450.000Kr den nye normalen? Er det for lite?

Startet av Fagasstraps.com, onsdag 01. november 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

erato

Sitat fra: S4e på torsdag 09. november 2017, klokken 17:25
Sitat fra: Øystein K på onsdag 08. november 2017, klokken 14:50
Det er en ting hva markedet er villige akkurat nå til å betale, men nå er det kunstig høyt, og det vil falle.
Så 450 000 for en Opel Ampera er meget for mye å betale!
Det er en liten bil, med en god del mangler.

En Leaf med samme rekkevidde vil være et langt bedre alternativ når den kommer. Den er større, vil ha mulighet for raskere lading og ht mer utstyr.

Så får vi se på pris og levering, men rundt 350 000 er nok realistisk.

Da vil Ampera synke i pris, og de stakkars som har betalt 450 000 for den «blikkboksen» vil kunne gå på et like stort tap som mange av de som kjøpte trillingene gjorde da Leaf ble lansert.

Synes ikke Nissan så langt har imponert akkurat? De var langt framme, men er ikke imponert over hva de har kommet med så langt. F.eks. fortsatt batteri uten temperaturstyring i 2018 og at de ikke matcher Ae i batteristørrelse. Så er det rykter om at det skal komme noe mye bedre i 2019, men vi vet vel veldig lite om denne?

Tesla Model 3 er for meg den bilmodellen som virkelig kan utfordre. Klarer de å levere innen rimelig tid og på det prisnivå vi ser nå, så kan ikke jeg forstå annet enn at både Nissan og Opel må legge seg på et lavere prisnivå enn i dag og lavere enn Tesla. Jeg er happy med Ae i dag, men ville heller hatt en Model 3 - selv med standard range. Og er villig til å legge litt mer på bordet for long-range og AWD.
Du har fått med deg at Opel ikke ønsker å selge Ampera og at prisreduksjon dermed er utelukket?

EV-FTW

Sitat fra: erato på torsdag 09. november 2017, klokken 18:43
Det er en ting hva markedet er villige akkurat nå til å betale, men nå er det kunstig høyt, og det vil falle.

En Leaf med samme rekkevidde vil være et langt bedre alternativ når den kommer. Den er større, vil ha mulighet for raskere lading og ht mer utstyr.

Da vil Ampera synke i pris, og de stakkars som har betalt 450 000 for den «blikkboksen» vil kunne gå på et like stort tap som mange av de som kjøpte trillingene gjorde da Leaf ble lansert.

Synes ikke Nissan så langt har imponert akkurat? De var langt framme, men er ikke imponert over hva de har kommet med så langt. F.eks. fortsatt batteri uten temperaturstyring i 2018 og at de ikke matcher Ae i batteristørrelse. Så er det rykter om at det skal komme noe mye bedre i 2019, men vi vet vel veldig lite om denne?

Tesla Model 3 er for meg den bilmodellen som virkelig kan utfordre. Klarer de å levere innen rimelig tid og på det prisnivå vi ser nå, så kan ikke jeg forstå annet enn at både Nissan og Opel må legge seg på et lavere prisnivå enn i dag og lavere enn Tesla. Jeg er happy med Ae i dag, men ville heller hatt en Model 3 - selv med standard range. Og er villig til å legge litt mer på bordet for long-range og AWD.
Du har fått med deg at Opel ikke ønsker å selge Ampera og at prisreduksjon dermed er utelukket?

Nå har Nissan stort sett hatt god kontroll på sine leveranser av Leaf, og vet godt hva de holder på med.
Og det er nøye planlagt fra dem at se kommer med 2 utgaver med forskjellig rekkevidde.
Første utgave blir levert i mars/april, og de klarer å holde de leveransene.
Videre er det godt med info om utgaven med større batteri som lanseres mot slutten av 2018 og levering start 2019.
Også der har de nok kontroll.

Videre har se langt mer utstyr, autonome er de og. Og den største utgaven vil også støtte langt raskere lading enn AE, som jo er utfordrende å kjøre lagt med ( tok jo over 6 timer å kjøre gjennom Danmark med den!)

Nei, AE er nok dessverre noe GM ønsker å fase ut. Og Opel kommer til å selge lite av dem og må pent vente på nye elbiler som de lanserer i samarbeid med PSA!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

S4e

Sitat fra: erato på torsdag 09. november 2017, klokken 18:43

Ja - og da vil jeg tro Ae ikke blir lett å selge når M3 kommer. Mitt poeng er at jeg tror også Nissan vil slite med mindre de viser nye takter. Men Opel har helt klart en stor jobb å bygge opp tillitt selv om selve bilen er veldig bra.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

EV-FTW

Nå er jo ikke akkurat Tesla sin status så bra hemmer da.
Sliter kraftig med M3 og produksjonen av denne.

Og faktisk tror jeg ikke Leaf vil miste allverdens med kunder til M3.
M3, med litt utstyr blir nok en del dyrere enn Leaf, så de når litt forskjellige kundegrupper.

Og så er det innvendig design, og den latterlig dårlige lasteluken på M3.
Leaf er lettere å laste inn i, og ser mer normal ut inni. For noen mange teller nok dette mer enn det futuriske.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ProsjektX

350.000kr vil nok være den nye normalen, det er vel rundt der de fleste nye biler med 60kwh havner i 2018, fra Nissan, Hyundai, etc. så mot slutten av året tviler jeg på at man får noe mer enn 300k for en Ampere-e, utdøende modell..

Føler også på at TM3 kan fort bli dyrere enn jeg føler for, dessuten er det ikke akkurat premium interiør. Og ikke for å glemem, det er tross alt en sedan, med normalt begrenset nedslag i vårt marked. Og uten hengerfeste, så vurderer jeg likesågodt å kjøpe en japansk/koreans bil i stedet, som sikkert blir billigere og bedre utstyrt til sammenlignbar pris.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. november 2017, klokken 08:42Føler også på at TM3 kan fort bli dyrere enn jeg føler for, dessuten er det ikke akkurat premium interiør. Og ikke for å glemem, det er tross alt en sedan, med normalt begrenset nedslag i vårt marked. Og uten hengerfeste, så vurderer jeg likesågodt å kjøpe en japansk/koreans bil i stedet, som sikkert blir billigere og bedre utstyrt til sammenlignbar pris.
Jeg ville ikke følt meg for sikker på det. Model 3 blir trolig ganske godt utstyr i billigste utgave, og det ser ut til at Model 3 vil starte på rundt 300k. I tillegg til at man får klasseledende rekkevidde og hurtigladehastighet, samt svært gode ytelser, så kan man også forvente en god del utstyr, blant annet:

- Navigasjon
- Elektriske seter, delskinn(?)
- App støtte
- Keyless
- Autobrems/blindsonevarsling/osv.
- Ryggekamera + 360 graders parkeringssensorer
- Elektrisk foldbare oppvarmede speil
- To-sone klima
- DAB, integrert spotify
- LED lys
- 11 kW lader(?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Man skal ikke legge til mange options på TM3 før man passerer 400k, selv med lille batteriet. Metallic, vinterhjul, pup og ap så er man der, og det med lille batteriet.
Som standard bil til drøye 300k tror jeg det blir en knallbra bil. Når man nærmer seg 500 blir jeg mer i tvil. Kompakt sedan helt uten avgift til en halv million, da faller jeg av.

Kriss

Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. november 2017, klokken 08:42
350.000kr vil nok være den nye normalen, det er vel rundt der de fleste nye biler med 60kwh havner i 2018, fra Nissan, Hyundai, etc. så mot slutten av året tviler jeg på at man får noe mer enn 300k for en Ampere-e, utdøende modell.

Køen med folk som vil ha elbil med lang rekkevidde kommer bare til å øke. Ingen leverandør vil være i stand til å dekke etterspørselen på mange år. At Ampera e skulle bli 100k mindre verdt i løpet av 2018 er urealistisk. Selv om det bare skulle bli 3-4000 av dem på norske veier, vil produksjonen av Bolt EV fortsette og dermed trygge tilgang på deler. Når det gjelder oppdatering av programvare, kommer det nok en stor oppdatering i samband med overgang til produksjon av neste årsmodell i desember.

Jeg ville vært mye mer urolig for utviklingen av bruktbilprisene hvis jeg nettopp hadde kjøpt en dieselbil til 600-700k.
Ampera e leveres desember 2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på fredag 10. november 2017, klokken 09:14
Man skal ikke legge til mange options på TM3 før man passerer 400k, selv med lille batteriet. Metallic, vinterhjul, pup og ap så er man der, og det med lille batteriet.
Som standard bil til drøye 300k tror jeg det blir en knallbra bil. Når man nærmer seg 500 blir jeg mer i tvil. Kompakt sedan helt uten avgift til en halv million, da faller jeg av.
Betviler ikke at man kan spesifisere Model 3 til ganske mye penger, men den ser ut til å bli en knallbra bil i grunnutgaven. Så klart med unntak av at det er en sedan. Litt større bagasjeluke så hadde den vært så mye bedre for det europeiske markedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

navyelsen

Sitat fra: tiger`n på fredag 10. november 2017, klokken 09:14

Enig, det blir spennende å se hva prisene blir på de nye modellene fremover.
En elbil for 2-300.000 gir etter min mening god valuta for pengene (f.eks. Ioniq).
Men en elbil til over 400.000 blir for dyr og har for mange begrensninger.

Den magiske grensen for at dette skal bli allemannseie tror jeg ligger mellom 300.000 og 400.000 et sted.
Forutsatt at rekkevidden blir god nok og størrelsen øker til en flerbruks familiebil.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

navyelsen

Sitat fra: Kriss på fredag 10. november 2017, klokken 09:22
Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. november 2017, klokken 08:42
350.000kr vil nok være den nye normalen, det er vel rundt der de fleste nye biler med 60kwh havner i 2018, fra Nissan, Hyundai, etc. så mot slutten av året tviler jeg på at man får noe mer enn 300k for en Ampere-e, utdøende modell.

Køen med folk som vil ha elbil med lang rekkevidde kommer bare til å øke. Ingen leverandør vil være i stand til å dekke etterspørselen på mange år. At Ampera e skulle bli 100k mindre verdt i løpet av 2018 er urealistisk.

Er ikke sikker på det. At den i dag selges til over 400.000 er grunnet en "hype" skapt av media. Bilen var et kupp til 289.000, men milevis unna å rettferdiggjøre en prislapp på 400.000.

Tesla har holdt seg godt i pris en stund nå, men prisene her begynner å krype under 400.000 for en brukt Model S. De vil nok synke enda mer etterhvert som flere ønsker å selge dem unna før garantien utløper.
Hvis prisen på en Model S etterhvert nærmer seg 300.000 om ett års tid, må du være temmelig hjernevasket hvis du betaler 400K for en brukt Opel!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

Hoppet tidlig av Ampera-karusellen med hensyn til nybilkjøp. Har fulgt "bruktmarkedet" litt for å se an utviklingen.
Om Opel ikke fremsto som særlig pålitelig (ut i fra håndteringen av ventelister, bestillinger og oppfølging) i utgangspunktet, så ser jeg for meg at det vil bli et mareritt etter at overtagelsen GM/PSA er sluttført. Så Ampera-E er nok utelukket for min del. Også som bruktbil. Jeg hadde nær sagt; til uansett pris.

Så spørs det hvor mange andre som etterhvert vil tenke likt. Det gjenstår å se. Hadde jeg vurdert salg av en Ampera E, så hadde jeg prøvd å få det gjort så raskt som mulig...og for så mye som mulig...før skitten for alvor treffer vifta....

ProsjektX

Greia med Tesla er at de fleste andre biler etterhvert tilbys med mye utstyr som er ekstra på Tesla, og koster veldig mye på Tesla. F.eks som lane-keep assist, og ikke minst adaptiv cruise control. Dette får du ikke på en Model 3, uten å betale +5000 USD / ~40.000kr. Og ikke for å glemme M3 er tross alt en sedan, og uten hengerfeste...  :-\
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. november 2017, klokken 12:42Greia med Tesla er at de fleste andre biler etterhvert tilbys med mye utstyr som er ekstra på Tesla, og koster veldig mye på Tesla. F.eks som lane-keep assist, og ikke minst adaptiv cruise control. Dette får du ikke på en Model 3, uten å betale +5000 USD / ~40.000kr. Og ikke for å glemme M3 er tross alt en sedan, og uten hengerfeste...  :-\
Det er alltid en utfordring. Forskjellige produsenter har forskjellige ting standard og forskjellige pakker for ekstrautstyr. Det er sjeldent man kan sammenligne to biler med helt identisk utstyr. Om man velger å betale for autopilot, så får man jo ikke bare det samme utstyret som man får på (noen av) konkurrentene. Systemet til Tesla klarer mye mer. Og det er i dag - det kommer hele tiden SW-oppdateringer som forbedrer systemet. Og sammenligner man Ampera-e mot Model 3, så er jo ikke ACC ett tilvalg på Ampera-e.

Hengerfeste er fortsatt oppe i luften om det blir tilgjengelig eller ikke. Jeg vil egentlig tro at det kommer samtidig som AWD, altså trolig før leveransene i det hele tatt begynner i Norge.

Men det at den er en mid-size sedan, det slipper man ikke unna. Tesla har valgt å lage en sedan, som da er ganske populært i USA, i stedet for å lage en hatchback, som er populær i Europa. De som ikke klarer å leve med sedan får kjøpe en av konkurrentene, eller vente til Model Y kommer, nærmere 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trykkertor

Sitat fra: navyelsen på fredag 10. november 2017, klokken 09:38
Tesla har holdt seg godt i pris en stund nå, men prisene her begynner å krype under 400.000 for en brukt Model S. De vil nok synke enda mer etterhvert som flere ønsker å selge dem unna før garantien utløper.
Hvis prisen på en Model S etterhvert nærmer seg 300.000 om ett års tid, må du være temmelig hjernevasket hvis du betaler 400K for en brukt Opel!
Tja....vet ikke jeg.
Hvis valget stod mellom en Opel med 4 år igjen av garantien/reklamasjonen, og en Tesla uten garanti/reklamasjon......så kan den Teslaen fort bli en utgiftsbombe en ikke blir kvitt.
Lettere å selge en bil med restgaranti, enn en uten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA