Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?

Startet av Arrre, torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:21

« forrige - neste »

OK

Egentlig er det vel parameterne hastighet, vognvekt og gummiblanding som avgjør slitasjen når hjulstilling for øvrig er korrekt.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

Cirion

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 15:07
Sitat fra: Cirion på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:50
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:11Had plenty of scary road conditions and situations, where these tires performed nicely and got me out of it without a scratch.
You miss the point entirely... It's the non scary road conditions these tryres perform SCARY!
Yes, you mean on wet roads during rainy days in plus degrees?
No again. I mean the dry roads where you think you have good grip. That is when you find how scary soft the tyres are.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jeronan

Sitat fra: Cirion på fredag 27. oktober 2017, klokken 15:55
No again. I mean the dry roads where you think you have good grip. That is when you find how scary soft the tyres are.

I never had problems with my R2's on dry roads! Unless you race 80+ km/h through sharp bends on small bad inland roads.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Cobos

Try going 130 in through Ruhr in Germany in February with +9 degrees on Michelin X-Ice that is scary in perfect dry conditions. And the Michelins are better than R2. I've bought an extra set of Sottozero for that.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

R2 er i hvert fall veldig skumle om man må ta brå manøvre i 100km/t.
Bare å krysse fingrene for at man aldri må foreta unnamanøver med dem!
Men heldigvis helt unødvendig å kjøpe R2 når CVC6 leverer like godt på vinteren uten å være skumle på motorvei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hodetelefoner

"100kmt" haha 40kmt holder.  Er der du trenger 1-2cm. I tilfelle et barn skulle komme ut i veien. Med nokian dekk fungerer ikke dette. Du vrir på rattet. Kjører ned ungen. Bilen gjør noen rare byks, og du dreper en familie på andre siden av veien. 
Har tilbudt folk penger, bare de kjøper andre dekk enn nokian r2. Det skal jeg fortsette med. 
Folk bør være jævlig forsiktig med å anbefale disse dekkene.  Det kan være "deg" som blir skadd pga disse dekkene.

Jeronan

Sitat fra: KristofferH på fredag 27. oktober 2017, klokken 21:08
"100kmt" haha 40kmt holder.  Er der du trenger 1-2cm. I tilfelle et barn skulle komme ut i veien. Med nokian dekk fungerer ikke dette. Du vrir på rattet. Kjører ned ungen. Bilen gjør noen rare byks, og du dreper en familie på andre siden av veien. 
Har tilbudt folk penger, bare de kjøper andre dekk enn nokian r2. Det skal jeg fortsette med. 
Folk bør være jævlig forsiktig med å anbefale disse dekkene.  Det kan være "deg" som blir skadd pga disse dekkene.

Or maybe, just maybe not drive like a crazy maniac on old inland roads, like I see every single day. >:(

It doesn't matter what tires you have under a 2000+kg car when driving 100km/h on small roads and towns, when a kid suddenly crosses a street.
There is no magical super tire that makes your car instantly stop in a very short distance when driving that fast!!
The heavier the car, the wetter the road...the longer the braking distance.
Type of asphalt can have a huge impact too.

Like I said before, I have been driving R2's for years and never had any problems with these tires. But then again, I don't drive 30-40 km/h over the speed limit. Especially not in winter.
100-110 km/h on the E6. No problem. Drive it every day.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:54
R2 er i hvert fall veldig skumle om man må ta brå manøvre i 100km/t.
Bare å krysse fingrene for at man aldri må foreta unnamanøver med dem!
Men heldigvis helt unødvendig å kjøpe R2 når CVC6 leverer like godt på vinteren uten å være skumle på motorvei.

Hmm, brå manøvre i 100km/t har jeg faktisk aldri trengt å gjennomføre i mine over 27 år med lappen. Unnamanøvre og hard bremsing på snøføre derimot, skjer svært mye oftere. Så jeg prioriterer nok snøegenskapene skyhøyt over motorveiegenskapene, og ingen slår R2 på snø etter det jeg har sett i tester.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: KristofferH på fredag 27. oktober 2017, klokken 21:08

Det der går fint an å snu på. Er det snøføre er det ingen som slår R2, og du klarer kanskje unnamanøveren fint mens du kjører ned familien med andre dekk. Hva er mest sannsynlig, å miste kontrollen på tørr/våt asfalt eller på snø?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

En i fb gruppen tok seg bryet med å sammenligne resultatene fra forrige test (som CVC6 vant).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Tror mange baserer sine R2-erfaringer på nye dekk med lite luft. Kjører du noen mil og har 49,5psi i dekkene så er de helt kurante.

Lynet

Har selv tatt en brutal unnamanøver for elg i 90km/h med R2, ikke noe problem, både elgen og jeg lever i beste velgående.
Kjenner meg ikke igjen i det mange uttaler her på forumet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

snd

Sitat fra: Arrre på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:21
Piggfri dekk er vel ekstra myke (vi kalte de lakrisdekk 15 år siden), tester piggfri noe ufrivillig i år.
Det jeg lurer på , vil Ludirous accelerasjoner (på tørr/semitørr asfalt) spise dem opp mye fortere enn sommerdekk ?

Ludi og kontinentale (typisk hardere enn nordiske) vinterdekk i 245/35-21 dimensjon fungerer utmerket mtp. slitasje...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Hodetelefoner

Stol ikke på tester som sier R2 har dårligere rullemotstand. folk elsker jo hvor lite rullemotstand det er i dekkene. de gir en del lengre rekkevidde ;)
Hva legger du i en brutal unnamanøver?
At du og elgen lever, men bilen ble vraket? grunnet velt?
Det er mange mange innlegg på facebook, hvor folk forteller hvor ekkel bilen er å kjøre på disse dekkene.
Det har ikke noe med lite luft. dekksidene er myke.. alt for myke. selv på en corolla, kjennes dekkene forferdelig ut.

https://www.youtube.com/watch?v=9QqGAAyF-es 3 rådyr.  det 3. er rett foran møtende bil.  det der hadde vært stygt med nokian dekk.
Med nokian dekk. kan man svinge raskt høyre - venstre. uten at bilen endrer rettning.. 
Det er sykt at folk her ser bortifra rattets funksjon... ved mindre man har god tid....

Lynet

Bilen er uten en skramme. Lå som sagt i 90, oppdaget elgen kom springende fra venstre i det den kom opp på kvitsripen. Full brems og vrengte over mot venstre, for deretter ta igjen bilen helt på venstresiden bak elgen. Følte at bilen gikk omtrent på skinner.
Og jeg vet utmerket godt hvordan svampete dekk er.
Og merker forskjellen på sommerdekk og vinterdekk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA