Energiforbruk/rekkevidde nå som kulda setter inn.

Startet av Como, mandag 30. oktober 2017, klokken 10:57

« forrige - neste »

Como

Starter denne tråden for å høre litt hva rekkevidden andre opplever på sin Ampera-e nå som det begynner å bli kaldere.
Jeg kjører stort sett korte turer og med Varme/AC på så ligger rekkevidden på 300 km pluss minus 10 km. 1,98 kW/t pr mil. Bor i Oslo hvor tempen siste uken har ligget mellom -2 til +10. Har et forbruk på klimaanlegget på 20-25%. Jeg stusser litt over at batteri kondisjoneringen fortsatt er på 0%.

Hva har andre erfart?
- din vanlige kjørelengde
- temperatur der du bor
- forbruk klimaanlegget ( % )
- forbruk batteri kondisjonering ( % )

Fint å høre fra de som også kjører langt. Opplever dere samme rekkevidde eller øker rekkevidden når bilen ikke må varmes opp mellom hver 20 minutters tur.

Tar med disse kommentarene fra annen tråd:
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 18:01
Sitat fra: Gålå på onsdag 25. oktober 2017, klokken 17:52
Jeg er klar over at estimert og oppgitt kjørelengde synliggjort på venstre side i displayet er avhengig av manger faktorer som kjørestil, temperatur, topografi etc. Det hadde likevel vært interessant å høre fra flere hvor stor oppgitt kjørelengde er ved fulladet batteri. Mitt estimat ligge nå på ca 300 km, altså langt lavere enn oppgitt 380 km etter amerikansk målenorm.

Regner med estimatet baserer seg på et antall korte turer. Ved korte turer går mye energi med til varme. For tiden ligger mitt snitt på over 1.9 kWh per mil. Over 20% av energien går med til varme. Blir så vidt over 30 mil rekkevidde for småkjøring. Rekkevidde ved langkjøring ville selvfølgelig blitt lengre.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Tom E.

Jeg har på hilltop (88%) på min bil og den står hver morgen på ca. 230 km rekkevidde. Bor på Sørlandet med temperaturer på 6-14 grader de siste ukene ( ekstremt mye regn de siste ukene). Jeg skal sette på piggdekkene til helgen.

Jeg kjører ca 20 km til jobb en vei og bruker bllen ca 20 km i snitt på jobben hver dag. Kjører ca. 20 km for å komme hjem og så bruker kona/ ungene bilen ca. 20 km hver kveld. Det vil si ca. 80 km hver dag med kjøring fordelt på 4 turer.

Como

Sitat fra: Tom E. på mandag 30. oktober 2017, klokken 11:07
Jeg har på hilltop (88%) på min bil og den står hver morgen på ca. 230 km rekkevidde. Bor på Sørlandet med temperaturer på 6-14 grader de siste ukene ( ekstremt mye regn de siste ukene). Jeg skal sette på piggdekkene til helgen.

Jeg kjører ca 20 km til jobb en vei og bruker bllen ca 20 km i snitt på jobben hver dag. Kjører ca. 20 km for å komme hjem og så bruker kona/ ungene bilen ca. 20 km hver kveld. Det vil si ca. 80 km hver dag med kjøring fordelt på 4 turer.

230 / 0,88 = 261km. Det er jo forholdsvis lavt til disse plussgradene du nevner.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

zbk

Ser min bil viser 232km ved 73% nå, ca samme temperaturerer som på sørlandet. Forbrukt energi til varme viser typisk 15-20% litt avhengig av hvor mye småkjøring det er og hvor "flittig" jeg bruker forvarminga. Jeg har bare sett at batterikondisjonering har slått ut med forbruk en gang til nå, da i forbindelse med forvarming og uten at det var spesielt kaldt ute.

Skal på langtur Stavanger-Oslo-Stavanger i slutten av november og regner med å få litt erfaring med langturforbruk i høstvær da. Da er jeg også over på vinterdekk. Skal prøve å komme med en oppdatering i denne tråden etter det.

Andre som har fått testa i vintervær-ish forhold?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Olemann

Vinterdekk (UltraGrip) og kjøring på E18 i venstre felt (110 km/t) med ca 5-8 grader ute gir et forbruk på ca 2 kW/mil.  Ca 10% til varme etc.   
Dette gir 30 mil rekkevidde, presis som jeg forventet.

Regner med at real vinterkulde og snø(som betyr lavere hastighet) gir rekkevidde på ca 25 mil dersom jeg både har høy komfort i bilen og kjører uten å tenke på forbruk.

Så, jeg tror Nissan tar seg vann over hodet (og/eller elsker rettslige prosesser) når de antyder oppunder 40 mil på det oppgraderte Bladet med 40 kWt.
Det er jo denne type markedsføring som fører til at folk er skuffet (og ikke begeistret) når man klarer få 25 mil ut av en Ampera_e under harde vinterforhold.  Veldig fornøyd med Opelen :-)

Trond.m

Nissan skriver jo 378 km NEDC. De lover på ingen måte oppunder 40 mil i praktisk rekkevidde. På grunn av varmepumpe blir nok tapet i rekkevidde ved bruk av varmeapparat være mindre enn for Ampera-e. Når det lanseres 64 kWh versjon av Leaf som har en opplevd høyere byggekvalitet enn Ampera-e, så blir de nok en klar markedsleder. Dette er OT, men klartr ikke å la være å kommentere forrige innlegg  ;)

Olemann

Jeg er nok redd for at "folk flest", herunder mange av dem som skuffes over rekkevidde i praktisk bruk ikke er godt orientert om premissene for NEDC.  Dette burde Nissan og andre nå vite.  Så derfor merkelig at dette NEDC kjøret fortsetter. 
Grunnen til at jeg ikke skuffes over at min Opel ikke klarer "mer enn" 30 mil på E18 en vanlig høstdag er ikke Opels fortjeneste.  En sjekk på Ampera_e gruppen på Facebook viser hva de som faktisk har bilen i bestilling eller til og med eier den, stiller spørsmål om.  Elbil er blitt noe for alle nå, så derfor burde produsentene på eget initiativ slutte med tall som som betinger teoretiske dypdykk som de fleste ikke foretar.

Forøvrig: Tror også Leaf med 64 kWt blir en populær bil. Varmepumpe er bra.  Min i3 med det trekker mye mindre til varme enn min Ampera_e.  Og er forøvrig en mye bedre by-bil (slik Ampera_e er en mye bedre E18 bil)

Tilbake til tema, regner man 2- 2.5 kW/mil så er man innafor greie marginer på vinterkjøring uten å ha på elbiljakke & ditto votter (som de av oss som har kjørt Reva om vinteren vet alt om..) eller uten å skulle skygge unna venstre fila på E18.

rolfans

Forbruket på Ae ligger på så si akkurat det samme som e-golfen gjorde, med min kjøring på E18 og en god del høyde meter opp på tur hjem. Nå er rekkevidden ca 250km. Regner med at når snø og kulda setter inn at den blir under 200km (-10 til -15 med e-golfen lå forbruket rundt 27-29). Men det er helt greit, og det er så deilig å kunne kjøre inn til Tigerstaden og litt rundt der og hjem igjen, og ikke sitte på turen hjem å stirre på batteri nivået, skru av varmen og lure på om jeg kommer meg hjem i dag, selv om jeg alt har kjørt en tur eller to inn uten å lade i mellom  :) :)

Slippe å stresse med å lete etter en av ladeplassene på ettermiddagen halve året for å være sikker på å komme meg hjem igjen.  :+1:

Kaiba

Er det noen av AE eiere som har mer enn estimert 300 km ved full lading på denne tida?
Min AE ligger på maks 300 km ved 100% lading. Med gj.snitt energiforbruk siste uka på ca. 20kwh/100km som jeg antar er ganske normal på denne tida, vil realistisk rekkevidde være ca. 150 km. Det er vel altfor lavt?
Dersom full lading gir 500 km, vil reell rekkevidde være ca. 250 km som er ganske normal på denne tida, stemmer det? 

DagfinnN

Hvis du har et forbruk på 20 kwh/100 km vil du ha en rekkevidde på 300 km. Batteriet er minst 60 kwh.
Dette stemmer rimelig bra med det jeg opplever om ikke vegen er dekket av tung snø/slaps eller lignende.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

S4e

Sitat fra: rolfans på onsdag 01. november 2017, klokken 12:42
...Regner med at når snø og kulda setter inn at den blir under 200km (-10 til -15 med e-golfen lå forbruket rundt 27-29)...

Håper ikke vi kommer så høyt... 190 km til hytta med mye høydemeter. Var noen få varmegrader sist helg og da hadde jeg over en kvart «tank» igjen.

Tipper det blir viktig å forvarme bilen når den står i lader på kalde dager...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Kaiba

DagfinnN; det er ikke så enkel beregning som du tror. I september kunne bilen lade opp til 500 km på 100% lading. med energiforbruk på 15kwh/100km, vil rekkevidde være ca. 400 km. I oktober kunne bilen lade maks 300 km på 100% lading. Man kan vel ikke forvente rekkevidde på 300 km med energiforbruket på 20kwh/100km?
Det ser ut for meg som batterikapasitet er redusert med over 30%, altså fra 500 km til 300 km.
Jeg vet ikke om min påstand er riktig, men lurer på om noen andre kan lade opptil 500 km i oktober eller er det bare bilen min som ikke klarer?   

Olemann

Søk litt på GOM eller Guessometer,  det er mye skrevet om dette.

Hva bilen sier om antall kilometer sier veldig lite om hvor langt du kommer.   Det er basert bl.a. på din siste tur.

Det beste rådet som kan gies er at du sjekker antall grønne streker som er igjen, det er totalt 20 streker, altså er hver strek 3 kWt.  Det betyr igjen at på sommeren kommer du ca 2 mil pr. strek, totalt 40 mil.
På vinteren reduseres dette betydelig og avhengig av hastighet og kulde så vil du måtte regne med at hver strek bare gir deg noe over 1 mil i verste fall.

Ikke stol på GOM'en.

Sitat fra: Kaiba på onsdag 01. november 2017, klokken 21:17
DagfinnN; det er ikke så enkel beregning som du tror. I september kunne bilen lade opp til 500 km på 100% lading. med energiforbruk på 15kwh/100km, vil rekkevidde være ca. 400 km. I oktober kunne bilen lade maks 300 km på 100% lading. Man kan vel ikke forvente rekkevidde på 300 km med energiforbruket på 20kwh/100km?
Det ser ut for meg som batterikapasitet er redusert med over 30%, altså fra 500 km til 300 km.
Jeg vet ikke om min påstand er riktig, men lurer på om noen andre kan lade opptil 500 km i oktober eller er det bare bilen min som ikke klarer?

Kaiba

Er det vanlig at guessometer endrer seg basert på lav/høy temperatur, også hos ande elbilmerker?
Jeg trodde det skulle være konstant verdi uansett hvilke årstidene man befinner seg i. Det er vel energiforbruket som styrer hvor langt man kommer.

Olemann

Ta et søk på Leaf, Golf og Soul forumene her, så finner du mye om dette.  Summer gjerne opp det du finner her inne, tror nok andre og er interessert i dette.

Det som bestemmer hvor langt du kommer er forbruk og tilgjengelig kapasitet.  Første er mye høyere om vinteren, det andre er lavere. 

Sitat fra: Kaiba på onsdag 01. november 2017, klokken 22:09
Er det vanlig at guessometer endrer seg basert på lav/høy temperatur, også hos ande elbilmerker?
Jeg trodde det skulle være konstant verdi uansett hvilke årstidene man befinner seg i. Det er vel energiforbruket som styrer hvor langt man kommer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA