Slik får vi utsatt teslaskatten

Startet av T.K, torsdag 02. november 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

geear

Nei, fordi det har ingenting med diskusjonen å gjøre. Du velger å bruke en artikkel som ikke egentlig har noe med saken å gjøre, og sa i tillegg at påstanden min om høyere slitasje er feil, selv om artikkelen nettopp underbygger at jeg har rett.

Poenget er, IGJEN, at tyngre biler gir økt slitasje, økt støy, økt svevestøv, høyere kinetisk energi som gir større skader ved ulykker etc. Totalkostnaden ved å ha tunge biler på veiene er høyere enn lette biler. Derfor er det ikke urimelig med høyere avgifter jo tyngre bilen er. Og jeg har, IGJEN, ikke sagt at Tesla-skatten er fornuftig, eller at det skal være 70 000,- ekstra på en Tesla, tvert i mot, jeg er uenig i måten det innføres på, beregningene bak det og så videre. En vektavgift kan gjerne starte med en prosentsats fra null, må innføres med forutsigbarhet og summene må gi mening. Samfunnet er tjent med lette kjøretøyer.

Obba

Sitat fra: gr på mandag 20. november 2017, klokken 21:40
Nei, fordi det har ingenting med diskusjonen å gjøre. Du velger å bruke en artikkel som ikke egentlig har noe med saken å gjøre, og sa i tillegg at påstanden min om høyere slitasje er feil, selv om artikkelen nettopp underbygger at jeg har rett.
Da synes jeg du skal lese artikkelen en gang til. Den omhandler nettopp denne saken :)
Det Transportøkonomisk institutt sier er at personbiler knapt bidrar til slitasje på veg. Ja du har selvsagt rett i at slitasjen er høyere, men forskjellen for bilene vi snakker om er veldig liten. I eksempelet er det tatt utgangspunkt i en bil på to tonn og en på fire tonn. Forskjellen mellom disse utgjør kr 1500 i økt slitasje i bilenes levetid. Det er ikke engang slike forskjeller vi snakker om.
Forskjellen mellom en bil på 2000kg og en på 2500kg er vel da omkring kr 375 i økt slitasje i bilens levetid.

Poenget er at den økningen du snakker om er knapt målbar!

geear

Kan du vise hvor den handler om støy, større ulykkespotensiale med mer kinetisk energi, støv?

Hvis seks ganger større slitasje er knapt målbar er du GARANTERT ikke ingeniør.

Beklager, kommer ikke til å svare mer på dette, det er helt meningsløst.

Obba

Sitat fra: gr på tirsdag 21. november 2017, klokken 09:00
Kan du vise hvor den handler om støy, større ulykkespotensiale med mer kinetisk energi, støv?
Den handler om vektavgiften. Det er vel det vi diskuterer?
Sitat fra: gr på tirsdag 21. november 2017, klokken 09:00
Hvis seks ganger større slitasje er knapt målbar er du GARANTERT ikke ingeniør.
Jo, det er jeg faktisk ;)
Jeg skjønner ikke hva du ikke forstår?!
Konklusjonen til TØI er at personbiler nesten ikke sliter på vei (slitasjen er det nesten utelukkende tungtransport som står for). "Beregnet teoretisk kostnad for en personbil er 0,001 øre/km. Det tilsvarer 300 kr for en bil som kjøres 300 000 km i sin levetid." Seks ganger større slitasje som du nevner er for en bil som er 4 tonn. Bilene vi snakker om her veier vesentlig mindre enn 4 tonn!
Siden slitasjen er uvesentlig kan det umulig være snakk om mye bidrag til svevestøv heller.

FRP Limi skriver da også
"Viktig å presisere at jeg ikke mener at Tesla sliter mer på vei enn tradisjonelle biler inkl ladbare hybrider, men heller ikke mindre, og derfor grunn til større likebehandling."

geear

Det jeg ikke forstår er at du ikke forstår at du i sikkert fjerde innlegget bare gjentar noe vi allerede er kjent med, og som er helt irrelevant for saken, derfor gidder jeg ikke argumentere mer om det.

Du har ikke svart på et eneste av de andre punktene som også gjelder VEKT, økt energiforbruk (som alle skjønner er ugunstig), større skadepotensiale ved ulykke (som igjen alle skjønner at er ugunstig, hva koster en lemlestet person samfunnet per år?), mer støy (som igjen påfører samfunnet kostnader, helseplager), økt støv (høyere dekkslitasje, bredere dekk, virvler opp mer støv), og sikkert mer til. Ulempene med høy vekt er mange, og det er ikke urimelig at vekt avgiftslegges, slik det også har vært de siste ørti årene. Jeg skulle gjerne sett avgiftsfrie biler, men det er bare å innse at avgiftene må til for å få statsbudsjettet til å henge sammen, og da gjelder det å finne de mest fornuftige måtene å beregne det på.

PS: Jeg har og har hatt mange tunge biler selv, og mener allikevel at det er fornuftig at jeg betaler mer enn noen med en Up!.

jlan

De fleste av dine argumenter taler vel for at det skal koste mer å bruke en tung bil, men hvorfor skal det koste   mer å anskaffe den? Det å gjøre tunge biler dyre i innkjøp kan jo lett føre til at de blir mer på veien. Fordi folk da ikke har råd til en ekstra bil for småkjøring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Luring

Det er 3 gyldige (slik eg ser det) grunner til å innføre/ha skatter:
1) Finansiere det offentlige
2) Fordelingspolitikk
3) Redusere uønsket/motivere ønsket adferd
Teslaskatten er reelt hovedsaklig 1, litt 2 og bortimot fraværende på 3, men blir framstillt som 3 ("veislitasje")
Det er det løgnen består i.
Pkt. 1 treng ein ikkje argumentere for, men er jo klart mest upopulær, spesielt i FrP kretser.
Pkt. 2 treng ein argumentere for, men både misunnelse og solidarisk tankegang hjelper til å få gjennom den.

Skal ein argumentere etter pkt. 3 må det være støttet av solid dokumentasjon, noko Teslaskatten på ingen måte er.

Så kan ein trekke inn støy, forbruk,støv, risiko etc. men da må ein også har argumenter som holder, noko eg har til gode å sjå iom. at de må kvantifiseres.
Var det kr. 300 i meir veislitasje for ein Tesla kontra Leaf i levetida?
Andre kvantifiserte størrelser?

Iom. at BMW kræsjer 10 ganger så ofte som ein Toyota i singelulykker bør jo den forbys, iallefall få 200% tillegg på alle avgifter. Det er vel langt meir logisk enn at ein Tesla får vektavgift pga. økt risiko for møtende bilister?
Og i tillegg er elbiler involvert i langt mindre ulykker relativt sett enn fossilbiler, så de burde fått negativ vektavgift :-)

Ser ein da så meiningslause slike diskusjoner blir uten at ein faktisk kan måle kva effekt ulike tiltak har?

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 22. november 2017, klokken 11:29
PS: Jeg har og har hatt mange tunge biler selv, og mener allikevel at det er fornuftig at jeg betaler mer enn noen med en Up!.
Tja, hva med antall passasjerer? En Up tar 4 personer, en Tesla 7. Så en Tesla har potensiale for flere personkm / Wh enn en Up. Burde betale mindre avgifter da eller? Eller hva med de som kjører med 25 grader i kupeen vs varmen avskrudd? Verden er ikke så enkel som du vil det til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sveih

Jeg leser at venstre er fornøyd m budsjettet, det betyr antagelig at tesla skatten er borte? Svarer får vi vel om noen timer.

Obba

Sitat fra: gr på onsdag 22. november 2017, klokken 11:29
Du har ikke svart på et eneste av de andre punktene som også gjelder VEKT, økt energiforbruk (som alle skjønner er ugunstig), større skadepotensiale ved ulykke (som igjen alle skjønner at er ugunstig, hva koster en lemlestet person samfunnet per år?), mer støy (som igjen påfører samfunnet kostnader, helseplager), økt støv (høyere dekkslitasje, bredere dekk, virvler opp mer støv), og sikkert mer til.
Grunnen til at disse punktene ikke er omtalt er at de ikke har vært et tema rundt denne avgiften. Dvs regjeringen har ikke brukt dette som begrunnelse, det er det du som kommer opp med.

Det økte energiforbruket betales for under bruk. Strøm er avgiftsbelagt.

Skadepotensiale ved ulykke:
Det blir subjektivt. Dersom du kolliderer med en lastebil er det nok mindre sjanse for lemlestelse i en Tesla, eller i en UP. Tesla har vel også bedre systemer for å unngå ulykke enn mange andre biler.

Elbiler støyer da langt mindre enn andre biler.

Det meste av svevestøvet kommer fra eksosutslipp fra fossilbiler. Disse er også de farligste partiklene. Det er riktig at noe kommer fra dekk, men det er større partikler som ikke er fullt så skadelige. Du kan lese om dette her:
https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 

ChrML

Sitat fra: Obba på onsdag 22. november 2017, klokken 17:39
Skadepotensiale ved ulykke:
Det blir subjektivt. Dersom du kolliderer med en lastebil er det nok mindre sjanse for lemlestelse i en Tesla, eller i en UP. Tesla har vel også bedre systemer for å unngå ulykke enn mange andre biler.

Elbiler støyer da langt mindre enn andre biler.
Er uenig i vektavgift som prinsipp, men akkurat de argumentene der holder ikke vann så lenge.

1. Det totale skadepotensialet er alltid større med tyngre bil. Da tenker jeg ikke på skadeomfang på egen bil isolert slik du har gjort, men skadeomfanget på begge biler sammenlagt. Selvfølgelig har du større sjanse mot en tyngre bil hvis du også har en tung bil, men det er ikke et argument for at alle skal ha tung bil.

2. Elbiler støyer langt mindre enn andre biler... under 50 kmt. Motorstøy er bare dominerende i lav hastighet. I høy hastighet er alltid veistøy høyere. Jeg bor vedsiden av en vei med 60 kmt. Jeg legger ikke merke til om det er en Leaf eller Passat som passerer. Harley eller en gammel Amerikaner legger jeg merke til motorstøymessig :).

asKaasa

Ser ut til at dette er avgjort nå. Heldigvis vant fornuften.

Runaraa

Vektavgiften er da parkert. Men hva med fordelsbeskatning av El firmabil?

Obba

Bra de tok til fornuft og droppet vektavgift i hvert fall  :+1:
Da er det ikke like irriterende at bilen ble forsinket.

Luring

Sitat fra: Runaraa på onsdag 22. november 2017, klokken 19:27
Vektavgiften er da parkert. Men hva med fordelsbeskatning av El firmabil?

Ser ikke slik ut at den vart redda.
Mindre symbolpolitikk med den.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA