivers and don't affect anyone else.

The company didn't open a new Supercharger in Germany since it has been implemented, but that changed last month when they opened a new station in Beelitz, Germany.

In order to comply, Tesla made it look like it's not a  "publicly accessible" station by adding a sign that reads "Only accessible to Tesla drivers during the charging process"

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. desember 2018, klokken 10:34
In order to comply, Tesla made it look like it's not a  "publicly accessible" station by adding a sign that reads "Only accessible to Tesla drivers during the charging process"

Som sagt, om dette er en måte de kommer seg rundt loven på, er loven totalt poengløs.

Ellemelle

Men loven er jo helt poengløs i utgangspunktet.

Det har aldri vært ulovlig for Tesla å ha sitt eget ladenettverk som kun kan brukes av Teslabiler. Men fordi dette nettverket var offentlig tilgjengelig, ville Tyskland (les: den tyske bilindustrien) stikke kjepper i hjulene, slik at Tesla måtte montere CCS-kabler på ladestolpene, selv om de ikke bruker det selv.

Panduck

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. desember 2018, klokken 10:49
Men loven er jo helt poengløs i utgangspunktet.

Det blir litt off topic, men nei, loven er overhode ikke poengløs. Får man en jungel av standarder blir det nær umulig å forholde seg til som elbilist, man kan jo tenke seg hvordan det ville bli om alle skulle gjort som tesla, og hvert bilmerke skulle ha sin egen ladelokasjon.

Riktignok kan Tesla sies å være i en særstilling, og det ville vært urettferdig for Tesla at de andre selskapene skulle få la sine kunder bruke Tesla sine ladestasjoner, og dermed få en fordel av å ha et godt ladenett uten å ha bidratt noe til det. Det er et poeng, men det betyr ikke at loven er poengløs av den grunn.

Er det å forstå at Tesla kun vil la Teslabiler lade på sine CCS punkter, eller er dette fremdeles ikke avklart?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: Panduck på mandag 10. desember 2018, klokken 11:09
Riktignok kan Tesla sies å være i en særstilling, og det ville vært urettferdig for Tesla at de andre selskapene skulle få la sine kunder bruke Tesla sine ladestasjoner, og dermed få en fordel av å ha et godt ladenett uten å ha bidratt noe til det. Det er et poeng, men det betyr ikke at loven er poengløs av den grunn.
Men det er her du misforstår. Vi diskuterer ikke om Tesla må dele laderne med andre eller ikke. EU har aldri krevd at andre skal kunne lade på Teslas ladestasjoner. De krever bare at ladestasjonen skal støtte CCS, selv om de eneste bilene som bruker ladestasjonen ikke har CCS. Det mener jeg er poengløst.

At loven sørger for at offentlig tilgjengelige kommersielle aktører som for eksempel Grønn kontakt, Fortum og Ionity er tvunget til å ha CCS på alle ladere de setter opp, er selvsagt positivt og ikke poengløst.

Espen Hugaas Andersen

#111
Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. desember 2018, klokken 12:57Men det er her du misforstår. Vi diskuterer ikke om Tesla må dele laderne med andre eller ikke. EU har aldri krevd at andre skal kunne lade på Teslas ladestasjoner. De krever bare at ladestasjonen skal støtte CCS, selv om de eneste bilene som bruker ladestasjonen ikke har CCS. Det mener jeg er poengløst.
Det har også vært krav om ikke-diskriminerende prising som er lik for alle som dukker opp på ladestasjonen med elbil. Tesla slapp også unna dette ved å gjøre laderne sine ikke offentlig tilgjengelige.

Jeg tror det er slik at når dagens ladere blir oppgradert vil de også falle inn under dagens regelverk, slik at de i hvert fall i Tyskland vil kunne benyttes av andre bilmerker. Så fremt Tesla ikke bare fortsetter med skiltingen over.

Om de blir tilgjengelige for andre elbiler er det da naturlig at Tesla forsøker å prise seg ut av markedet for saktere hurtiglading. F.eks 2 kr/kWh ved effekt over 50 kW, og 10 kr/min ved effekt under 50 kW. (Og så må lastdelingen gjøres slik at hvert ladepunkt får minimum 50 kW.) Da vil Tesla måtte leve med at noen e-tron, i-Pace, Hyundai, osv vil bruke superladerne, men slipper unna de store massene av i3, e-Golf, osv.

Det er litt enklere nå når Model 3 må betale for superlading. Da er det litt enklere å fastslå hva som er ikke-diskriminerene prising. Før hadde alle Teslaene inkludert superlading, og da var det litt vanskeligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. desember 2018, klokken 13:22
Det er litt enklere nå når Model 3 må betale for superlading. Da er det litt enklere å fastslå hva som er ikke-diskriminerene prising. Før hadde alle Teslaene inkludert superlading, og da var det litt vanskeligere.

Tesla selger strømmen for 1,40 pr. kWh i Norge. Fortum og GK er 2,5 til 3 ganger så dyre på hurtiglading. Om Tesla blir tvunget til å selge til alle for 1,40 vil stasjonene oversvømmes av elbiler og markedet blir ødelagt for de andre aktørene.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ellemelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. desember 2018, klokken 13:22
Jeg tror det er slik at når dagens ladere blir oppgradert vil de også falle inn under dagens regelverk, slik at de i hvert fall i Tyskland vil kunne benyttes av andre bilmerker. Så fremt Tesla ikke bare fortsetter med skiltingen over.
Men hvilket regelverk sier at hvis man har en ladestasjon, så skal den tilgjengeliggjøres for hvem som helst?
Det høres jo litt spesielt ut at man pådrar seg en omsetningsplikt når man setter opp en innretning (uten EU-støtte) på en privateid tomt et eller annet sted i Tyskland?
Det er jo ikke slik at hvis du setter opp en bensinpumpe så har alle krav på å kunne fylle drivstoff fra den (selv om det helst sikker finnes krav om hvordan selve pumpen og grensesnittet skal utformes)

Hvis derimot Tesla åpner for andre brukere på sine ladestolper, så forstår jeg godt at EU vil kunne kreve at man ikke forskjellsbehandler Teslakunder kontra andre kunder, men da er vi over på noe helt annet igjen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. desember 2018, klokken 14:56Tesla selger strømmen for 1,40 pr. kWh i Norge. Fortum og GK er 2,5 til 3 ganger så dyre på hurtiglading. Om Tesla blir tvunget til å selge til alle for 1,40 vil stasjonene oversvømmes av elbiler og markedet blir ødelagt for de andre aktørene.
Nå er dette i dag egentlig bare relevant i Tyskland, da det er der de praktiserer dette regelverket.

I dag koster superlading i tyskland 0,34 €/min under 60 kW og 0,17 €/min over 60 kW. Om man da skulle komme med en e-Golf og lade med 40 kW, så ville det koste 0,51 €/kWh.

Om Tesla skulle åpne for at andre bilmerker skulle kunne lade i Tyskland, så er nok dette for lave priser, og Tesla burde nok skru opp prisene for å jage bort de som ikke støtter rask hurtiglading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 10. desember 2018, klokken 15:07Men hvilket regelverk sier at hvis man har en ladestasjon, så skal den tilgjengeliggjøres for hvem som helst?
Det høres jo litt spesielt ut at man pådrar seg en omsetningsplikt når man setter opp en innretning (uten EU-støtte) på en privateid tomt et eller annet sted i Tyskland?
Det er jo ikke slik at hvis du setter opp en bensinpumpe så har alle krav på å kunne fylle drivstoff fra den (selv om det helst sikker finnes krav om hvordan selve pumpen og grensesnittet skal utformes)

Hvis derimot Tesla åpner for andre brukere på sine ladestolper, så forstår jeg godt at EU vil kunne kreve at man ikke forskjellsbehandler Teslakunder kontra andre kunder, men da er vi over på noe helt annet igjen.
Regelverket gir ikke mye mening - det er utformet for å stikke kjepper i hjulene til Tesla. Men så lenge regelverket er som det er så må Tesla forholde seg til det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 10. desember 2018, klokken 16:41
Regelverket gir ikke mye mening - det er utformet for å stikke kjepper i hjulene til Tesla. Men så lenge regelverket er som det er så må Tesla forholde seg til det.
Tviler på at Tesla vi tilgjengeliggjøre SuC nettverket på generell basis. Det er kjøperne av Tesla bilene som har betalt for SuC nettverket. Da kan ikke Tesla gjøre nettverket tilgjengelig for samme kWh pris som Teslaeiere betaler. Det betyr jo at Tesla eiere spytter i mere for SuC enn andre. Noe jeg tviler på at Tesla vil gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

#117
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. desember 2018, klokken 23:23

Tviler på at Tesla vi tilgjengeliggjøre SuC nettverket på generell basis. Det er kjøperne av Tesla bilene som har betalt for SuC nettverket. Da kan ikke Tesla gjøre nettverket tilgjengelig for samme kWh pris som Teslaeiere betaler. Det betyr jo at Tesla eiere spytter i mere for SuC enn andre. Noe jeg tviler på at Tesla vil gjøre.

Man kan ha forskjellig pris for registrerte og ikke-registrerte kunder. Fortum og GK gjør jo det i dag. Så setter man en ublu pris for ikke-registrerte kunder, slik arctic roads gjorde. Å registrere seg som kunde setter man selvfølgelig også en stiv pris på, men lar det være inkludert i kjøpssumen på Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på tirsdag 11. desember 2018, klokken 00:36
Man kan ha forskjellig pris for registrerte og ikke-registrerte kunder. Fortum og GK gjør jo det i dag. Så setter man en ublu pris for ikke-registrerte kunder, slik arctic roads gjorde. Å registrere seg som kunde setter man selvfølgelig også en stiv pris på, men lar det være inkludert i kjøpssumen på Tesla.
Vi vet jo ikke om denne praksisen er godkjent av EU mafiaen. Men 15k for å registrere seg vil vel føre til en viss vegring ja :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

#119
Slike "dette er ikke offentlig, dette er begrenset til..." ting har blitt forsøkt før i andre sammenhenger. Det feiler normalt. Når Tesla selger sine biler til alle som vil ha de, og disse laderne er tilgjengelig for alle som har Tesla, så er det vanskelig å argumentere for at disse ikke er offentlig tilgjengelig. Isåfall er slike lover totalt bortkastet. Man kan argumentere for om det bør være slik eller ikke, men hva Tesla vil / ikke vil betyr lite i når det er en lov å forholde seg til. GrønnKontakt kan da sette opp kun Chademoladere og si at "disse er kun tilgjengelig for våre registrerte kunder". De kan kreve 100kr i årsmedlemskap for å være medlem av denne "chademoklubben"... Hvor skal grensa gå? Ionitynettet er vel betalt av de som kjøper biler fra de som står bak Ionity nettet, det blir vel omtrent det samme som at Teslaeiere betaler for supercharge nettet. Jeg forstår at Teslaeiere slik situasjonen er nå ikke vil dele laderene sine med andre, men det er et forbigående problem, og i lengden må det beste være at alle kan lade på alle ladere... Det er vel også bedre for Tesla at en Jaguar-eier betaler for å bruke laderen, enn at den står ubrukt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA