Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S - levering 2013

Startet av POSi411, tirsdag 07. juni 2011, klokken 18:15

« forrige - neste »

elektrolux

Savner selv regler som forenkler bytte av komponenter i eksisterende biler.

F.eks om en vil bygge Think sitt drivverk inn i en Mini Morris eller 2 CV, eller C1 f.eks, eller bare bytte batteri f.eks fra en Tazzari til en Think Classic.   

I dag vil dette utløse fulle krav om dokumentasjon, mens det burde holde å vise til at teknikken allerede er godkjent bare i et annet kjøretøy. Er ombyggingen ellers forsvarlig utført burde det vært forenklede krav til dokumentasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

#16
Her er de vedtatte reglene:
http://lovdata.no/forskrift/2013-10-18-1240
Forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy
Dato FOR-2013-10-10-1217
Departement Samferdselsdepartementet
Publisert I 2013 hefte 14
Ikrafttredelse 01.01.2014
Sist endret FOR-2013-10-18-1240
Endrer
Gjelder for Norge
Hjemmel LOV-1965-06-18-4-§13, LOV-1965-06-18-4-§14, LOV-1965-06-18-4-§15, LOV-1965-06-18-4-§16, FOR-1980-11-24-1
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Caspar

Sitat fra: PerBear på søndag 20. oktober 2013, klokken 15:37
Bedre enn ingen mulighet...
Selvsagt enig i det. Poenget mitt er at reglene er så omfattende at det vil holde fint med en begrensning på 50 årlig.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

RoadRunner

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:35
Savner selv regler som forenkler bytte av komponenter i eksisterende biler.
Dere som har erfaring fra lovverket og kanskje har testet reglene nylig;
er det nå i 2014 mulig å bytte batteri-kjemi i våre eminente eksisterende elbiler som Buddy og Think uten at man må gjennom altfor innviklet prosess hos biltilsynet (eller andre) ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Caspar

Ja, det er mulig men det vil bli kostbart i forhold til den dokumentasjonen som trengs. Det vil ikke bli mulig utifra et økonomisk motiv så det må være idealisme for å holde disse bilene på veien. Vi er noen få som jobber med dette nå med utgangspunkt i Think Classic
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Imens kjører en del biler rundt med litium bl.a for å teste ut hvordan litiumombygging fungerer under normalt bruk. Kjenner kun til 1 ombygget bil som ikke lenger kjører.

Erfaringene så langt er at litium batteriet fungerer bra. men det er problematisk med Think sitt store stillstandsforbruk som ved lengre stillstand kan tappe ned hele litiumbatteriet med potensielle skader på ditto. Vi ser også at cellekortene svikter og må byttes en gang i blandt. Tidlige ombygginger manglet noen sikkerhetsystemer, men tross dette og tross overlading og tomkjøring er de værste konsekvansene vært ødelagte celler, og ingen antydning til varmgang/brann.

Vi har bygget biler med opp til 200+ km rekkevidde, og opp til 140+ km/t toppfart og 60 kW ytelse. selv kjører jeg en grei mellomløsning med ca 100 km rekkevidde og ca 30 kW ytelse, men ser fram til å optimalisere dette til ca 160 km rekkevidde, 40 kW ytelse og ca 130 km/t toppfart.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA