Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Framkommelighet om vinteren

Startet av Trond.m, torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:33

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg ble litt overrasket da jeg for første gang kjørte på fjelltur med nye e-Golf.
Synes den mistet motorkraften raskt da den begynte å spinne. Det er forsåvidt fornuftig, men sammenliknet med i3 så virker framkommeligheten veldig dårlig. i3 med litt bagasje har jo framkommelighet omtrent på nivå med en 4x4. Jeg frykter kombinasjonen lett motor, forhjulsdrift og tung last bak i ca 10 cm kram nysnø og 10-15 % stigning. Noen flere med gode eller dårlige erfaringer ?

krister461

Synes bilen lider av fremhjulsdrift som generelt sett funker dårlig med elmotorer. Synes ikke antispinn er på nivå med f.eks. Tesla sin heller.

KjellG

Dessverre lenge siden det gikk av moten med bakhjulsdrift.

Knut Røe

krister461

Sitat fra: KjellG på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:23
Si det til Tesla og BMW.

geear

Sitat fra: KjellG på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:23
Det er tre grunner for en bilprodusent til å velge forhjulsdrift, og de er alle kun for det praktiske:
1. Pris.
2. Plass (slipper tunnelen i gulvet + bakakslingen tar mer plass).
3. Totalvekt, FWD er noe lettere fordi alt er enklere.

FWD er et dårlig konsept sett fra fysikkens side, men fordi mange ikke tenker bevegelsesenergi og fysikk når de kjører bil, så er det mange som syns FWD fungerer bedre. Masse vekt over drivhjulene, går rett frem på grunn av understyring i stedet for å sladde og så videre gjør at det kan komme seg greit frem og føles tryggere enn RWD, men alt dette er eliminert på RWD med siste ti års bedring i stabilitetssystemer med G-sensorer og høy oppløsning på hjulposisjonene. F.eks. e-Golf hadde vært en knallmorsom bil med bakhjulsdrift. I stedet så spinner driten på høyre forhjul hver forbanna gang jeg skal svinge utpå en vei, ut i en rundkjøring etc. Tre av piggdekkene mine har ikke mistet pigger, mens høyre fremdekk har totalt ni pigger igjen. Helt håpløst. Hadde den hatt bakhjulsdrift hadde den riktig nok ikke hatt pigger i noen av bakdekkene, men det er fordi jeg hadde kjørt uten antispinn på, og hatt det knallmoro.  ;D

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

K-egolf

Første vinter med egolf, og jeg har fått litt erfaring med vinterføre. Er generelt positiv overrasket over fremkommelighet på brøytet men snødekket vei, også i bratte bakker. Har selv 200m privat brattbakke med 90 grad sving.  Går fint på tør snø og på is med strøsingel. Utfordringen er nysnø eller løs snø, men tenker det er normalt for alle biler uten 4wd. En liten irriterende ting er at der i egolf ikke er en knapp for utkobling av antispinn så man lett kan få litt ekstra power on antispinn bare gjør at du er på vei mot 0 km/t

Oddaa

Sitat fra: K-egolf på lørdag 09. februar 2019, klokken 09:19
En liten irriterende ting er at der i egolf ikke er en knapp for utkobling av antispinn så man lett kan få litt ekstra power on antispinn bare gjør at du er på vei mot 0 km/t

Ingen knapp, men kan velges via touchskjermen. (Genialt i følge noen, litt omstendelig i følge andre.)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA