Hovedmeny

Kjetting

Startet av JTB, fredag 27. oktober 2017, klokken 09:53

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:39
Kjetting er nok oppskrytt, mens gode dekk ikke er det.

Når du står fast med de beste dekka penger kan kjøpe, så er kjetting langt ifra oppskrytt ;)
Men selvsagt.. Kjetting er oppskrytt for de som kun kjører pingleveier.

jkirkebo

Sitat fra: JTB på mandag 20. november 2017, klokken 19:33
Disse ligner på de Tesla leverer orginalt til 5000,-:

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rchain.pl?dsco=129&dimA=195&dimB=75&dimC=16&Artnr=CATRASP217&partner=1&ID=psm_rd_no_shoppalo&Country=NO

Hvilken dim er orginale Nokian 20" vinterdekkene? Får bilen neste uke...

Tesla selger Maggi Trak LT51. Disse fås kjøpt fra UK for ca. 270 pund. Jeg hentet mine i Strømstad, så de kom på ca. 3000,-
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

JTB

Ikke dumt! Endte opp med å bestille fra Dekkonline.com. Jeg la merke til noe rart. LT51 er testet og godkjent står det i Model x manualen, men ser du på spec'en så står ikke dimensjonen 275 45 R20 der.
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

jkirkebo

Sitat fra: JTB på tirsdag 19. desember 2017, klokken 19:10
Ikke dumt! Endte opp med å bestille fra Dekkonline.com. Jeg la merke til noe rart. LT51 er testet og godkjent står det i Model x manualen, men ser du på spec'en så står ikke dimensjonen 275 45 R20 der.

Har ikke sjekket dimensjoner for 20" da jeg har 19" selv. Tesla selger de for 19" vinterhjul tror jeg, er usikker på om de passer 275/45-20 da disse har ca. 8mm større diameter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

o.b.lix

Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)

https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132

Som nødløsning for 2-hjulsdrevne biler, greit nok. Selv om dekkvask nok vil virke bra nok i de fleste tilfeller.

Men artikkelen bekrefter jo at kjetting på 4-hjulstrekk ikke er nødvendig, og siden dette er et X-forum, og de bilene ikke blir levert med annet en 4-hjulstrekk, mener jeg at mine ord står seg i denne forumsdelen; kjetting er oppskrytt!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:43
kjetting er oppskrytt!
Spørs på bruken, min LandRover S3 klarte seg mye bedre på ubrøytet skogsvei med 4 piggkjettinger. Dvs. jeg kjørte meg fast mye lenger inne i skogen :). Men jeg hadde vinsj. Foran og bak. Det er tingen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Brede

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:43
Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)

https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132

Som nødløsning for 2-hjulsdrevne biler, greit nok. Selv om dekkvask nok vil virke bra nok i de fleste tilfeller.

Men artikkelen bekrefter jo at kjetting på 4-hjulstrekk ikke er nødvendig, og siden dette er et X-forum, og de bilene ikke blir levert med annet en 4-hjulstrekk, mener jeg at mine ord står seg i denne forumsdelen; kjetting er oppskrytt!

Når du mener at dekkvask kan kompensere for kjetting så er vi nok på to forskjellige planeter når det gjelder bruksområdene vi ser for oss.  :D

På tur ned fra hytta på holkeføre er det kun kjetting som gjelder, hjelper lite med 4wd da gitt..

THE

Hadde forhjulstrekk de to siste vintrene. Siste kneika opp til hytta var fint mulig på godt vinterføre. Vinteren 2016 hadde jeg vel kjetting på 1-2 ganger, men vinteren i fjor hadde alt annet enn godt stabilt vinterføre med snø. Jeg gjorde det til en vane å stoppe og legge på kjettinger før jeg skulle opp den siste kneika hver gang. I tillegg var det helt nødvendig å ha kjettingene på når jeg skulle ned igjen også. Uten kjettinger var det ikke mulig å stanse før bilen sklei ut i hovedveien.

Jeg ser at X er minst like var for dårlig grep i nedoverbakker med dårlig friksjon som det den gamle forhjulsdrevne stasjonsvogna var. Jeg har ennå ikke kjøpt kjettinger, men vurderer så absolutt å skaffe meg kjettinger til forhjulene mtp. å ha mulighet til å ha styring og brems i vanskelige utforbakker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Er det plass til kjetting foran på Model X? Jeg synes braketten til øvre bærekule ligger veldig nær hjulet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JTB

Det står i manualen at det kun kan brukes på bakhjula. Det står også forøvring at MaggiTrack LT51 skal kunne brukes på 20", men det stemmer nok ikke. LT52 ser ut til å stemme med dimmensjonene til 20".

Og jo, på glatt is ned fra fjellet så er det kjettinger som gjelder :-)
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:43
Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)

https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132

Som nødløsning for 2-hjulsdrevne biler, greit nok. Selv om dekkvask nok vil virke bra nok i de fleste tilfeller.

Men artikkelen bekrefter jo at kjetting på 4-hjulstrekk ikke er nødvendig, og siden dette er et X-forum, og de bilene ikke blir levert med annet en 4-hjulstrekk, mener jeg at mine ord står seg i denne forumsdelen; kjetting er oppskrytt!

Du har tydeligvis ikke kjørt på hytteveien min ;) Når jeg skal hjem og det har kommet 40cm nysnø over natten har jeg to valg:

1. Ringe etter brøyting og vente x antall timer - kommer for sent på jobb
2. Legge på kjetting og kjøre ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: jlan på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:07
Er det plass til kjetting foran på Model X? Jeg synes braketten til øvre bærekule ligger veldig nær hjulet.

Jeg har planer om å teste dette så snart jeg får tid. Kanskje i romjula ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elekTrond

Hvaa? Har De ikke varmekabler opp til hyttén?  8)

Dessuten, det er ikke nødvendig å investere i kjetting for å slå i stykker skjermbuene. Det er jo bare å ta en Bjørn: (spol til 6m25s)  :laugh:
https://www.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&index=7

Ah yeah. Oh. Okey. We need harder. Yeah. More. More! ... Ooh... Oh shit! Uhh... *hnngh*
'13 Mjau

jkirkebo

Sitat fra: elekTrond på onsdag 20. desember 2017, klokken 20:39
Hvaa? Har De ikke varmekabler opp til hyttén?  8)

Hehe, 13km med grusvei, hadde vel krevd noen megawatt det ;) Er ikke strøm i hyttefeltet heller...Men veien er jevn da så jeg slår ikke i stykker noe ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

o.b.lix

Sitat fra: THE på onsdag 20. desember 2017, klokken 08:16
Jeg ser at X er minst like var for dårlig grep i nedoverbakker med dårlig friksjon som det den gamle forhjulsdrevne stasjonsvogna var.

Jeg opplever at X er mye bedre i glatte nedoverbakker, fordi den bremser med regenerering og den er veldig smooth og bremser likt foran og bak, til forskjell fra forhjulsdrift som "bare" bremser foran. Men jeg har ikke P, vet ikke om de er annerledes der. Dessuten vil det ikke hjelpe med kaldt batteri, for da regenererer den ikke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA