Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er RIKTIG lading av BMW i3?

Startet av Kethorp, fredag 27. oktober 2017, klokken 14:07

« forrige - neste »

Kethorp

Er nybakt BMW i3 eier, men har eid og kjørt TH!NKer siden 2005 før den siste sa takk for seg for godt.

Etter å levd med usikre batterier i mange år og skiftene råd om beste praksis for langt liv og batteripleie er jeg nokså opptatt av å bevare mine nye batterier og lade dem på best mulig måte.  MEN jeg skikkelig forvirret om hva som faktisk er anbefalt beste praksis ift. å lade med minst mulig belastning på batteriet.

Håper noen kan svare meg på hva som er RIKTIG:
Instruksjonsboken for batteriet sier lite om dette og heller ikke klattlading eller om å unngå hurtiglading.
Noen forteller at det er bra å bruke bilens batteri nokså langt ned før en lader og andre sier den kan plugges så ofte en gidder.

Håper på svar fra en som synes det er litt stas med norsk bilhistorie. Benytter samtidig anledningen til å takke alle som bruker mye tid på å skrive gode svar på forumet.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

johanf

Hvis det er litium-batterier i bilen, samme type som i din datamaskin, iPad, mobiltelefon, dronen eller ditt radiostyrte fly, så vet jeg at de batteriene trives best mellom 20 og 80% SOC. Klattlading er for disse batteriene helt ok. Å stå på 100% i lang tid eller å bli ladet helt ut er det som tar knekken på batteriet. Tomt batteri er aller verst.

Med det sagt så gleder jeg meg til å høre hva andre har å si!

Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

Husk at full-ladet i3 ikke er 100%. Akkurat hvor mange % den er på full-ladet er jeg usikker på, men tipper rundt 90%? Det er innebygd beskyttelse mot både fullstendig utladning og 100% full-ladning.

Lader min maks hver natt, er vel det som er anbefalingen fra BMW også såvidt jeg vet (dvs. at bilen skal stå tilkoblet lader når den ikke er i bruk)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Klykken

Japp, som JorgenM sier er det ikke noe nøye med å forsøke å holde %SOC innenfor et visst intervall, såfremt du ikke lar bilen stå med lav SOC over lengre tid. Buffer i topp og bunn sørger for at bilen er lettest mulig i bruk, og det er heller ikke mulig å styre %SOC lading uten at du følger med på app eller bilens display og plugger ut til rett tidspunkt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Jeg lader fullt hver natt, og dagsforbruket er for det meste 30-50%, men noen ganger ned til 10-20% når det er en lenger tur. Da hender det også at det er en hurtiglading. I og med at BMW økte battrigarantien med 60% fra 01.01.17, fra 8 år / 100 000km til 8 år / 160 000km og 70% kapasitet, vil jeg tro de har god kontroll. Det er sikkert synspunker i alle retninger, men jeg er ikke bekymret.

En interessant sak var at når jeg var innom og kjøpte 3 vindusviskere (ikke kjøp dette hos forhandler, blodpris) pratet jeg endel med ansatt der, som selv kjørte i3. Han fortalte at BMW har stålkontroll på alt av lading, daglige kjørelengder og øvrig som lastes opp fra bilene. Han påstod at gjennomsnitt daglig kjøretur på hele i3 parken under ett, er 54km, og at det er med på å styre at økt batterikapasitet ikke kom med faceliften, men at BMW hadde bestemt seg for at dette like godt kunne vente til senere ...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Knut Røe

moonbuggy

Det spiller liten rolle hva flertallet kjører hver dag. Det som betyr noe er hva kjøperne legger vekt på. Rekkevidde er en av de viktigste faktorene, selv om man daglig ikke trenger det. Omtrent som 4hjuls drift prioriteres, selv om kanskje bare trenger det hvert skuddår.
Kapasitet på 60A versjonen er 21.6 brutto. De fleste ser mellom 18.4 - 19 kwt som max. Det betyr at man beveger seg mellom 6% - 94% av batteriets bruttokapasitet. (ca.)
Personlig tror jeg nok batteriet har bedre av å ligge mellom 20-80%, så trenger jeg det ikke, lader jeg sjelden til 100%...

Orbit

BMW sitt interne undervisningsmateriell for 60Ah sier det er 10% buffer i bunn (alså 0% i display har egentlig 10% igjen). Det er også angitt at 4.9% i display (hvor motoreffekt reduseres) tilsvarer 14.2% på selve batteriet. Ekstrapoleres dette tallet, er 100% i display tilsvarende 96% på batteriet. Det skulle tilsi at 14% av batteriet er utilgjengelig. 22 kWh brutto · 86% = 18.9 kWh netto.
[attachment id=0 msg=626747]

I en annen tråd er det diskutert hva soc_hv_percent (som kan leses ut fra websidene) betyr, og jeg lurer på om dette er hvor mye batteriet faktisk er ladet når bilen viser 100% i display.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA