Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Android Auto

Startet av sylwester, torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: artanis på mandag 12. februar 2018, klokken 18:49
Spurte angående AA når jeg signerte kontrakt på min nye Leaf på BNH Oslo idag. I følge selger, skulle vist alt ligge klar i bilen, men var visstnok noe med bruk av lisens i europa som ikke var i orden enda. Dette hadde vist ikke Nissan svar på når ville komme i orden enda i følge han.
AA er ikke offisielt lansert i Norge, derfor er ikke programmet tilgjengelig via Google Play, og må installeres via nettsiden over.

Jon Harald Øymyr

Testet AA når jeg prøvekjørte en Leaf i dag. Testet Maps og Spotify. Det fungerte veldig fint. Jeg synes det var raskt og responsivt, men det avhenger nok av telefonen som kobles til. Alt er oversatt til norsk, så jeg antar at det bare er juridiske årsaker til at appen ikke er offisielt tilgjengelig i Norge.

Eneste ulempen er som andre har nevnt at appen ikke er tilgjenglig på Google Play, og må lastes ned fra en annen plass. Dermed er det fare for at man laster ned en apk som inneholder virus o.l. Jeg brukte Aptoide siden den visstnok scanner apkene for slikt, men man kan aldri være helt trygg på at appen ikke er tuklet med.

Beckern

Sitat fra: Jon Harald Øymyr på tirsdag 13. februar 2018, klokken 16:33
Eneste ulempen er som andre har nevnt at appen ikke er tilgjenglig på Google Play, og må lastes ned fra en annen plass. Dermed er det fare for at man laster ned en apk som inneholder virus o.l. Jeg brukte Aptoide siden den visstnok scanner apkene for slikt, men man kan aldri være helt trygg på at appen ikke er tuklet med.
Det er nok en svært hypotetisk fare. Aptoide og liknende repositories vil scanne og evt tilbakmeldinger vil fort avsløre slike virus. Det er nok MYE mer aktuelt å spre linker til useriøse siter med virusbefengte apk'er.
Holder man seg til seriøse steder er man så trygg som man kan bli.

Madmax

Da har jeg installert Android Auto på min Nokia 8 og testet i bilen. Til daglig bruker jeg Iphone, men etter denne testen er det enda mer aktuelt å bytte til Android igjen. Siden Apple Carplay ikke støtter Google Maps blir valget enklere. Jeg prøvde å få Carplay til å få til stemmestyrt navigasjon til Sundvollen, men det var komplett umulig (den insisterte på å ta meg til et sted på Vestlandet). Kunne selvfølgelig søke opp Sundvollen manuelt, men det var ikke det jeg ønsket.

Det er bare et problem med Leaf og det er at den ikke støtter Norsk språk, så når jeg trykker knappen for stemme på rattet får jeg kun en beskjed på displayet om at ikke språket støttes (språket på bilen er satt til engelsk). Mulig jeg skal endre språk til engelsk på telefonen for å få testet dette skikkelig. Ellers må jeg si at jeg likte grensesnittet til Android Auto bedre enn Apple Carplay, f.eks hvordan du kan ha navigasjon og Spotify vist på samme skjerm med mulighet for skifte av sang etc. uten å hoppe frem og tilbake mellom appene. Litt nedtur at du kun får aktivert AA og Carplay ved å koble til kabel da, men da får du jo ladet i samme slengen. Se denne videoen for en liten duell mellom AA og Carplay
https://www.youtube.com/watch?v=jeESbGPl_Dw

Beckern

Tomma

Sitat fra: Madmax på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:23Litt nedtur at du kun får aktivert AA og Carplay ved å koble til kabel da, men da får du jo ladet i samme slengen.

Så det gjelder ikke bare første gangen du setter det opp, men hver eneste gang du skal bruke bilen og AA?
Nissan Leaf 2014 Tekna

Madmax

Ja, du må plugge i hver gang!

Zuexi

Nettopp oppgradert min Galaxy S8 til Android 8 "Oreo" og AA versjon 3.0.5705. All good i Leaf'en :-)

sylwester

Oppdaterte første innlegg med hvordan jeg installerte Android Auto på familiens 3 telefoner.
Dette gjør at min franske kona kan høre på fransk radio via nett og at vi kan bruke Waze eller Google maps istedenfor Navi.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

MrOtto

Jeg installerte Android Auto på telfonen og appen starter normalt, men når jeg kobler telefonen med kabel til bilen skjer der ingenting. Når jeg trykker på AA i menyen i bilen står det at jeg skal koble til en komptaibel telefon. Jeg har Android 6.0.1.

MrOtto

AA støttes av Android 5 og høyere med 6 anbefalt. Det kan være USB-kabelen, den er noname. https://support.google.com/androidauto/answer/6348190#usb

Det er ikke noe mer som skal gjøres enn å starte appen og så trykke på Android Auto i menyen til bilen?

Joltus

Eg måtte prøve to kabler minnes eg ja....

sylwester

Ja, siden kabelen brukes som hdmi-kabel holder det nok ikke med billigste fra alibaba. Jeg bruker original fra mobilleverandør.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Jon Harald Øymyr

Angående stemmestyring må man si "ok google" eller holde knappen for stemmestyring inne et par sekunder for å starte AA sin stemmestyring. Førstnevnte Får jeg bare til etter mange forsøk, så blir litt slitsomt å bruke. Knappen fungerer ganske bra, men man må bruke engelske kommandoer (play...,  navigate to..., etc). Trenger ikke endre språk på telefonen.

Hybrid-mannen

Noen andre som har opplevd at Android Auto innemellom krasjer og må ta ledning inn og ut for å starte igjen? Og at skjermen på bilen ikke reagerer berøring etter en stund bruk?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA