lading av ampera e

Startet av ola77, mandag 30. oktober 2017, klokken 12:51

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Det er bare å hive seg på her. Hurtiglading på Ampera-e er en stor vits. 20 minutt på å lade 10%. 0 grader Fortum på Voss.

elekTrond

@Stikkkontakt: Spørsmålet er ikke hvor kaldt det er ute, men i batteriet. Trillingen min kan bruke 4 min og 10 kr på én stusslig kWh sjøl om jeg har kjørt en halvtime på E6 - i 70-90 km/t. Kjører jeg batteriet varmt, tikker første kWh'en inn på knappe 90 sekunder.

Hvis jeg legger til grunn at dine 10% ≈ 6 kWh, fikk du flg:
(6 kWh/20 min) * 60 min = 18 kW ladeeffekt

Finnes det ingen canIon / canZee (canZoe?) / evBatMon / Torque / whatEVer app til Bolt/Ampera-e ennå? Noe som viser °C og VDC per celle.
'13 Mjau

elekTrond

Sitat fra: Tellus på mandag 13. november 2017, klokken 16:09
GM er mest opptatt av at du ikke lar bilen stå helt tom eller at batterier fryser eller blir for varmt. Om du har 79% eller 88% igjen etter 10 år bryr de seg lite om. Derfor finner vi disse anbefalingene som går på tvers av all viten om litium ion batterier.

Det finnes likevel spor i manualen at også dette batteriet oppfører seg på samme måte som alle andre batterier.

Se side 259 i Bolt manualen.

https://my.chevrolet.com/content/dam/gmownercenter/gmna/dynamic/manuals/2017/Chevrolet/BOLT%20EV/Owner%27s%20Manual.pdf
Det er én ting om langtidslagring jeg ikke forstår, på side 259 (260/361) i manualen:

Up to Four Weeks

• Plug in the charge cord.
Four Weeks to 12 Months

• Discharge the high voltage battery until two or three bars remain on the battery range indicator (Battery symbol) on the instrument cluster.
  • Do not plug in the charge cord.
  • Remove the black negative (−) cable from the 12-volt battery and attach a trickle charger to the battery terminals or keep the 12-volt battery cables connected and trickle charge from the underhood remote positive (+) and negative (−) terminals. See Jump Starting - North America page 295 for the location of these terminals.

Nå vet jeg ikke hvor mange streker/bars fullt batteri har, men hva i all verden er vitsen med å tømme det såå langt ned? På side 115 (116/361) i Bolt-manualen tolker jeg 100% til 20 streker. Da du jo nede på 10-15% SOC, noe som blir en gitt spenning per celle. Jeg nekter å tro at det kan være sunt mtp. selvutlading over et så langt intervall som tolv måneder.  ??? PS! GM lider nok av samme copy/paste syndrom som Mitsubishi, når det kommer til å gjenbruke eksisterende informasjon fra fossile manualer. Det står noe om å veksle mellom revers og et "lavt drevet forover-gir" når du står fast i snøen ...
'13 Mjau

Stikkkontakt

Sitat fra: elekTrond på lørdag 02. desember 2017, klokken 21:05
@Stikkkontakt: Spørsmålet er ikke hvor kaldt det er ute, men i batteriet. Trillingen min kan bruke 4 min og 10 kr på én stusslig kWh sjøl om jeg har kjørt en halvtime på E6 - i 70-90 km/t. Kjører jeg batteriet varmt, tikker første kWh'en inn på knappe 90 sekunder.

Hvis jeg legger til grunn at dine 10% ≈ 6 kWh, fikk du flg:
(6 kWh/20 min) * 60 min = 18 kW ladeeffekt

Finnes det ingen canIon / canZee (canZoe?) / evBatMon / Torque / whatEVer app til Bolt/Ampera-e ennå? Noe som viser °C og VDC per celle.

Bør vel være varmt batteri etter 150 km kjøring?

Amatøren

Varmen har vel mye å si med effektuttaket.

Rolig/lett kjøring så har vel temperatur og luftstrømmen forbi batteripakken mye å si. Så da vil jeg tro at batteripakken er ganske kald når laderen kobles på.

Og på vinterstid og det er kaldt så kjører man gjerne rolig så strømmen skal vare lengst mulig. Blir ikke full gass og mye bremsing da.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elekTrond

Det er vel 400 kg brutto på 60 kWh batteri i AE, mens trilling har hele 180-200 kg per 16 kWh. Uansett er det mye masse og dertil hørende treghet av overføring/omdanning til varme. Derfor hadde det vært fint å vite hvor fort AE klarer å øke tempen ved å:

• gasse på
  • kjøre som om lånebil og ladeledning var stjålet
  • hurtiglade ved ulike temperaturer
  • treglade 6A
  • treglade 10A
  • treglade 16A
  • treglade 32A
'13 Mjau

Hansi

Det hadde vært kjekt å kunne sett batteritemperatur ett eller annet sted  :)
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Tipper temperaturstigning på AE under kjøring er 1/3 av min Leaf som eksempel. Det ut fra batteriet er tre ganger større. Og rundt nullføre øker temp med 0,6 grad/mil i 80 km/t. En AE vil kanskje da ha 0,2 grad/mil, og selv om en kjører 20 mil så blir det nok ikke all verden. 4-5 grader. Vil ha litt å si, men ikke all verden er min tanke. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Jeg forsøkte å hurtiglade i dag.. Ca. -5 grader i luften, bilen hadde blitt kjørt ca. 90km, parkert ca. 30 minutter, og så kjørt ca. 10 minutter før ladingen.
Det tok 3 minutter og 30 sekunder å lade første 1 kWh. Da jeg avsluttet hurtigladingen etter 10 minutter og 30 sekunder hadde jeg ladet 3,12 kWh.
I følge bilen hadde det tatt i overkant av 2 timer i tillegg til de 10 minuttene å lade opp til 80%..

Jeg er ikke veldig imponert, forhåpentligvis hadde det vært bedre om jeg hadde kjørt 250 km før jeg startet ladingen. Skal ikke bilen ha aktiv temperaturstyring av batteripakken? Kan man aktivere batteripakke-varmefunksjonen noe sted?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16

bno

Har aldri hurtigladet vår enda, men registrerer at fler ikke synes det er sprekt. Må nok kjøre batt pakken varmt før lading for å få opp farten / varmen tenker jeg.

Arha

Sitat fra: Hansi på onsdag 20. desember 2017, klokken 20:27
Kan man aktivere batteripakke-varmefunksjonen noe sted?
Batterivarming aktiveres sammen med kupevarming fra app eller "nøkkel", men vet ikke om dette lar seg gjøre med bilen i gang.  Har noen prøvd dette på veg mot hurtiglader?

21/12: Prøvde å starte forvaring fra app når bilen var i gang, men dette ble avvist.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

sjokomelk

Batterivarming/kjøling er alltid i gang så lenge tenningen er på.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hansi

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 21. desember 2017, klokken 22:57
Batterivarming/kjøling er alltid i gang så lenge tenningen er på.

Hvor mye effekt bruker den? Hva er temperaturmålet? Kan man justere effekten på batterivarmer/kjøler noe sted? Kan man se batteritemperatur noe sted?

Jeg hadde håpet aktiv batteritemperaturstyring betydde at man klarte tilnærmet samme hurtigladehastighet vinter som sommer..
Buskerud

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA